Turbo ze zmienną geometrią łopatek
Drugi rodzaj turbosprężarek powszechnie spotykany w wielu samochodach osobowych wymaga od użytkownika i mechanika zdecydowanie więcej wiedzy, umiejętności i czasu na ewentualną reanimację. Turbina ze stałą geometrią łopatek, właściwie niezależnie od aktualnych obrotów silnika, prezentuje jednakowe parametry, co niestety nie pozwala na pełne wykorzystanie przebiegających przez nią spalin. Aby temu zaradzić, producenci stosują turbosprężarki wyposażone w zmienną geometrię. Łopaty-kierownice zamocowane są do wspólnego pierścienia umieszczonego na obwodzie turbiny. Do zmiany kąta ich nachylenia względem wirnika służy siłownik pneumatyczny. Zmienne wartości kąta kierownic przekładają się na to, że przepływające powietrze niemal bez zawirowań trafia do wirnika turbiny. Podczas jazdy z małymi obrotami silnika łopaty ustawiane są pod możliwie dużym kątem - tak, aby zapewnić największe doładowanie bez szkód dla turbiny. Chcąc zmniejszyć ten parametr, kierownice ustawiane są w odwrotny sposób. W efekcie powietrze
przepływa z dużymi zaburzeniami.
Zmienna geometria łopat przekłada się również na zmniejszenie temperatury oraz ciśnienia spalin, a przede wszystkim na szybszą reakcję na operowanie pedałem gazu. Niestety w razie konieczności naprawy takiej turbiny poniesiemy duże koszty. Specjaliści zgodnie uznają, że w wielu przypadkach regeneracja nie jest możliwa albo całkowicie nieopłacalna. Koszty naprawy turbiny ze zmienną geometrią łopat wynoszą około 1500-3000 złotych.
Turbosprężarka, niezależnie od skomplikowania swojej budowy, jest jednym z najwrażliwszych podzespołów pracujących pod maską. Jej żywotność i koszty przyszłych napraw w dużej mierze zależą od sposobu eksploatacji, a także od dbałości użytkownika o bieżący serwis całej jednostki napędowej.