Tak działa turbo
Zasada działania tego z pozoru skomplikowanego podzespołu jest nad wyraz prosta. W silnikach wolnossących, wydobywające się spaliny jedynie generują zanieczyszczenia. Zadaniem turbosprężarki jest wykorzystanie energii wylotowej spalin, poprzez umieszczenie na ich drodze wirnika. Po drugiej jego stronie (w tak zwanej zimnej części turbiny) pracuje analogiczny wirnik, który zwiększa ciśnienie powietrza w układzie dolotowym. Dzięki temu do komór spalania trafia większa ilość powietrza (w tym tlenu), a co za tym idzie, podnosi się efektywność spalania mieszanki paliwowej. Istotne różnice dotyczą budowy wnętrza turbiny i zastosowania niektórych rozwiązań, rzutujących na jej wydajność.
Przed zakupem samochodu wyposażonego w turbodoładowany silnik, musimy uświadomić sobie, że tak, jak innym podzespołom mechanicznym, szkodzi jej zarówno agresywna, jak i nadmiernie delikatna jazda. Im bardziej skomplikowany układ doładowania, tym koszty, w postaci ewentualnych regeneracji lub wymiany uszkodzonych elementów, będą wyższe.