Trwa ładowanie...

Rozgrzewanie opon motocyklowych. Nie zapomnij o nich przed szybką jazdą

Dynamiczna jazda na motocyklu w zakrętach wymaga nauczenia się odpowiedniej techniki jazdy, ale też ważny jest jeszcze jeden znaczący czynnik wpływający na przyczepność. To temperatura opon. Dlatego tak kluczowe jest ich rozgrzanie.

Dynamiczna jazda po krętych drogach wymaga wcześniejszego rozgrzania opon.Dynamiczna jazda po krętych drogach wymaga wcześniejszego rozgrzania opon.Źródło: Getty Images, fot: Tim Graham
dqm795s
dqm795s

O tym, jakie konsekwencje może mieć jazda na nierozgrzanych oponach niestety, można się bardzo łatwo przekonać. Wystarczy szybsze pokonanie zakrętu zaraz po dłuższej przerwie. To, co wcześniej udało się bez problemu, na zimnych gumach może skończyć się wypadnięciem z łuku. Dlatego, jeśli decydujecie się na dynamiczną jazdę, to musicie pamiętać, aby najpierw zadbać o odpowiednią temperaturę gum.

Rozgrzewanie opon kojarzy się przede wszystkim z ogumieniem sportowym, przeznaczonym do jazdy na torze. I faktycznie. W jego przypadku optymalna temperatura pracy jest wysoka – w motocyklach wyścigowych zaczynają one dobrze trzymać dopiero przy temperaturze ponad 60 stopni Celsjusza, a często rozgrzewają się do 100 stopni i więcej. Oczywiście w przypadku opon drogowych nie może być mowy o tym, aby "kleiły" one dopiero przy tak wysokich temperaturach. Jednak nadal wymagają rozgrzania.

Trzeba o tym pamiętać szczególnie w chłodniejsze dni, gdy zaraz po ruszeniu ogumienie może mieć 10 stopni Celsjusza lub nawet mniej. Dopiero ok. 30 stopni zapewni optymalne właściwości opon. O tym, że guma się rozgrzała, łatwo się przekonać, dotykając ją ręką. Jeśli poczujemy wyraźne ciepło, to znaczy, że można bezpiecznie jechać.

Opony motocyklowe wykonywane są z innych mieszanek gumy niż samochodowe. Producenci dobrego ogumienia dbają o to, aby rozgrzewało się ono możliwie szybko. Stosuje się różnego rodzaju dodatki, które mają przyspieszać nabieranie odpowiedniej temperatury roboczej. Sama opony są też miększe niż te w samochodach. Z jednej strony zapewnia to lepszą przyczepność, a z drugiej większe zużycie (choć należy pamiętać, że w przypadku motocykla nacisk na koło jest mniejszy niż w aucie).

dqm795s

Oczywiście drogowe opony tworzone są tak, aby zapewniały przyczepność nawet przy niskich temperaturach i różnica nie będzie tak znacząca, jak w przypadku ogumienia wyścigowego. Mimo to jest znacząca na tyle, że trzeba o niej pamiętać. Dlatego przed dynamiczną jazdą warto pokonać kilka kilometrów spokojniej, a jeśli nie ma się pewności, co do temperatury opon, to można się zatrzymać i ją sprawdzić.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dqm795s
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dqm795s
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj