Trwa ładowanie...
wiadomości
15-09-2006 15:36

Rydwan króla Loeba - Citroën Xsara WRC

Rydwan króla Loeba - Citroën Xsara WRC
dfo4lfs
dfo4lfs

|

|
| --- |
Citroën Xsara od dwóch lat panuje niepodzielnie na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata. Sébastien Loeb bez większych trudności zwyciężał na śniegu, lodzie, szutrze asfalcie oraz błocie. W ubiegłym sezonie kierowcy innych zespołów mogli jedynie bezradnie spoglądać na wyniki uzyskiwane przez czerwoną Xsarę prowadzoną przez byłego gimnastyka... Nietypowa kombinacja była poza zasięgiem kogokolwiek...

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9166/Citroen-Xsara-WRC-04.jpeg',550,366) ) |
| --- | Citroën oficjalnie wycofał się z rywalizacji w mistrzostwach WRC wraz z końcem sezonu 2005. W dwóch rajdach rozegranych w bieżącym sezonie Xsara znów okupowała stopnie podium... W przypadku tak doskonałego samochodu na usta ciśnie się, iż były to "zaledwie" drugie lokaty. Trzeba jednak pamiętać, że Sebastien Loeb startuje obecnie w prywatnym zespole Kronos, który przygotowywał rajdówki m.in. dla Krzysztofa Hołowczyca, Leszka Kuzaja oraz nieodżałowanego Janusza Kuliga. W chwili obecnej belgijska stajnia jest wspierana przez francuską fabrykę, ponieważ sukcesy Xsary na rajdowych trasach są również cennym towarem dla specjalistów od marketingu Citroëna.

dfo4lfs

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9166/Citroen-Xsara-WRC-11.jpeg',550,366) ) |
| --- | Xsara nie różni się wiele od pozostałych samochodów klasy WRC. Posiada nadwozie o długości ponad 4 metrów, permanentny napęd na cztery koła z aktywnym centralnym dyferencjałem, 6-biegową, sekwencyjną skrzynię biegów oraz masę w granicach 1230 kg. Została również wyposażona w dwulitrowy, turbodoładowany silnik. Zgodnie z przepisami, powinien mieć nie więcej niż 300 KM. Szacuje się jednak, że osiąga o 15-20 KM ponad normę. Niemniej zasadniczy wpływ na doskonałą dynamikę pojazdu ma moment obrotowy, wynoszący w zależności od ustawień komputera sterującego silnikiem około 550 Nm! Potężna siła jest w stanie katapultować zatrzymane auto do 100 km/h w czasie poniżej 4 sekund oraz rozpędzić je do 160 km/h po kolejnych czterech. Prędkość maksymalna ulega zmianie w zależności od zastosowanej skrzyni biegów. Zazwyczaj wynosi około 200 km/h. Podczas przygotowywania samochodów na trasy wyjątkowo wyniszczających rajdów (np. Cypru), obniża się nieco wysilenie jednostki napędowej. Co prawda osiągi wówczas spadają,
ale zawody mogą wygrać jedynie załogi, którzy dotrą do mety...

dfo4lfs

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9166/Citroen-Xsara-WRC-13.jpeg',550,366) ) |
| --- | Zniszczenie maszyny wartej kilkaset tysięcy dolarów nie jest jednak proste, o ile kierowca albo pilot nie popełni błędu... Każdy, najdrobniejszy nawet szczegół konstrukcyjny został bowiem wzmocniony, by podołać trudom rywalizacji w najcięższych warunkach. Zarówno terenowych, jak i klimatycznych. W tym sezonie Xsary pojawią się m.in. w mroźnej Szwecji oraz na gorącym Cyprze. Nie zabranie ich nierównych i zakurzonych OS-ach w Grecji. Dotrą nawet w niższe partie gór w Turcji oraz Argentynie. Opony są wypełnione specjalnymi musami, które umożliwiają jazdę nawet po utracie powietrza. Grube płyty pod silnikiem oraz innymi ważnymi mechanizmami sprawiają, że po większych kamieniach Xsara po prostu się prześlizguje, bez jakichkolwiek usterek.

dfo4lfs

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Budowa rajdówki klasy WRC nie polega na wstawieniu klatki bezpieczeństwa do seryjnego pojazdu oraz tuningu silnika. Praktycznie jedynym łącznikiem między wyczynowym bolidem oraz kompaktem sprzadawanym w salonach jest kształt karoserii, skutecznie wykorzystywany do celów marketingowych. Reklamy nie wspominają natomiast ani słowem, iż auto WRC ma się do sprzedażnego odpowiednika niemal jak prom kosmiczny do promu, który można spotkać na rzece... Dość powiedzieć, że w celu ograniczenia masy samochodu rajdowego, do wytłoczenia karoserii użyto blachy o tak niewielkiej grubości, iż jej wgniecenie jest możliwe pod naporem kciuka. Za sztywność samochodu odpowiada przede wszystkim rozbudowana klatka bezpieczeństwa.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9166/Citroen-Xsara-WRC-06.jpeg',550,366) ) |
| --- | Ograniczenie masy do minimum nie było jedynym celem konstruktorów. Równie ważny był właściwy rozkład ciężaru na poszczególne koła. W standardowej wersji Xsary na przednią oś przypada około 60% masy. Niewielka dysproporcja ciężaru pomiędzy przednią i tylną częścią nadwozia jest praktycznie bez znaczenia podczas normalnej eksploatacji pojazdu, jednak na trasach rajdów idealny podział wagi jest nieodzowny, gdyż zapewnia pewne i bezpieczne prowadzenie się samochodu przy wysokich prędkościach. W celu dociążenia tylnej osi, silnik oraz skrzynia biegów została cofnięta możliwie mocno do tyłu, a niektóre elementy wyposażenia zostały umieszczone za fotelami zawodników. Pilot siedzi bardzo daleko od deski rozdzielczej. W przeciwieństwie do kierowcy, może z trudem obserwować drogę, gdyż jego "kubełek" zostaje przykręcony praktycznie do podłogi. Wbrew pozorom, nie stanowi to utrudnienia w poprawnym dyktowaniu notatek. Opis trasy jest na tyle dokładny, że pilot musi zazwyczaj wypowiadać słowa w tempie karabinu
maszynowego, nie mając czasu na jakąkolwiek przerwę. Na mniej krętych partiach odległość między kolejnymi zakrętami jest dokładnie opisana, więc Danielowi Elena wystarczy rzut okiem nad deską rozdzielczą, by mógł zorientować się, kiedy rozpocząć czytanie kolejnej porcji informacji.

dfo4lfs

Cechą typową dla samochodów WRC jest perfekcyjny układ jezdny. 18-calowe koła Xsary są dociskane do nawierzchni poprzez regulowane zawieszenie, a przez zakrętami skutecznością popisują się wielotłoczkowe zaciski, które wgryzając się w wentylowane tarcze o średnicy ponad 300 mm zatrzymują auto pędzące 100 km/h na dystansie około 30 metrów. Warto zaznaczyć, że hamulce nie tracą skuteczności nawet po drastycznym rozgrzaniu. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ przyczepność sportowych opon jest bardzo duża, a w połączeniu z techniką hamowania lewą nogą może doprowadzić do rozgrzania tarcz do czerwoności nawet na szutrowej nawierzchni!

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9166/Citroen-Xsara-WRC-03.jpeg',550,366) ) |
| --- | Xsara WRC jest jedną z mniej awaryjnych rajdówek. Ułatwiało to zespołowi Citroëna uzyskiwanie punktów w klasyfikacji kierowców oraz producentów. Na długo przed końcem ubiegłego sezonu było już niemal pewnie, kto jest murowanym kandydatem do tytułów. Ciężko ocenić, czy uda się powtórzyć sukces w niedawno rozpoczętym sezonie. Biorąc pod uwagę wyniki rajdu Monte Carlo, w którym trio Loeb, Elena oraz Xsara zdołało zniwelować niemal 5 minut straty, można z dużym prawdopodobieństwem założyć, iż francuski samochód będzie jednym z głównych pretendentów do tytułu mistrzowskiego również w sezonie obecnym...

Łukasz Szewczyk

dfo4lfs
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dfo4lfs
Więcej tematów