SAAB został definitywnie pogrzebany?
Szwedzko-chińskie konsorcjum National Electric Vehicles Sweden (NEVS), ogłosiło, że nie będzie korzystało z marki SAAB, której jest właścicielem. To najprawdopodobniej oznacza definitywny koniec motoryzacyjnej legendy powstałej w 1945 r.
NEVS zostało właścicielem marki Saab w 2012 r. po katastrofalnym okresie rządów General Motors, które ostatecznie doprowadziły do bankructwa szwedzkiego producenta. Firma przeżyła też krótkotrwałą przygodę z holenderską manufakturą Spyker Automotive, która jednak nie dała rady podźwignąć jej z upadku. Szwedzko-chiński holding, który przejął pod swoje skrzydła znaczną część technologii oraz kadrę inżynierską w Trollhattan, podjął teraz decyzję o konieczności budowy własnej marki. NEVS ma skupić się na konstruowaniu elektrycznych pojazdów, technologicznie bazujących na modelu 9-3. Będą one trafiać na razie na rynek chiński z logo NEVS na masce.
Producent podpisał właśnie z tamtejszym konsorcjum Panda New Energy kontrakt o wartości 12 mld dolarów na dostarczenie do Chin 150 tys. pojazdów bazujących na Saabie 9-3. Samochody maja trafić do odbiorców do 2020 roku. Z kolei firma China Volant Industry, zamówiła w NEVS za 1 mld. dolarów 20 tys. elektrycznych pojazdów, z których pierwsze trafić mają do nabywcy już przyszłym roku.
Jedną z przyczyn porzucenia nazwy SAAB jest konflikt o nią i logo, ciągnący się niemal od momentu przejęcia samochodowego działu koncernu SAAB AB. NEVS kupił majątek fabryki szwedzkiego producenta, wraz z prawami i know-how do modelu 9-3. Natomiast prawa do samego znaku towarowego Saab należą do szwedzkiego koncernu SAAB AB, działającego w branży zbrojeniowej. Mimo długich negocjacji i pewnych sygnałów o porozumieniu, niedawno strona szwedzka podkreśliła, że to koncern ma pełne prawa do znaku oraz nazwy i nie będzie się nimi dzielić.
Powstała w 1937 roku w szwedzkim Trollhattan spółka SAAB AB, działająca w przemyśle lotniczym, tuż po II WŚ rozpoczęła produkcję samochodów. Od 1947 r. zajmował się tym oddział SAAB Automobile, który w 1990 roku przeszedł w ręce General Motors. Po dwóch dekadach poszukiwaniu pomysłu na markę i w obliczu poważnych kłopotów finansowych GM ogłosił bankructwo SAAB-a i sprzedał firmę (bez technologii) holenderskiemu, prywatnemu konsorcjum zajmującemu się produkcją supersamochodów - Spyker. Dwa lata później rozpoczęła się procedura upadłościowa, a firmę kupiło chińsko-szwedzkie konsorcjum NEVS, deklarujące chęć odbudowy marki i ukierunkowanie się na produkcję pojazdów elektrycznych oraz hybryd. W 2014 r. NEVS był jednak zmuszony wszcząć własną procedurę bankructwa, a koncern SAAB AB z tej przyczyny wycofał swoją zgodę na używanie marki i logotypu.
Borys Czyżewski