Trwa ładowanie...
02-09-2013 14:16

Skoda Octavia III RS Combi 2.0 TDI DSG: największa i najszybsza w historii

Skoda Octavia III RS Combi 2.0 TDI DSG: największa i najszybsza w historiiŹródło: Marek Wieliński
d4ey0r9
d4ey0r9

To auto należałoby nazwać "hot kombi". Pod maską samochodu z bagażnikiem o rekordowej w tej klasie pojemności aż 610 l znajdziemy 2-litrowy, 184-konny silnik TDI. To ten sam, który trafia pod maskę nowego Golfa GTD. Oto Skoda Octavia Combi III generacji w wersji RS.

Odmiana RS wyróżniają subtelne detale. Na osłonie chłodnicy i elektrycznie zamykanej pokrywie bagażnika umieszczono niewielkie znaczki. Nieco inaczej ukształtowany jest przedni zderzak. Z tyłu RS-kę rozpoznamy po spojlerze i zmienionym zderzaku z dyfuzorem i wbudowanymi, chromowanymi końcówkami wydechu oraz wąskim, odblaskowym, czerwonym paskiem na całą szerokość samochodu. Stylistycznie wersja Combi jest kontynuacją nowej linii marki. Z przodu grill znany z Octavii III liftback i Rapida oraz nowocześnie zaprojektowany tył z charakterystycznymi przetłoczeniami i lampami w kształcie litery C.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Skoda Octavia III Combi urosła w stosunku do poprzedniczki. Jest od niej dłuższa i szersza. Zwiększenie rozstawu osi zaowocowało jeszcze większym wnętrzem. Jego długość wzrosła o 33 mm. Przybyło też 26 mm wolnej przestrzeni na wysokości kolan na tylnej kanapie. Skoda Octavia III ma wiele wspólnego z Golfem VII. Tak samo, jak on, powstaje na nowoczesnej platformie MQB.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Czas na kilka słów o tym, co w każdym kombi najważniejsze: bagażniku. Po złożeniu siedzeń, do dyspozycji mamy imponujące 1740 litrów przestrzeni ładunkowej. Najnowsza Octavia Combi ma bagażnik o 5 litrów większy od swojej poprzedniczki. Po złożeniu siedzeń różnica na korzyść nowego modelu jest jeszcze większa, aż o 85 litrów. Cały bagażnik jest szerszy, niż w poprzednim modelu. Dzięki możliwości składania przedniego fotela, najnowszą Skodą Octavią Combi możemy przewozić przedmioty o długości 2 m i 92 cm! Otwór przez który odbywa się załadunek jest wyższy o 9 mm, a próg załadunku znajduje się o 6 mm bliżej ziemi, niż w poprzedniczce.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W bagażniku są siatki, służące do zabezpieczania bagażu, uchwyty do mocowania reklamówek z zakupami, a także specjalne ścianki, zabezpieczające ładunek przed przemieszczaniem. Do złożenia tylnej kanapy wystarczy pociągnięcie dwóch dźwigni. Nowością jest dodatkowa, elastyczna półka, umieszczona pod roletą bagażnika. Zdejmowaną roletę bagażnika, dodatkową półkę i oferowany za dopłatą bagażnik dachowy, można przechowywać pod podwójną podłogą. Pod fotelem kierowcy znajduje się schowek na kamizelkę odblaskową, pod fotelem pasażera, spory schowek na drobiazgi, a skrobaczkę do szyb ukryto w pokrywie wlewu paliwa.

d4ey0r9
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Skoda Octavia III Combi w wersji RS to coś więcej, niż duże, uniwersalne, rodzinne auto. Ma znakomite właściwości jezdne. Tym lepsze, że z tyłu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie. Samochód obniżono o 13 mm i zastosowano w nim twardsze amortyzatory. System kontroli trakcji współpracuje z elektroniczną blokadą dyferencjału, poprawiając stabilność samochodu i efektywność wykorzystania mocy w zakrętach. Nowy układ kierowniczy jest precyzyjny i daje mnóstwo radości z jazdy.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Ponieważ pod maską znajduje się silnik TDI o mocy 184 KM, dysponujący maksymalnym momentem 380 Nm – osiągi są więcej, niż satysfakcjonujące. Octavia RS z silnikiem 2.0 TDI pali nieco ponad 6 l/100 km, ale rozpędza się do setki w 8,3 s i rozwija prędkość maksymalną 228 km/h. Jeśli dla kogoś to mało, do wyboru ma jeszcze wersję RS z 2-litrowym silnikiem TSI o mocy 220 KM, najszybsze kombi w historii marki Skoda, które przyspiesza do setki w 6,9 sekundy i rozpędza się do 244 km/h. Jazda z sześciobiegową skrzynią DSG to czysta przyjemność. Szybką zmianę przełożeń ułatwiają łopatki systemu Tiptronic, umieszczone pod kierownicą.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Wersja RS to idealne połączenie pożytecznego z przyjemnym. Pomimo twardszego zawieszenia i opon o niskim profilu, nie ucierpiał znacząco komfort
podróżowania. Pod tym względem jest o niebo lepiej, niż w modelu RS Combi poprzedniej generacji. Jeśli remontujesz łazienkę, ale twój majster chce iść do domu, więc bardzo szybko musisz dowieźć mu glazurę, nie znajdziesz lepszego samochodu. Wnętrze jest przestronne. Szczególnie na tylnej kanapie. Z Octavią RS Combi pod tym względem nie ma szans żaden z jej konkurentów. Do tego jest szybka, a jednocześnie łatwa w prowadzeniu, bezpieczna i przewidywalna.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

To bardzo ciekawa propozycja dla rozsądnych miłośników dynamicznych aut, którzy oczekują, że ich samochód będzie tak samo pojemny, jak szybki. Kupując typowego hot hatcha zwykle rezygnujemy z uniwersalności, przestrzeni i wygody. Octavia w udany sposób łączy odległe światy ekonomii i sportu. Ceny Skody Octavii III w wersji kombi zaczynają się od 63 500 zł. Wersja RS z silnikiem Diesla kosztuje 117 800 zł. Za testowany, bardzo bogato wyposażony egzemplarz zapłacimy 137 600 zł. Na jego pokładzie zainstalowano system wspomagania parkowania, topową nawigację z odtwarzaczem DVD i dwoma gniazdami kart SD, a także system audio Canton o mocy 750 W. Jest również bardzo praktyczne gniazdo 230 V, umożliwiające podłączenie wszelkiego rodzaju urządzeń elektrycznych.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nowa Skoda Octavia RS Combi, choć ma osiągi zbliżone do rynkowej konkurencji, pokonuje ją przydatnością w codziennej eksploatacji. Ma rekordowo wielki bagażnik, zmieści całą rodzinę i jej bagaż, a gdy tylko zechcesz - dostarczy niezapomnianych wrażeń i mnóstwa radości z jazdy. Czy można chcieć więcej? Można, ale za te pieniądze więcej na rynku nowych samochodów raczej się nie dostanie.

d4ey0r9

Marek Wieliński, moto.wp.pl

"Skoda Octavia III RS Combi 2.0 TDI DSG" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel, TDI"
Pojemność silnika cm3 "1968"
Moc KM / przy obr./min "184 / 3500 - 4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "380 / 1750 - 3000"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "228"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,3"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,0 / 4,4 / 5,1"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,2 - 8,2 / b.d. / 6,7"
Pojemność bagażnika min./max. / l "610 / 1740"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4685 / 1814 / 1452"
Cena wersji podstawowej w zł "63 500"
Cena testowanego modelu w zł "137 600"
Plusy null
Minusy null
d4ey0r9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ey0r9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj