VW Touran I
Z jeszcze większym opóźnieniem niż Opel, na rynek kompaktowych, rodzinnych minivanów wszedł Volkswagen. Od końca lat 90. koncern z Wolfsburga oferował pokaźnego Sharana, brakowało jednak klientom mniejszego modelu – lepiej sprawdzającego się w zatłoczonym mieście. Inżynierowie Volkswagena, podobnie jak specjaliści Opla, swojego kompaktowego vana zbudowali w oparciu o auto segmentu C. Dawcą organów dla zaprezentowanego w 2003 roku VW Tourana stał się Golf V. Stonowana sylwetka skrywała wnętrze z ogromnym bagażnikiem. Tutaj cztery dorosłe osoby mogły podróżować w komfortowych warunkach bez obaw o uraz głowy czy kolan. Niestety Touran nie zachwyca poziomem wyposażenia dodatkowego – na rynku znajdziemy wiele egzemplarzy z ogromnymi brakami w kwestii elektronicznych gadżetów. Do napędu Tourana oddelegowano pokaźną gamę silników, jednak tylko garstka z nich nie sprawia problemów. Benzynowy 1,6 MPI 102 KM doskonale nadaje się do montażu instalacji LPG, ale tak wyposażone auto nie imponuje osiągami. Wśród diesli
uznanie zyskał jedynie kultowy 1,9 TDI o mocy 105 KM – większy 2,0 TDI sprawia mnóstwo problemów. Z podobną rezerwą należy podchodzić do automatycznych przekładni DSG – ich naprawa jest kosztowna.