Szalejące ceny paliwa zmuszają nas do oszczędności. Jedni ograniczają do koniecznego minimum jazdę samochodem, zaś inni szukają alternatywnego surowca, zdolnego napędzać nasze auto. Najtaniej zainwestować w instalację gazową, która po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów powinna zrównoważyć koszty montażu i zacząć pracować na własny rachunek. Producenci szukając dla siebie kolejnego zarobku i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wymagającej klienteli, zaczęli oferować dodatkowe zasilanie LPG bez utraty gwarancji. Jednym z takich przykładów jest Seat Altea z nowoczesną jednostką TSI.
Stopień atrakcyjności prezencji hiszpańskiego auta nie zmienia się od lat, ale trzeba przyznać, że wygląda wciąż przyzwoicie. Zgrabne kształty skutecznie opierają się nieubłaganie płynącemu czasowi i udanie tuszują zmarszczki kilkuletniej konstrukcji. Zwarte nadwozie otrzymało parę dynamicznych przetłoczeń oraz charakterystyczny przód nawiązujący do Leona. Prezentowana wersja Copa, zyskała dodatkowo światła przeciwmgielne i 16-calowe koła aluminiowe nieznacznie podnoszące jej atrakcyjność. Szkoda tylko, że wlew LPG umieszczono w zderzaku, a nie schowano pod klapką ograniczającą dostęp do baku.
Nadmuchana sylwetka powinna zagwarantować sporo przestrzeni w środku i tak jest w rzeczywistości. Czterej rośli pasażerowie z powodzeniem przyjmą dogodną pozycją zarówno z przodu jak i z tyłu. Na przeciętnie wyprofilowanych fotelach o dość wszechstronnej regulacji, siedzi się wygodnie, ale troszkę za wysoko. Od modeli firmy zapewniającej ponoć emocje w standardzie,
oczekiwalibyśmy nieco więcej sportu. Niemniej jednak, nikt nie podważy walorów użytkowych Seata.
Satysfakcjonująca liczba schowków spełni oczekiwania niewielkiej rodziny, zaś odpowiednia przestrzeń w przedziale pasażerskim umożliwi komfortową podróż nawet na kilkusetkilometrowym dystansie. Niestety nie możemy tego samego powiedzieć o bagażniku mieszczącym skromne 409 litrów. Jeśli dodatkowo zdecydujemy się na instalację gazową, wartość ta zmaleje, gdyż zbiornik LPG trafia do wnęki przygotowanej z myślą o kole zapasowym, które automatycznie przenosi się do miejsca przewidzianego na ekwipunek. W sytuacji kryzysowej możemy z niego oczywiście zrezygnować, ale przydałby się wówczas zestaw naprawczy, umożliwiający załatanie dziury w oponie i kontynuowanie podróży chociaż do najbliższej wulkanizacji.
Altea w specyfikacji Reference została wyposażona tak, aby finansowo nie obciążyć przesadnie potencjalnego nabywcy i zagwarantować mu należytą ilość udogodnień. Ponadto, dla wersji silnikowych 1.2 TSI i 1.6 TDI, przygotowano pakiet Copa obejmujący złącze USB, klimatyzację Climatronic i wielofunkcyjne koło kierownicy.
Całość za niecałe 3 tysiące złotych. Obsługa powyższych funkcji nie sprawia kłopotów, jednak w nocy użytkownicy o słabszym wzroku, mogą narzekać na egipskie ciemności panujące wewnątrz pojazdu. Nie zachwyca również jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych. W zdecydowanej większości, są one stanowczo za twarde. Na szczęście, ich spasowanie nie pozostawia wiele do życzenia.
Do niedawna instalacja LPG dostępna była jedynie z benzynowym silnikiem 1.4 MPI o mocy 85 koni mechanicznych. To najsłabsza propozycja katalogowa dla osób o najmniejszych wymaganiach dotyczących dynamiki. Chcąc ściągnąć na siebie większe zainteresowanie, Hiszpanie dołączyli do oferty skomplikowaną jednostkę 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Za 3790 złotych istnieje możliwość zasilania jej gazem bez ryzyka utraty gwarancji fabrycznej. Rozwiązanie podyktowane aktualnymi realiami rynkowymi, wydaje się mieć logiczne
uzasadnienie i marketingowe przesłanie.
Niestety, motoru TSI przyczynia się do oszczędności tylko w katalogu producenta. Konstrukcja jednostki napędowej nie pozwala na wyłączne spalanie alternatywnego i tańszego paliwa. Podczas jazdy w cyklu miejskim, benzynowe serce pojazdu pochłonie nawet 3-3.5 litra bezołowiowego surowca kopalnego i około 7.5-8 litrów LPG. Po zsumowaniu wydatków okaże się, że na każdych 100 kilometrach oszczędzamy jedynie kilka złotych. Po dodaniu do kosztów eksploatacyjnych droższych przeglądów i samej wartości instalacji, użytkowanie takiego auta może stać się zwyczajnie nieopłacalne.
Przejdźmy jednak do wrażeń z jazdy, bo Alteą podróżuje się dość przyjemnie. Komfortowe nastawy zawieszenia skutecznie tłumią rozmaite ubytki w asfalcie, nie przekazując donośnych metalicznych sygnałów do wnętrza. Podobnie ma się rzecz z neutralnym prowadzeniem, które pozwala odważniejszym kierowcom rozwinąć skrzydła wyobraźni w ciaśniejszych zakrętach. Nie warto przesadzać, bo możliwości trakcyjne prezentowanego minivana nie są aż tak sportowe jak w Leonie.
Cieszy też wysoka kultura pracy silnika. Słychać go dopiero przy wyższych wartościach prędkości obrotowej. Niezależnie od rodzaju paliwa, Seat całkiem żwawo przyspiesza i wykazuje przyzwoitą elastyczność. Co prawda, jeśli przyciskiem zlokalizowanym nieopodal lewarka zmiany biegów wyłączymy z obiegu gaz, odczujemy nieco lepszą dynamikę, ale nie na tyle, by z tego powodu rozmyślnie zrezygnować z oszczędności.
Altea w podstawowej odmianie Reference kosztuje 60 tysięcy złotych. Warto do tej wartości dodać 3 tysiące za pakiet Copa, ale montaż instalacji LPG pozostawiamy już Wam. Alternatywne paliwo wtryskiwane do TSI ma jedynie sens przy bardzo dużych przebiegach z uwagi na konieczność ciągłego pobierania benzyny. Dla zwolenników minimalizowania kosztów eksploatacyjnych, zdecydowanie lepszym wyborem stanie się 1.4 MPI z podobnym rozwiązaniem sygnowanym przez firmę BRC.
Piotr Mokwiński
tb/
"Seat Altea 1.2 TSI LPG" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4, benzynowy, turbo" |
Pojemność silnika cm3 | "1 197" |
Moc KM / przy obr./min | "105 / 5 500" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "175 / 1 550 – 4 100" |
Skrzynia biegów | "manualna, 6-biegowa" |
Prędkość maksymalna km/h | "184" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "11,3" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "7,3 / 5,1 / 5,9" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "8,9 / 6,5 / 7,4" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "409 / 1 320" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4 280 / 1 768 / 1 568" |
Cena wersji podstawowej w zł | "60 118" |
Cena testowanego modelu w zł | "66 862" |
Plusy | null |
Minusy | null |