FSO
Fabryka Samochodów Osobowych powstała w 1951 roku jako zakład wytwarzający polską wersję GAZ-a M20, czyli Pobiedy. U nas auto otrzymało bardziej swojską nazwę Warszawa i przez ponad 20 lat motoryzowało polskie społeczeństwo - a przynajmniej tych, którzy mogli sobie pozwolić na taką przyjemność.
FSO było ważne dla naszej motoryzacji z jeszcze jednego powodu - to w tym zakładzie powstała Syrena. Choć, delikatnie mówiąc, nie należała do największych osiągnięć w historii, to była jedynym całkowicie polskim samochodem osobowym powstałym po II wojnie światowej. Później w FSO produkowano jeszcze Fiata 125p i Poloneza.
W 1995 roku fabryka trafiła w ręce Daewoo i przez kolejne lata wyjeżdżały z niej modele koreańskiej marki. Logo FSO jednak nadal widniało na polonezach, a później też na niektórych modelach Daewoo. Ostatecznie fabrykę zamknięto w lutym 2011 roku.
Szymon Jasina, moto.wp.pl