Trwa ładowanie...

Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 - typ niepozorny

Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 - typ niepozornyŹródło: wp.pl
d4jdngl
d4jdngl

Polacy polubili Skodę. Dobitnie świadczą o tym wyniki sprzedaży aut czeskiego producenta w naszym kraju. Na samym szczycie rankingów króluje Octavia – przestronny samochód za całkiem rozsądną cenę. W salonach Skody znajdą jednak coś dla siebie nie tylko osoby, które szukają budżetowego auta, ale także ci rozważający zakup droższego pojazdu. Jeśli Superb z jakichś względów im nie odpowiada, zostaje bardzo wysoko skonfigurowana Octavia.

Możliwość dołożenia przeróżnych opcji sprawia, że samochód można bez problemu dopasować do wymagań przyszłego właściciela. Z pewnością jedną z ciekawszych kombinacji jest połączenie czarnego koloru nadwozia, silnika 1.8 TSI o mocy 180 KM, nadwozia kombi oraz napędu 4x4. Do tego poziom wyposażenia Elegance oraz kilka dodatków. Tak oto otrzymujemy auto dyskretne, szybkie i świetnie radzące sobie na nieutwardzonych drogach.

Octavia wyposażona w silnik 1.8 TSI oraz napęd na wszystkie koła rozpędza się do 100 km/h w 7,5 s. To z powodzeniem wystarcza do płynnej jazdy w mieście i pomaga w bardzo sprawnym wyprzedzaniu poza nim. Z pedałem gazu jednak lepiej obchodzić się w miarę rozsądnie. Wszystko przez spalanie, które podczas miejskiej jazdy oscyluje w granicach 11-12 l/100 km, a gdy pojedziemy w trasę, spada do ok. 7,5 l. Takie wyniki to zasługa nie tylko mocnego silnika.

Swój udział w podwyższaniu spalania ma także wspomniany napęd na wszystkie koła sterowany za pomocą piątej generacji sprzęgła Haldex. Niestety ten dodatek swoje waży – identyczne auto bez 4x4 jest lżejsze o ok. 100 kg. Należy jednak pamiętać, że dzięki automatycznie dołączanemu, tylnemu napędowi powinniśmy poradzić sobie z zaśnieżonymi drogami czy grząskim dojazdem na działkę.

d4jdngl

Podobnie jak w przypadku każdej innej Octavii, również tutaj do podróży zachęca przestronne wnętrze. Osoby siedzące zarówno z przodu jak i z tyłu nie powinny narzekać na brak miejsca nad głową ani na kolana – nawet jeśli za kierownicą usiądzie ktoś wysoki. W przypadku konieczności przewiezienia większego bagażu, raczej nie powinno być problemu. Bagażnik Octavii ma pojemność 610 l, a jeśli to okazałoby się zbyt mało, można rozłożyć tylne fotele i wówczas do dyspozycji jest aż 1740 l przestrzeni. W tym miejscu warto wspomnieć, że jednym z elementów wyposażenia dodatkowego Skody może być elektrycznie zamykana oraz otwierana klapa bagażnika. Korzystając z przycisku umieszczonego m.in. na pilocie oszczędzimy sobie brudzenia rąk podczas dotykanie nie zawsze czystej karoserii.

(fot. wp.pl)
Źródło: (fot. wp.pl)

Po zajęciu miejsca za kierownicą, pierwsze co zauważamy to czytelne zegary. Między nimi znajduje się niewielki ekran, na którym wyświetlają się dane o średnim o spalaniu, przebieg, zegarek, wskazania nawigacji, status telefonu podłączonego przez bluetooth oraz wiele innych informacji. O tym, co aktualnie ma się tam pokazywać, decyduje kierowca naciskając przyciski umieszczone z prawej strony kierownicy.

W testowanym egzemplarzu, na konsoli centralnej, znalazł się duży, pojemnościowy ekran dotykowy za pomocą którego wybierzemy m.in. stację radiową, zmienimy źródło dźwięku czy wprowadzimy dane do nawigacji. Obsługa tego systemu jest bardzo prosta i przyzwyczajenie się do rozmieszczenia różnych przycisków czy funkcji nie zajmuje dużo czasu. Jeśli jednak ktoś woli skupić się na jeździe, zawsze może skorzystać ze sterowania głosem. Systemy te kiedyś miały niezbyt dobrą opinię. Po internecie krąży wiele filmików pokazujących ich ułomności. W przypadku testowanej Octavii nie napotkaliśmy jednak na problemy ze zrozumieniem naszych komend. O obecności tego systemu warto pamiętać szczególnie wtedy, kiedy jadąc chcemy wprowadzić nowy cel do nawigacji. Zamiast odrywać wzrok od jezdni, po prostu dyktujemy adres. Jeśli wypowiemy go wyraźnie, komputer zacznie prowadzenie.

(fot. wp.pl)
Źródło: (fot. wp.pl)

Poniżej dotykowego ekranu umieszczono pokrętła i przyciski do obsługi nawiewów oraz klimatyzacji. Wskazania, na którym biegu pracuje wentylator, są wyraźne – nawet w bardzo słoneczny dzień. Jeszcze niżej zamontowano gniazdo AUX i port USB służące podłączeniu urządzeń grających lub po prostu podładowaniu telefonu. Tuż przed lewarkiem skrzyni biegów znalazło się klika przycisków, z których najciekawszy jest z pewnością ten włączający system automatycznego parkowania. Wrażenia z używania go są naprawdę świetne. Auto potrafi samo zaparkować w miejscu, gdzie zdecydowana większość kierowców uznałaby, że jest zbyt ciasno. Jako potwierdzenie tych słów, pokazujemy zdjęcie z takiego właśnie parkowania. Aby jednak móc w pełni korzystać z tego wynalazku, trzeba się przełamać i mu zaufać.

d4jdngl

Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 jest autem naprawdę udanym. Nie brakuje mu koni pod maską, radzi sobie z jazdą po nieco rozmokniętym gruncie, a do tego z czarnym lakierem oraz wypełnieniem lamp, chromowanymi listwami i dużymi felgami wygląda świetnie. Wnętrze wykonane jest z dobrej jakości materiałów, a zawieszeniu i prowadzeniu także nie można nic zarzucić. Najtańsza Octavia z tym silnikiem oraz napędem na wszystkie koła kosztuje przynajmniej 104 900 zł. Testowane auto było jednak w najwyższej wersji wyposażeniowej oraz z kilkoma dodatkami. To sprawiło, że efektownie wyglądający egzemplarz ze zdjęć kosztuje 142 700 zł. Dużo, ale w zamian otrzymujemy bardzo bogato wyposażony samochód – może poza małymi niedociągnięciami jak choćby brak lampek w osłonach przeciwsłonecznych.

"Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1798"
Moc KM / przy obr./min "180 / 4500–6200"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "280 / 1350–4500]"
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "227"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "7,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "8,4 / 5,7 / 6,7"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "11 / 7,5 / 8,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "610 / 1740"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4659 / 1814 / 1465"
Cena wersji podstawowej w zł "104 900"
Cena testowanego modelu w zł "142 700"
Plusy null
Minusy null
d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj