Samochody, które najbardziej satysfakcjonują swoich właścicieli
Ranking marek, których samochody w USA nie rozczarowują swoich właścicieli. Ocena wyrażona jest w punktach w skali od 0 do 100
Zadowolenie za oceanem
Kultura motoryzacyjna w USA należy do tych najstarszych i najbardziej rozwiniętych. Czasami warto więc posłuchać dotyczącego samochodów głosu zza oceanu. Opublikowano wyniki badania ankietowego American Consumer Satisfaction Index w dziedzinie aut. Co oceniano? Dla ankietowanych najważniejsze były odczucia z jazdy, niezawodność, wygląd i solidność wykonania przedziału pasażerskiego, bezpieczeństwo, obecność nowoczesnych technologii oraz zakres gwarancji. Na pytania odpowiedziało 70 tys. osób. W ten sposób powstał ranking marek, których samochody w USA nie rozczarowują swoich właścicieli. Ocena wyrażona jest w punktach w skali od 0 do 100.
Ósme miejsce zestawienia otwierają dwie japońskie marki. W Stanach Zjednoczonych Mazda oferuje m.in. model 3, 6 CX-3, CX-5 oraz MX-5. Nissan sprzedaje zaś Note, Leafa, 370 Z, Juke'a, Murano czy Pathfindera.
6. Ford / Hyundai / Mercedes - 81 pkt.
Zrównanie amerykańskiej i koreańskiej marki z Mercedesem może dziwić. W USA firmy te mają jednak nieco inną ofertę, a sądy kierowców nie są naginane do obecnych w Europie motoryzacyjnych klisz. Spośród oferowanych w USA Fordów Europejczycy znają Fiestę, Focusa, Fusiona (Mondeo), C-Maxa czy Mustanga. W przypadku Hyundaia znamy Elantrę, Tuscona i SantaFe. Mercedes oferuje za wielką wodą wszystkie swoje modele z wyjątkiem Klasy A.
5. Audi / Chevrolet - 86 pkt.
Oferta Audi za oceanem rozpoczyna się modelem A3. Potem jest już kompletna.
Marka Chevrolet, należąca do koncernu General Motors, od kilku lat nie jest już obecna na polskim rynku. Część modeli oferowanych w Stanach Zjednoczonych ma jednak wiele wspólnego z samochodami Opla. Chevrolet Spark jest bliskim krewnym Opla Karla, Cruze wykorzystuje platformę znaną z poprzedniej generacji Astry i silnik obecny w gamie aktualnej wersji Corsy, model Malibu jest powiązany z Oplem Insignią, a Chevrolet Trax ma wiele wspólnego z Oplem Mokką.
4. GMC / Infiniti / Lexus / Subaru - 84 pkt.
Zwykłym klientom GMC oferuje cztery modele SUV-ów, z których największy - Yukon XL - mieści aż 9 osób. Oferta Infiniti w USA jest pozbawiona mniejszych modeli i zaczyna się sedanem Q50. Jeśli natomiast chodzi o Lexusa, będącego ekskluzywną marką Toyoty, amerykańska oferta jest tu bogatsza niż europejska i obejmuje wszystkie modele dostępne na Starym Kontynencie. Spośród gamy Subaru w USA brakuje jedynie Levorga.
3. BMW / Toyota - 85 pkt.
Amerykańska oferta bawarskiej marki obejmuje wszystkie modele z wyjątkiem serii 1. W przypadku Toyoty zbieżności jest mniej, ale za oceanem znajdziemy m.in. Yarisa, Corollę, RAV4, Land Cruisera czy Priusa.
2. Honda - 86 pkt.
Oferta Hondy w USA wyraźnie różni się od tego, co znajdziemy w europejskich salonach. Za wielką wodą można jednak kupić Civica, CR-V, HR-V czy Fita, czyli Jazza.
1. Lincoln - 87 pkt.
W zestawieniu tryumfuje amerykańska marka należąca do Forda. Być może po części jest to kwestia konsumenckiego patriotyzmu, ale najprawdopodobniej również stosunku jakości do ceny. Dla przykładu za Lincolna MKZ trzeba zapłacić niewiele więcej niż za BMW serii 3, które jest o 30 cm krótsze.
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska