Rodzinna wyścigówka - BMW E90 M3 Sedan

Obraz
Obraz

Przez lata BMW M3 pełniło rolę zadziornego sportowca. Kontrastem był dużo większy model M5, którego czterodrzwiowe nadwozie z powodzeniem potrafiło przetransportować rodzinę. Gabaryty samochodów nieustannie rosną, co w połączeniu z oczekiwaniami klientów sprawiło, że do potrzeb ojca rodziny dostosowano także kultową „eM trójkę”.

Karoseria pojazdu stanowi udane połączenie agresji oraz elegancji. Zderzaki z dyfuzorami, wielkimi wlotami powietrza oraz sterczącymi rurami wydechowymi dają do zrozumienia, że z najnowszym BMW nie ma żartów. Zastosowanie potężnego silnika wymusiło na projektantach wymodelowanie garbu na masce, który uzupełniono wlotami powietrza, obecnymi również na błotnikach.

Obraz

Do napędu pojazdu posłużyła jednostka znana również z wersji coupe. Oznacza to 8 cylindrów, cztery litry pojemności oraz wiele genów wspólnych z bolidem F1 stajni BMW. Bawarski koncern postanowił wydobyć moc z obrotów, a nie przy pomocy turbodoładowania. Maksymalne 420 KM jest do dyspozycji kierowcy dopiero przy 8300 obr/min! Nie musimy chyba dodawać, że wyciskaniu wszystkich soków z jednostki napędowej towarzyszy niesamowity ryk silnika. BMW postawiło na bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ zmiennych faz rozrządu Vanos. Rozwiązanie pozwoliło, by na połączenie w jednym silniku niebywałej wręcz agresji z... przydatnością do codziennej jazdy!

Obraz

Maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm przy 3900 obr./min, ale przynajmniej 380 Nm jest dostępne w zakresie od 3000 do 7500 obr/min. Dzięki temu wyprzedzanie nie stanowi najmniejszego problemu. Producent deklaruje, że rozpędzanie do 100 km/h trwa 4,9 sekundy, zaś prędkość maksymalną tradycyjnie ograniczono do 250 km/h. Jeżeli kierowca będzie potrafił rozsądnie dociskać pedał gazu z baku ubędzie w granicach 12,4 l/100km. Najgroźniejsi konkurenci są bardziej spragnieni...

Obraz

Moc tradycyjnie trafia tylko i wyłącznie na tylne koła. Od prowadzącego wymagane jest więc skupienie połączone z szacunkiem do samochodu. Co prawda nad trakcją czuwa elektronika, jednak nie jest ona w stanie złamać praw fizyki... Za przeniesienie napędu odpowiada 6 biegowa, ręczna skrzynia z dwutarczowym sprzęgłem.

Rozwiązania znane z torów wyścigowych zastosowano również w zawieszeniu. Kute wahacze oraz elementy resorujące o zmiennej twardości zapewniają idealną trakcję oraz precyzję prowadzenia. Kto zapragnie emocji na najwyższym poziomie może aktywować sportowy tryb pracy większości mechanizmów.

Obraz

Układ kierowniczy stanie się wówczas twardszy, silnik będzie brutalnie reagował nawet na najmniejsze trącenie pedału gazu, a zawieszenie sztywne jak deska nie pozwoli na przechyły karoserii w zakrętach pokonywanych z zawrotnymi prędkościami. Z wielkimi alufelgami zamontowano tarcze hamulcowe o imponującej średnicy. Potrafią wyhamować bolid pędzący 100 km/h na dystansie niewiele przekraczającym 30 metrów.

Potencjalni klienci docenią fakt, że chwilę po dynamicznej jeździe pożeracza szos można zamienić z ucywilizowanego sedana, który nieprzeciętne możliwości zdradzi odmienioną stylistyką tylko znawcom tematu. Niestety za dobrze skrojony garnitur na imponującej muskulaturze przyjdzie zapłacić ponad 310 000 PLN...

Łukasz Szewczyk

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy