Trwa ładowanie...
d5oe7w0
05-11-2014 14:21

Śląskie/ Otwarto pierwszy odcinek DTŚ w Gliwicach

d5oe7w0
d5oe7w0

Pierwszy odcinek Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) w Gliwicach otworzyli w środę przedstawiciele władz miasta i woj. śląskiego. Kierowcy mają przejechać nim jeszcze po południu. Odcinek ten m.in. łączy istniejącą już "średnicówkę" z autostradą A1.

Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla ruchu tranzytowego.

Bezkolizyjna, trzypasmowa DTŚ zaczyna się w Katowicach, gdzie łączy się z głównymi drogami m.in. na Kraków i Warszawę. Trasa kończyła się dotąd na granicy Zabrza i Gliwic. Wiodący do gliwickiej ul. Kujawskiej, odcinek G1 o długości 2,8 km łączy DTŚ - poprzez węzeł z autostradą A1 - m.in. z autostradami prowadzącymi na zachód i południe (na Wrocław i Ostrawę). Obecnie cała "średnicówka" ma ok. 26 km długości.

"To jest bardzo ważna chwila dla Gliwic, ale też dla całej aglomeracji górnośląskiej. () Dla mieszkańców miast położonych na wschód od tego miejsca to jest dostęp do autostrady A1, czyli wyjątkowo ważna sprawa" - zaakcentował podczas środowej uroczystości prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

d5oe7w0

Nawiązał też do rozwiązywanych w ostatnich miesiącach problemów z finansowaniem budowy drugiego gliwickiego odcinka G2 (inwestycję od województwa przejęło miasto, dzięki czemu możliwe stało się jej dodatkowe unijne wsparcie ze środków rozdzielanych na szczeblu krajowym). "Mam nadzieję, że z pomocą już wypróbowanych przyjaciół poradzimy sobie i z tym wyzwaniem" - powiedział Frankiewicz.

"Przejście przez Gliwice jest trudne, ale w tej chwili wydaje się niezagrożone" - ocenił marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła.

Zawarty w 2012 r. kontrakt na budowę liczącego 2,8 km odcinka G1 opiewał na blisko 245 mln zł. Koszt całej związanej z nim inwestycji sięgnął 287,1 mln zł. Środki pochodziły z zaciągniętego przez rząd kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (93,3 mln zł), z funduszy UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 (114,9 mln), z rezerwy subwencji ogólnej Skarbu Państwa (60,0 mln zł) oraz budżetu Gliwic (18,9 mln zł).

Przy budowie odcinka G1 wielokrotnie zmieniano organizację ruchu na gliwickim odcinku autostrady A1. Przede wszystkim chodziło o budowę wiaduktu DTŚ ponad przebiegającą po nasypie autostradą (przed laty planowano, że "średnicówka" pobiegnie pod oddaną do ruchu w 2011 r. A1, jednak zwłoka w przygotowaniu tej budowy wymusiła zmianę planów, podrażając przy tym koszt inwestycji).

d5oe7w0

Ostatnio wyłączone z ruchu były jezdnie zbiorcze autostrady A1 w obu kierunkach; ruch odbywał się jezdniami zasadniczymi. Wyłączenia te były związane już tylko z "podpinaniem" zjazdów i wjazdów na "średnicówkę" oraz malowaniem i instalacją oznakowania.

Węzeł DTŚ z A1 znajduje się kilkaset metrów od węzła autostradowego Gliwice Sośnica, na którym autostrada A1 krzyżuje się z autostradą A4 i drogą krajową nr 44. Wiadukt "średnicówki" nad A1 składa się z trzech obiektów o łącznej długości 450 m. DTŚ przebiega tam 15 m ponad ziemią i prawie 10 m nad autostradą. Część łącznic zbudowano na osobnych wiaduktach, część na wysokich nasypach.

O stopniu skomplikowania węzła - zlokalizowanego w pradolinie rzeki Kłodnicy - mówił w środę Marian Hacuś, prezes spółki DTŚ SA, która wraz z woj. śląskim współkoordynowała budowę tej części Trasy. Jak wymieniał, pod kątem samego posadowienia podpór węzła, trzeba było wbić 920 solidnych pali.

d5oe7w0

Drugi, budowany od wiosny ub. roku gliwicki odcinek Trasy, tzw. G2, ma mieć 5,6 km długości i w większości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostałe odcinki DTŚ (w większości po dwa pasy w każdym kierunku na jednej wspólnej jezdni) poprowadzi od ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstaje m.in. 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Łączny koszt jego realizacji to 954,6 mln zł. Odcinek ten powinien być gotowy do końca 2015 r. Obecnie jego budowa jest zaawansowana w ok. 50 proc.

W kolejnych latach ma powstać także wschodnia część DTŚ, której pierwsza z dwóch planowanych odnóg poprowadzi od Katowic do Jaworzna. Magistrat tego ostatniego miasta w sierpniu br. rozstrzygnął przetarg na projekt liczącego 14 km połączenia.

d5oe7w0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d5oe7w0
Więcej tematów