Samochód hybrydowy - podstawy, które musisz poznać, gdy zastanawiasz się nad wyborem

Hybrydy cieszą się coraz większą popularnością. Nic dziwnego - są oszczędne, szybkie i komfortowe. Ale jak poruszać się w świecie tej nowej technologii? Co oznaczają skróty mHEV i PHEV?

Opel Grandland X Hybrid4
Źródło zdjęć: © materiał partnera

Artykuł sponsorowany

Pojawienie się napędu hybrydowego w latach 90. ubiegłego wieku było próbą rozwiązania dwóch problemów jednocześnie. Z jednej strony dostępne wówczas samochody spalinowe zużywały zbyt wiele paliwa, emitując jednocześnie masę szkodliwych związków chemicznych. A z drugiej strony zastosowanie napędu elektrycznego, który rozwiązałby te problemy od ręki, było zupełnie niepraktyczne z powodu słabości ówczesnej techniki akumulatorowej.

I tak, szukając wyjścia z tego pata, wynaleziono napęd hybrydowy, czyli połączenie w jednym aucie silników elektrycznego i spalinowego. Rozwiązanie to okazało się mieć wiele zalet i szybko zaczęło robić karierę w przemyśle motoryzacyjnym. Dziś hybrydy, jak potocznie nazywane są takie auta oraz same ich zespoły napędowe, stanowią już duży segment rynku, a w swojej ofercie mają je wszyscy liczący się producenci.

Oczywiście, tak jak w przypadku silników spalinowych, hybryda hybrydzie nierówna. Istnieje wiele ich typów, różniących się od siebie budową, właściwościami i oferowanymi kierowcy możliwościami. Warto poznać te różnice, by móc świadomie wybrać najlepsze dla siebie rozwiązanie.

Czym różnią się hybrydy mHEV i HEV?

Hybrydy mHEV - Mild Hybrid Electric Vehicle (ang. łagodny układ hybrydowy), to pojazdy, w których zamiast alternatora i rozrusznika zastosowano silnik elektryczny, który może służyć jako generator zasilający akumulatory. Pełni on funkcję rozruchowe, ale też wspomaga pracę jednostki spalinowej w czasie ruszania i przyspieszania, a więc wtedy, gdy rośnie jej zapotrzebowanie na paliwo. Może też być wykorzystywany do odzyskiwania energii w czasie hamowania. To stosunkowo prosty w budowie układ, którego zastosowanie skutkuje obniżeniem zużycia paliwa o około 10-15 proc.

Pełne hybrydy HEV: Hybrid Electric Vehicle (ang. hybrydowy pojazd elektryczny) to auta, w których do napędzania samochodu służą zarówno silnik spalinowy, jak i jeden lub kilka silników elektrycznych. W zależności od tego, jak zorganizowana jest ich współpraca, HEV-y dzielimy na hybrydy szeregowe, równoległe i mieszane. W tych pierwszych, silnik spalinowy wykorzystywany jest jako generator prądu ładujący akumulator, który zasila jednostkę elektryczną, a dopiero ona napędza auto. Dzięki temu, że jego praca nie przekłada się bezpośrednio na poruszanie się samochodu, może on pracować w stałym i optymalnym zakresie obrotów pod niewielkim obciążeniem. Zapewnia to minimalne zużycie paliwa i dużą kulturę pracy przekładającą się na komfort jazdy. Hybryda ta może też poruszać się z wyłączonym silnikiem spalinowym korzystając z energii zgromadzonej w akumulatorze.

Jak działa hybryda równoległa?

W hybrydzie równoległej silnik spalinowy odpowiada za napęd auta, a elektryczny pełni głównie rolę wspomagającą. W zależności od wybranego przez producenta rozwiązania, mogą być one połączone ze sobą na stałe, albo pracować niezależnie w oparciu o dwa osobne sprzęgła. To drugie rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze, ponieważ umożliwia jazdę z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. W pierwszym rozwiązaniu możliwe jest to tylko przy niewielkich prędkościach, gdyż w trakcie takiej jazdy poruszany jest również wał korbowy jednostki spalinowej.

Innym rozwinięciem idei hybrydy równoległej jest układ, w którym każdy z silników napędza niezależnie inną oś. W takim przypadku, gdy oba silniki pracują, mamy do czynienia z napędem 4x4 z możliwością różnego rozkładu mocy napędowych.

Opracowanie koncepcji hybrydy równoległej, która umożliwia jazdę wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego, otworzyło drogę dla pojawienia rozwiązań typu PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle (ang. Hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in). To samochody hybrydowe, których akumulatory można ładować ze źródeł zewnętrznych w czasie postoju. Wyposażone są one zwykle w zestawy baterii o powiększonej pojemności pozwalające na pokonywanie dość dalekich dystansów. Na przykład, Opel Grandland X Hybrid4, dysponując 13,2 kWh, może pokonać w trybie wyłącznie elektrycznym aż 59 km.

Ekonomicznie bo elektrycznie – wydajność samochodów hybrydowych

Wybierając auto hybrydowe dla siebie, warto zastanowić się wcześniej, jaka jego cecha jest dla nas najważniejsza. Jeśli zależy nam – tak jak większości kierowców kupujących hybrydy – na obniżeniu kosztów eksploatacji samochodu, najlepszym rozwiązaniem wydają się pojazdy typu PHEV. Ich najistotniejszą zaletą jest właśnie dostępność trybu elektrycznego, który jest po prostu nieporównywalnie tańszy od wszystkich alternatyw dostępnych w dzisiejszej motoryzacji. Mając do dyspozycji zasięg, jaki oferuje hybrydowy Grandland X, przeciętny polski kierowca może w ogóle w ciągu dnia nie być zmuszony do uruchomienia silnika spalinowego, pokonuje on bowiem średnio ok. 50 km dziennie. Oznacza to, że wielu z nas, mając możliwość doładowania akumulatorów w domu, mogłoby całymi tygodniami utrzymywać spalanie paliwa na praktycznie zerowym poziomie i dopiero dalszy wyjazd przypominałby nam o tym, że nie jeździmy elektrykiem. Oszczędność samochodu potwierdza wynik testu WLTP na poziomie 1,4l/100km.

Opel Grandland X – hybrydowy SUV o świetnych osiągach

Warto przy tym podkreślić, że oszczędności te absolutnie nie są uzyskiwane kosztem osiągów. Dość powiedzieć, że hybryda Opla przyspiesza do setki w 6,1 s, a jej prędkość maksymalna to 235 km/h. Skąd tak dobre wyniki w dużym rodzinnym SUV-ie? Otóż łączna moc obu zainstalowanych w nim silników elektrycznych i jednostki spalinowej to 300KM, a moment obrotowy to aż 520 Nm. A przy tym napęd hybrydowy oferuje też bardzo wysoką kulturę i komfort jazdy. Jest to rezultatem optymalnych parametrów pracy silnika spalinowego, który nie musi szybko osiągać wysokich obrotów, gdyż potrzebnej, np. przy przyspieszaniu, mocy dostarcza jednostka elektryczna.

Dzięki takim możliwościom i dostępności oszczędnych trybów jazdy, hybrydy zyskały już ogromną popularność. Wielu kierowców po pierwszej jeździe takim autem nie chce już słyszeć o powrocie do napędu spalinowego.

Artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła