Trwa ładowanie...
02-09-2013 14:14

Skoda Octavia III Combi: samochód bezpieczny

Skoda Octavia III Combi: samochód bezpiecznyŹródło: Marek Wieliński
d4jdngl
d4jdngl
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP to już praktycznie norma w samochodzie każdego, szanującego się producenta. Doskonała ochrona dorosłych i dzieci, dziewięć poduszek bezpieczeństwa wraz z poduszką kolanową i poduszkami bocznymi to dużo, ale nie wszystko. W najnowszej Skodzie Octavii III Combi, obok licznych elementów bezpieczeństwa biernego znalazły się najnowocześniejsze systemy, czynnie odpowiadające za bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów. Dopiero umiejętne połączenie elementów, czynnie i biernie ochraniających podróżnych, jest gwarancją wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

W Skodzie Octavii najnowszej generacji zastosowano nowoczesne rozwiązania, dodatkowo zwiększające bezpieczeństwo i wspomagające kierowcę, takie jak zapobiegający po zderzeniu kolejnym kolizjom Multicollision Brake, kontrola odstępu od poprzedzających pojazdów z funkcją awaryjnego hamowania Front Assistant, rozpoznawanie zmęczenia kierowcy Driver Activity Assistant, czy funkcja automatycznego włączania i zmiany świateł, Intelligent Light Assistant.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Gdy dochodzi do kolizji samochodów, sytuacja na drodze prowadzi czasami do kolejnych zderzeń. Dzieje się tak np. podczas ruchu obrotowego auta, po wpadnięciu w poślizg. Rozpędzony samochód, nad którym kierowca stracił panowanie może zderzyć się ze stałą przeszkodą lub innym autem, a następnie odbić się i uderzyć w kolejne samochody lub znajdujące się w pobliżu obiekty bariery, latarnie i drzewa, albo - co gorsza - w ludzi. Aby temu zapobiec, Skoda zastosowała w najnowszej Octavii urządzenie o nazwie Multicollision Brake, czyli hamulec antykolizyjny.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Urządzenie wchodzi w skład seryjnego wyposażenia. Nie wymaga więc dopłat. Hamulec antykolizyjny automatycznie wyhamowuje samochód po zarejestrowaniu kolizji, nawet jeśli kierowca nie naciska pedału hamulca. Zapobiega to kolejnym zderzeniom. System antykolizyjny jest częścią układu elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC. Hamowanie trwa, dopóki prędkość jazdy nie spadnie poniżej 10 km/h. Dodatkowo, włączają się światła awaryjne i światła hamowania. Funkcja może w każdej chwili zostać wyłączona przez kierowcę poprzez dodanie gazu lub samodzielne hamowanie awaryjne. Niemiecki Automobilklub ADAC przyznał za to rozwiązanie nagrodę w kategorii innowacji w zakresie bezpieczeństwa.

d4jdngl
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Kolejnym rozwiązaniem, pomagającym w zapewnieniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa jest funkcja kontroli odstępu z awaryjnym hamowaniem, Front Assistant. System uaktywnia się, gdy naszej Skodzie zagraża zderzenie z poprzedzającym pojazdem lub najechanie na stojący przed nami samochód. Uzupełnieniem tego rozwiązania jest aktywny tempomat, Adaptive Cruise Assistant, który automatycznie hamuje i przyspiesza w celu utrzymania bezpiecznej, zadanej przez kierowcę odległości od poprzedzającego samochodu. Adaptive Cruise Assistance działa do prędkości 160 km/h.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Kontrola odstępu Front Assistant wykorzystuje umieszczony pod przednim zderzakiem radar, który stale mierzy odstęp od poprzedzającego pojazdu. System działa czterostopniowo: im mniejszy jest odstęp od poprzednika, tym mocniejsza jest ingerencja systemu. Najpierw wyświetlane jest optyczne ostrzeżenie o małym odstępie. Następnie dołączane jest ostrzeżenie akustyczne. W tym samym momencie wzrasta ciśnienie w układzie hamulcowym. Jeśli nadal nie ma reakcji ze strony kierowcy, system przechodzi do trzeciej fazy działania. Następuje krótkie i mocne przyhamowanie, a zaraz po nim rozpoczyna się automatyczne hamowanie częściowe. Jeżeli kierowca nadal nie reaguje, z pełną mocą rozpocznie się hamowanie awaryjne.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Pozwala to na całkowite uniknięcie wypadku lub – w najgorszym przypadku – zmniejszenie jego skutków. Przy prędkościach od 5 do 30 km/h funkcja kontroli odstępu Front Assistant, pełni rolę systemu miejskiego hamowania awaryjnego. Przy prędkości poniżej 30 km/h, uruchamia automatyczne hamowanie awaryjne Octavii III Combi, aż do jej zatrzymania. W sytuacji największego zagrożenia system jest w stanie wywołać opóźnienie do 8 m/s.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Z kolei Driver Activity Assistant, na podstawie analizy ruchów kierownicy, rozpoznaje różnicę w stosunku do normalnego sposobu jazdy. W ten sposób wykrywa zmniejszającą się koncentrację kierowcy. Piętnaście minut po uruchomieniu silnika funkcja analizuje sposób kierowania samochodem i zapamiętuje wynik, jako podstawę do dalszych pomiarów. Pomiar jest dokonywany po przekroczeniu prędkości 65 km/h. Wyraźna różnica w stosunku do charakterystycznego sposobu kierowania wskazuje na zmęczenie kierowcy. Na wyświetlaczu TFT, pośrodku tablicy zegarów pojawia się komunikat: „Rozpoznano zmęczenie - zrobić przerwę”.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Przedostatnia linia obrony to Crew Protect Assistant. Takie rozwiązania do tej pory można było spotkać jedynie w samochodach najwyższej klasy. W razie zagrażającego niebezpieczeństwa, podczas awaryjnego hamowania lub w sytuacji ocenionej przez komputer jako krytyczna, automatycznie zostaną napięte pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera. Dodatkowo, w przypadku silnej nad i podsterowności, następuje przymknięcie szyb i przesuwanego dachu. Bezpieczeństwo jazdy, czynnie podwyższa także asystent pasa ruchu Lane Assistant. Ten system zmniejsza ryzyko przypadkowego przekroczenia pasa ruchu na autostradach i drogach międzymiastowych z dobrze widocznym, poziomym oznakowaniem. Wykorzystuje kamerę, zamontowaną w obudowie wstecznego lusterka, monitorując drogę przed samochodem, gdy jego prędkość przekracza 65 km/h. Jeśli kierowca w niezamierzony sposób zaczyna przekraczać namalowane na jezdni linie, system
włącza optyczne ostrzeżenie w zestawie wskaźników i wykonuje korygujący ruch kierownicą.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Funkcja Intelligent Light Assistant automatycznie dostosowuje pracę świateł do warunków jazdy. Nocą, automatycznie przełącza światła drogowe i mijania, wykrywając nadjeżdżające z przeciwka pojazdy. Dzięki temu kierowca może się w pełni skoncentrować tylko i wyłącznie na prowadzeniu samochodu. Światła mijania są automatycznie włączane na podstawie sygnałów z czujnika deszczu i oświetlenia. Światła drogowe poza miastem zapalają się, gdy prędkość samochodu jazdy jest większa, niż 60 km/h. Podczas zwalniania, automatycznie są przełączane na światła mijania, jeśli prędkość spadnie do 30 km/h. System rozpoznaje oświetlenie miejskie, a także mgłę w której światła drogowe tylko oślepiałyby kierowcę.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Znakomitą widoczność po zapadnięciu zmroku gwarantują adaptacyjne, biksenonowe reflektory z funkcją AFS, podążające za ruchami kierownicy w zakrętach. Dają efekt w postaci optymalnie oświetlonej drogi i pobocza. Zależnie od prędkości jazdy i warunków pogodowych, zmienia się geometria wiązki emitowanego przez nie światła. Całość uzupełnia funkcja doświetlania zakrętów z pomocą przeciwmgielnych reflektorów. Adaptacyjne oświetlenie AFS działa w trzech trybach: miejskim, pozamiejskim i autostradowym. Za dnia nowa Octavia jest dobrze widoczna, dzięki oszczędzającym energię, a tym samym, obniżającym spalanie, wąskim światłom LED, zamontowanym pod reflektorami.

d4jdngl

Zastosowanie tak wielu nowoczesnych systemów sprawia, że nowa Skoda Octava III Combi jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo podróżowania na poziomie, zbliżonym do samochodów klasy premium. Po raz pierwszy zastosowano w niej rozwiązania techniczne, dostępne jedynie w najdroższych limuzynach. To nowy rozdział w historii marki. Jeszcze nigdy Skoda nie miała tak bogatego wyposażenia, wspomagającego kierowcę i chroniącego pasażerów.

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj