Skoda Octavia ma 20 lat
Mija 20 lat od momentu, gdy ówczesny prezydent Czech - Vaclav Havel - dał sygnał startu produkcji Skody Octavii. Auto zostało bardzo dobrze przyjęte przez wiele rynków całego świata, w tym rynek polski.
W lutym 1995 r. w Mladej Boleslavi położono kamień węgielny pod budowę nowej linii produkcyjnej, z której nowy model czeskiej marki miał zacząć zjeżdżać już po 18 miesiącach. Skoda zbudowała dla niego obiekt o powierzchni 32 000 m kw., któremu towarzyszyły kolejne 2 500 m kw. powierzchni biurowych i 3 000 m kw. powierzchni socjalnych. W marcu 1996 roku ukończono nową lakiernię, gdzie już wkrótce pokrywano "farbą" po 1 800 sztuk modeli Felicia i Octavia dziennie.
Rozwój zupełnie nowej serii modelowej nazwanej Octavią rozpoczął się w 1992 roku, na około 12 miesięcy przed przejęciem czeskiej marki przez Grupę Volkswagen. Kompaktowy model wsparto na zupełnie nowej wówczas płycie podłogowej koncernu. Konstrukcja została zaprojektowana z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik CAD (projektowania wspomaganego komputerowo). Posiadała ona poduszki powietrzne dla kierowcy, pasażera i boczne.
Duża pokrywa kompaktowego liftbacka zapewniała dostęp do bagażnika o pojemności 528 litrów, który po złożeniu oparć tylnych siedzeń rozrastał się do 1 328 litrów. W roku 1996 – pierwszym roku sprzedaży Octavii – klienci mogli wybierać spośród dwóch 4-cylindrowych silników benzynowych i jednej jednostki wysokoprężnej. W maju 1998 roku gamę poszerzył wariant kombi, który od roku 1999 był dostępny także w wersji z napędem 4x4.
Ostatni egzemplarz octavii pierwszej generacji zjechał z taśmy produkcyjnej w listopadzie 2010 roku. Przez ponad czternaście lat między wrześniem 1996 roku a listopadem 2010 roku wyprodukowano około 970 000 limuzyn i 470 000 kombi. Druga generacja (2004 - 2013) sprzedała się w liczbach 1,6 mln limuzyn i 900 000 kombi. Trzecie wcielenie zaczęło opuszczać taśmy produkcyjne w grudniu 2012 r.
Od startu produkcji 3 września 1996 r. fabryki Skody opuściło w sumie już ponad 5 mln octavii. Obok zakładów w Mladej Boleslavi wytwarzanie tego modelu odbywa się także w obiektach w Chinach, Indiach, Rosji i Kazachstanie (odpowiednio na rynki chiński, indyjski i rosyjski).
Źródło: Skoda
ll