Samochód pomoże Ci w zaparkowaniu

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Niegdyś instruktorzy jazdy zalecali, by podczas cofania poprosić o pomoc pasażera lub przechodnia. Obecna technika sprawia, że nie jest to już potrzebne.

Kiedyś parkowanie było dość uciążliwe, gdyż większość aut nie miała nawet wspomagania kierownicy. Z drugiej strony samochodów było mniej, więc i łatwiej było znaleźć miejsce. Obecnie na parkingach jest coraz ciaśniej więc kierowca musi się nieźle nagimnastykować by umieścić swój pojazd w niewielkiej luce. Na szczęście pomocna okazuje się technika.

W Fordzie Fiesta zamontowano Elektroniczny Układ Wspomagania Kierownicy (EPAS), którego czułość jest uzależniona od prędkości auta. Gdy jest niska to poruszanie kierownicą nie wymaga właściwie żadnego wysiłku. Gdy jedziemy szybciej mniejszy stopień wspomagania umożliwia lepszą kontrolę nad samochodem.

Coraz częściej samochody są wyposażone w asystentów parkowania. Najprostszymi z nich są czujniki, stosowane np. w Mitsubishi Outlanderze w wersji Intense Plus. Są one zamontowane w tylnym zderzaku i działają na zasadzie pomiaru odbitych od przeszkody fal ultradźwiękowych. Informują kierowcę o zbliżającej się przeszkodzie przez sygnał dźwiękowy lub na konsoli podają odległość od niej.

Innym rozwiązaniem jest kamera cofania. Najczęściej po włączeniu biegu wstecznego na ekranie nawigacji pojawia się kolorowy obraz przekazywany przez szerokokątną kamerę. Manewrowanie często ułatwiają specjalne linie nakładane na obraz z kamery.

Zaawansowaną technologię użyto w Nissanie Quasqai, w którym kamery pokazują obraz wokół samochodu. Jeszcze dalej poszli konstruktorzy Mercedesa, którzy w A-klasie zamontowali system wyręczający kierowcę. Jeżeli prędkość jest mniejsza niż 30 km/h system zasygnalizuje wolne miejsce literą "P" i strzałką kierunkową na wyświetlaczu. W momencie, gdy kierowca włączy wsteczny bieg i potwierdzi pozycję do zaparkowania asystent wykona manewr samodzielnie.

Źródło: dobocom

/ll

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro