Sokół: znów będzie polski motocykl
Motocykl Sokół ma powstawać w Prywatnych Zakładach Inżynieryjnych Sokół Motocykle przy współpracy Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych.
Nawiązanie do tradycji
Polska nie może się pochwalić wieloma dokonaniami w dziedzinie motoryzacji. Choć mieliśmy szansę na rozwój niezależnego, krajowego przemysłu, wszystko zniweczył wybuch drugiej wojny światowej. Z tamtych czasów pozostały nam wspomnienia i wciąż jeżdżące egzemplarze. Dziś doczekały się miana klasyków i są poszukiwane przez kolekcjonerów. Tak właśnie jest z motocyklem Sokół, który niebawem ma znów powstawać w polskim zakładzie.
Nawiązanie do tradycji
Był standardowym wyposażeniem wojska i poczty. Sokół to polski motocykl, który do dziś jest dumą posiadacza i porusza wyobraźnię. Nic dziwnego, że znalazła się grupa zapaleńców, którzy chcą wznowić jego produkcję. Czy ta inicjatywa ma szanse powodzenia? Wydaje się, że tak. Prototyp jest już gotowy.
Nawiązanie do tradycji
Nowy Sokół nie jest oczywiście repliką maszyny produkowanej w latach 1933-1939 oraz 1947-1950. Motocykl zachował kształt Sokoła 1000 i charakterystyczne dla niego rozwiązania. Chodzi tu przede wszystkim o ramę bez tylnej amortyzacji. Komfort kierowcy zapewniać ma sprężynowane siodło, które swym wyglądem nawiązuje bezpośrednio do klasyka. Podobnie jak w oryginale, zastosowano widlasty, dwucylindrowy silnik. We współczesnej maszynie ma on jednak pojemność 1300 cm sześć. i może rozwijać moc od 60 do 88 KM. Pozwala to na rozpędzenie maszyny do ok. 180 km/h.
Nawiązanie do tradycji
Nowoczesnych rozwiązań nie zabrakło również w innych komponentach nowego Sokoła. Za zatrzymywanie jednośladu odpowiadają tarczowe hamulce z czterotłoczkowymi zaciskami, a kontakt z asfaltem powierzono kołom o 18-calowych, aluminiowych obręczach. Z silnikiem współpracuje pięcioprzełożeniowa skrzynia biegów.
Nawiązanie do tradycji
Motocykl Sokół ma powstawać w Prywatnych Zakładach Inżynieryjnych Sokół Motocykle przy współpracy Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych. W odróżnieniu od innych polskich marek jednośladów, Sokół ma być niemalże w pełni polski. Od zagranicznego kontrahenta ma pochodzić jedynie silnik, pozostałe elementy mają być z Polski.
Nawiązanie do tradycji
Nie ma jednak co liczyć na wielotysięczny wolumen produkcji. Nowy Sokół ma powstawać w kilkudziesięciu egzemplarzach rocznie. W końcu to oferta skierowana do klienta zakochanego w stylu retro. Cena na razie nie jest znana.
tb/mw/wb, moto.wp.pl