Trwa ładowanie...
motocykl
Maciej Gis
02-04-2020 14:35

Silnik czterosuwowy czy dwusuwowy w motocyklu – jakie są różnice?

Wybierając motocykl lub skuter, pod uwagę należy wziąć objętość skokową silnika oraz jego typ. Do wyboru są wersje dwu- i czterosuwowe, przy czym każda z nich ma swoje mocne i słabe strony. Sprawdźmy, co jest lepsze.

Silnik czterosuwowy czy dwusuwowy w motocyklu – jakie są różnice?Źródło: Shutterstock.com, fot: PARINYA ART
d4chpks
d4chpks

Silniki spalinowe wykorzystują proces sprężania i rozprężania gazów w cylindrze (mieszanki paliwowo-powietrznej). W komorze spalania sprężany jest "zimny" gaz, a w wyniku zapłonu mieszanki rozprężany jest "gorący", dając przy tym energię mechaniczną do kolejnego cyklu sprężenia gazu i napędu maszyny.

Jak działa silnik dwusuwowy?

W przypadku silników dwusuwowych (tzw. dwutakt) cykl roboczy silnika jest co drugi suw – innymi słowy, z każdym obrotem wału korbowego. W tej konstrukcji rozróżnia się dwa suwy: sprężania oraz pracy. Pierwszy z nich to ruch tłoka w górę. Jest odpowiedzialny za sprężanie mieszanki nad tłokiem, a jednocześnie otwiera dla układu zasilania przestrzeń pod tłokiem (w skrzyni korbowej). Tu wpływa mieszanka paliwa i oleju, który jednocześnie smaruje układ korbowy.

Kiedy dochodzi do zapłonu mieszanki i tłok zaczyna przemieszczać się w dół, następuje suw pracy. Jednocześnie wstępnie sprężane jest paliwo i powietrze pod tłokiem, do tego stopnia, że wypychane jest bocznym kanałem nad tłok. Wpadające do komory cylindra paliwo z powietrzem wypycha innym kanałem gazy będące efektem spalania (spaliny). Kiedy tłok dojdzie do dolnego martwego położenia, ponownie następuje sprężanie wtłoczonej do cylindra mieszanki.

Zalety i wady silnika dwusuwowego

W dwusuwach nie stosuje się pompy paliwa, ponieważ mieszanka zasysana jest przez ruch tłoka. Konstrukcja dwusuwowa nie ma też zaworów ani typowego mechanizmu rozrządu, gdyż napełniania i opróżnianie cylindra realizowane jest przez przysłanianie i odsłanianie odpowiednich kanałów. Za smarowanie odpowiada paliwo, będące mieszanką benzyny i odpowiedniego oleju, zwykle w proporcji 50:1.

d4chpks

Prosta konstrukcja to jednak niejedyna zaleta silnika dwusuwowego. Inną jest także stosunkowo lekka i kompaktową budowa, a także brak osprzętu, który utrudnia montaż silnika w ramie motocykla. Do grona wad należy zaliczyć wysokie zużycie paliwa, mniejszą wydajność (niż czterosuwowych) i stałe zużycie oleju, które wymusza kontrolę jego stanu w dozowniku, jeśli motocykl jest weń wyposażony.

Jak działa silnik czterosuwowy?

Z kolei w silnikach czterosuwowych (czterotakt) cykl roboczy, za sprawą systemu zaworów, składa się z czterech oddzielnych suwów: ssania, sprężania, rozprężania oraz wydechu. Każdy ruch tłoka (w górę lub w dół) odpowiada za jeden suw.

W trakcie fazy ssania tłok przesuwa się w dół, zawory dolotowe otwierają się, a do komory cylindra podawana jest mieszanka paliwowo-powietrzna. Suw sprężania jest realizowany przez przemieszczanie się tłoka w górę. Po odpowiednim sprężeniu mieszanki wywoływany jest zapłon iskrą, co powoduje rozprężenie mieszanki i zainicjowanie suwu pracy (ruch tłoka w dół). Kiedy tłok dojdzie do dolnego położenia, zawór wydechowy się otwiera, a kiedy tłok znów ruszy w górę, wypycha spaliny przez kanał wydechowy.

Zalety i wady silnika czterosuwowego

W praktyce silniki czterosuwowe są bardziej ekonomiczne, a ich spaliny mniej uciążliwe dla środowiska naturalnego. Ich pracy towarzyszy również niższy poziom hałasu. Poza tym nie ma potrzeby dodawania do paliwa oleju. Silnik jest smarowany niezależnym układem. I to też jest największa wada silnika czterosuwowego, który potrzebuje dodatkowego osprzętu: układ smarowania, pompa paliwa, układ rozrządu. To zwiększa masę całości oraz komplikuje konstrukcję.

d4chpks

Dwusuw czy czterosuw?

W teorii silniki dwusuwowe powinny mieć dwukrotnie wyższą moc jednostkową niż czterosuwowe, ponieważ na jeden cykl pracy przypada jeden obrót wału korbowego, a w czterosuwie są to dwa obroty. W rzeczywistości przyrost mocy w dwusuwie jest mniejszy za sprawą słabo wymieszanej mieszanki paliwowo-powietrznej i niepełnego spalania, a co za tym idzie - niskiej energii wytworzonej w procesie spalania. Dlatego też dwusuwom trudniej jest spełnić wymagania norm emisji zanieczyszczeń, którym czterosuwy są w stanie sprostać. Dodatkowo w dwusuwach najlepsze smarowanie jest przy wykorzystywaniu mocy maksymalnej, a przy niskim lub braku obciążenia silnik jest gorzej smarowany, co z kolei skutkuje obniżeniem trwałości.

Silniki czterosuwowe mają wyższe ciśnienie w cylindrze co z kolei zapewnia wyższą kulturę pracy. Są także bardziej wydajne, przez co również ekonomiczne i emitują mniej szkodliwych spalin. dlatego zdominowały rynek. Co ważne, czterosuwy są trwalsze, dzięki lepszemu smarowaniu.

d4chpks
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4chpks
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj