Rondem przez skrzyżowanie
Wybudowana specjalnie na EURO 2012, koniczynka na węźle Karczemki pod Gdańskiem, sprawdza się doskonale. Niestety nie wszędzie możliwa jest budowa tak rozległych skrzyżowań wielopoziomowych. To nic. Świetnie sprawdzają się również ronda, na których dochodzi do znacznie mniejszej liczby wypadków niż na skrzyżowaniach tradycyjnych.
Węzeł Karczemki ma kształt koniczyny. Wokół niego zbudowano jedenaście wiaduktów, przepust i kładkę dla pieszych. Trasa zawiera dwa wielopoziomowe skrzyżowania. Węzeł umożliwia szybki, komfortowy i bezpieczny przejazd z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdańska. Dzięki niemu można też wygodnie przejechać autostradą A1 i S6 Obwodnicą Trójmiasta. Koniczynka była najważniejszą inwestycją gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przed Euro 2012 i przyniosła oczekiwane rezultaty. Nie wszędzie, jednak możliwe jest wybudowanie tak rozległego skrzyżowania.
Najbezpieczniej jest na rondzie
Z roku na roku w Polsce powstaje coraz więcej rond, które uważane są za najbardziej bezpieczne skrzyżowania drogowe. Jego główne zalety to mniejsza liczba punktów kolizyjnych, spowolnienie ruchu przed wjazdem oraz dobra widoczność nadjeżdżających aut.
Pod koniec 2011 roku, oddano do użytku nowe rondo na drodze nr 94 w Strzelcach Opolskich. Dzięki temu zwiększono bezpieczeństwo podczas wjazdu do miasta. Rondo powstało głównie z myślą o stworzeniu darmowej alternatywy dla płatnej autostrady A4. Nowe rondo na wylocie miasta ma średnicę 48 metrów i znacznie usprawnia ruch. Zostało zaprojektowane w taki sposób, aby wszystkie łuki i skrzyżowania zmuszały kierowców do zwolnienia prędkości przed wjazdem do miasta.
Na brzeskiej obwodnicy rondo zastąpiło jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na Opolszczyźnie. Na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 39 i 94 wybudowano pięciowylotowe rondo z wydzielonymi trzymetrowymi ciągami rowerowymi i pieszymi. Przebudowano także chodniki i drogi wlotowe. Cała inwestycja zapewniła bezpieczny przejazd kierowcom omijającym Brzeg.
Nowe czterowylotowe rondo powstało również w Żabienku przy drodze krajowej nr 5. Rondo wyposażone jest w oświetlenie oraz wyspy spowalniające ruch na wlotach. Zmniejszyło ono liczbę kolizji i wypadków na trasie.
W 2010 roku w Prądach powstało pierwsze w Polsce rondo turbinowe. Jest to rodzaj ronda zaprojektowanego w taki sposób, aby potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinały się. Pojazdy w naturalny sposób kierowane są na odpowiednie wyloty ronda, co zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo. Jest to rondo, na którym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie.