Trwa ładowanie...
d3deswf
01-02-2016 11:00

Śląskie/ Gliwice planują otworzyć swój odcinek DTŚ 20 marca

d3deswf
d3deswf

Na 20 marca władze Gliwic wstępnie planują otwarcie dla ruchu ostatniego, liczącego ponad 5 km odcinka Drogowej Trasy Średnicowej, na swoim terenie - poinformował w poniedziałek prezydent miasta Zygmunt Frankiewicz. Dzień wcześniej inwestycje mają zobaczyć mieszkańcy.

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej prezydent mówił, że rozpoczęte w połowie grudnia odbiory poszczególnych elementów trasy - dróg, wiaduktów, mostów i innych elementów - przebiegają "dość sprawnie". Najwięcej prac z tym związanych dotyczy ponad półkilometrowego tunelu pod ścisłym centrum miasta. To jego odbiór będzie warunkował ostateczną datę otwarcia trasy.

Ponieważ przedstawiciele samorządu także tu są "raczej optymistami" - planują już datę otwarcia i sposób udostępnienia gliwickiego odcinka DTŚ. "19 marca, w sobotę, chcielibyśmy zaprosić mieszkańców na wybudowany odcinek trasy. W tym dniu nie będzie jeszcze przejezdna dla samochodów, będzie natomiast dostępna dla pieszych, rowerzystów, rolkarzy" - zasygnalizował Frankiewicz.

Następnego dnia prowadzone mają być przygotowania organizacyjne do uruchomienia ruchu - związane m.in. ze zdejmowaniem barier i umieszczaniem docelowego oznakowania. "Chcemy, by w niedzielę 20 pod wieczór ruch został wpuszczony w DTŚ" - wskazał Frankiewicz, zastrzegając raz jeszcze, że ostateczne daty będą zależały od kończonych krótko wcześniej procedur odbiorowych.

d3deswf

Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla tranzytu.

Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).

Budowany od wiosny 2013 r. odcinek G2 ma 5,6 km długości i w większości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostała część DTŚ (ma w większości po dwa pasy w każdym kierunku na jednej wspólnej jezdni) prowadzi od końca odcinka G1 przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstał 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Na całej tej długości powstało kilkanaście powiązań z istniejącym układem drogowym.

Szacowana na 954,6 mln zł budowa odcinka G2 "średnicówki" w ub. roku napotkała na poważny problem z finansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające.

d3deswf

Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i PORR (po przejęciu przezeń Bilfinger Infrastructure) budowę kontynuowano dzięki tzw. faktoringowi, a także przeniesieniu projektu z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 z drogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przez samorząd Gliwic. Do końca ub.r. prowadziło jeszcze rozliczenia - zakończony i rozliczony musiał zostać m.in. unijny projekt, dzięki któremu budowa otrzymała blisko 450 mln zł ze środków POIiŚ.

d3deswf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3deswf
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj