Śląskie/ Pięć projektów drogowych miast ze wsparciem 418 mln zł
Łącznie 418 mln zł z UE na projekty drogowe trafi do pięciu miast woj. śląskiego. Tychy zmodernizują część DK44, Rybnik przebuduje odcinek DK78, Częstochowa zajmie się DK46, Gliwice zbudują część zachodniej obwodnicy, a Sosnowiec przebuduje skrzyżowanie na DK94.
To projekty z opublikowanej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zatwierdzonej już listy rankingowej, będącej efektem konkursu na zadania dotyczące "Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego". Wsparcie dla nich pochodzi z puli na "Infrastrukturę drogową dla miast" w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ).
Do dofinansowania dostępną w tej części POIiŚ kwotą 2,15 mld zł wybrano 16 projektów z całego kraju, z czego 12 z pełnym, 85-procentowym dofinansowaniem, a 4 ostatnie z dofinansowaniem obniżonym do 27 proc. - wyczerpującym wartość alokacji. Cztery projekty z woj. śląskiego uzyskały dofinansowanie pełne, jeden - obniżone.
Na trzecim miejscu listy projektów wybranych do dofinansowania znalazło się przedsięwzięcie samorządu Tychów. Już w lipcu 2015 r. miasto zapowiedziało kompleksową modernizację odcinka drogi nr 44 przecinającej je w osi wschód-zachód - od węzła z drogą nr 1 do dwupasmowej ul. Turyńskiej. Odcinek ten w Tychach to ul. Oświęcimska.
Modernizacja odcinka DK44 od węzła Wartogłowiec (z DK1)
do ul. Turyńskiej (wzdłuż fabryki Fiata)
nie zakłada znaczącej rozbudowy. Droga nadal będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku (na wspólnej jezdni); jej szerokość zostanie jednak ujednolicona do ok. 7 metrów, pojawią się też chodniki, drogi rowerowe i przejścia podziemne.
Największym elementem modernizacji będzie budowa układu dwujezdniowej estakady po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (którą poprowadzony zostanie główny ruch między ul. Oświęcimską i Turyńską). Poniżej, po obu stronach mają powstać dwa ronda połączone krótkim odcinkiem pod estakadą (ronda te utworzą połączenia z okolicznymi ulicami, m.in. odcinkiem ul. Oświęcimskiej - wiodącym do Bierunia Starego).
Tychy już od dłuższego czasu mają gotową dokumentację i zgodę na budowę, starały się jednak o zewnętrzne dofinansowanie. Teraz oszacowany na 207,4 mln zł projekt otrzyma wnioskowane 166,9 mln zł z POIiŚ.
Piąty projekt na liście rankingowej przygotował Rybnik. Miastu zależy na modernizacji odcinka drogi nr 78, która m.in. od północy i zachodu otacza centrum miasta. Przedsięwzięcie za 17,1 mln zł z przyznanym dofinansowaniem 14,4 mln zł zakłada przebudowę około kilometra często zakorkowanej drogi, noszącej na tym odcinku nazwisko Jana Kotucza.
Siódmy projekt z listy zakłada rozbudowę znacznego odcinka drogi nr 46 w zachodniej części Częstochowy - prowadzącego od centrum miasta do węzła z powstającą tam autostradą A1. Przebudowane mają zostać ulice Przejazdowa i Główna (prowadzi nią od granic miasta DK46); zbudowane ma również zostać nowe obejście ul. św. Barbary (wzdłuż linii kolejowej Częstochowa - Lubliniec) - do skrzyżowania z przelotową ul. Pułaskiego.
Częstochowski samorząd od kwietnia ub. roku prowadzi przetarg na realizację tej inwestycji - w formule "zaprojektuj i buduj". Obecnie wydłużony termin otwarcia ofert przypada 30 marca br. Miasto, które m.in. pozyskało niedawno z innej puli POIiŚ ponad 164 mln zł na wartą blisko 194 mln zł przebudowę drogi nr 1, teraz dodatkowo zapewniło sobie 96,7 mln zł na oszacowany na 120,2 mln zł projekt dotyczący DK46.
Jedenasty projekt na ogólnopolskiej liście dotyczy budowy fragmentu zachodniej obwodnicy Gliwic (o charakterze lokalnym, wewnątrz obwodnicy autostradowej). Obecnie obwodnica ta istnieje na odcinku od drogi nr 88 do ul. Sowińskiego, kolejne zakładane odcinki prowadzą do ul. Daszyńskiego i do ul. Rybnickiej (planowana dalej obwodnica południowa ma wieść od ul. Rybnickiej, przez Bojkowską do Pszczyńskiej).
Odcinek zachodniej obwodnicy od ul. Sowińskiego do Daszyńskiego od kilku lat jest oprotestowywany przez mieszkańców. Miasto obecnie pozyskało 116,7 mln zł z POIiŚ na budowę kolejnej części od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej. Ma ona kosztować 152,6 mln zł.
Piętnasty projekt z listy, który uzyskał obniżone dofinansowanie, zgłosił samorząd Sosnowca. Miasto chce rozbudować i zmodernizować na swoim terenie dwujezdniową drogę nr 94 wiodącą do konurbacji katowickiej od strony Olkusza i Krakowa. W pierwszym etapie tego przedsięwzięcia jedyne tamtejsze kolizyjne skrzyżowanie - z ul. Długosza - ma zostać przebudowane na dwupoziomowe.
Projekt ten oszacowano na 88,9 mln zł; miasto wnioskowało o wsparcie z POIiŚ na poziomie 85 proc., czyli o 73,9 mln zł. Po obniżeniu dofinansowania do 27 proc. przyznane środki to 23,5 mln zł. Zgodnie z adnotacją na liście rankingowej projektów, może ona jednak "podlegać aktualizacji wynikającej np. ze zwiększenia kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów".
Ze względu na ograniczoną pulę środków w konkursie, dofinansowania nie dostały teraz trzy kolejne projekty z woj. śląskiego, które przy niższych liczbach uzyskanych punktów trafiły na listę rezerwową. Na jej pierwszym miejscu znalazła się przygotowana przez Bielsko-Białą rozbudowa drogi nr 52, prowadzącej tamtejszymi ulicami Krakowską i Żywiecką (projekt za 151,3 mln zł przy wnioskowanym dofinansowaniu 126,1 mln zł).
Na trzecim i czwartym miejscu listy rezerwowej znalazły się natomiast ważne dla Katowic dwa planowane od kilku lat projekty dotyczące dwóch etapów rozbudowy tamtejszej drogi nr 81 - od węzła autostrady A4 z drogą nr 86 do węzła z ul. Armii Krajowej na południu miasta.
Pierwszy z tych projektów zakłada rozbudowę zakorkowanego często skrzyżowania dróg nr 86 i 81 (ul. Pszczyńskiej i ul. 73. Pułku Piechoty, wraz z dobudową trzeciego pasa DK86 do węzła z A4) za 400 mln zł, przy wnioskowanym dofinansowaniu 338,3 mln zł. Drugi projekt przewiduje budowę węzła DK81 (ul. Kościuszki) z Armii Krajowej, wraz z poszerzeniem odcinka ul. Kościuszki za 132,8 mln zł - przy zakładanym dofinansowaniu 111,4 mln zł. Miasto zakładało ostatnio realizację tych dwóch przedsięwzięć do 2020 r.