Renault Twingo 2014: miejska rewolucja
Pierwsza generacja Twingo wydawała się łudząco podobna do koncepcyjnego modelu Beskid, który mógł stać się hitem FSM. Niedługo po wygaśnięciu praw intelektualnych do bryły zaprojektowanego w 1983 roku pojazdu zaprezentowano pierwszą generację Twingo.W 2014 roku marka Renault podjęła wyzwanie zaprojektowania Twingo na nowo. W dwadzieścia lat po debiucie tego modelu, Renault proponuje trzecią generację małego miejskiego auta. Całkowicie nowe Twingo o sympatycznym wyglądzie ze sporą dawką innowacji i ofertą czterech przewodnich kolorów. I oczywiście z imponującymi możliwościami personalizacji. To także dowód na to, że nasz poczciwy "Maluch" był bardzo udaną konstrukcją.
Konstrukcja z silnikiem umieszczonym z tyłu - jak w Porsche - ma liczne zalety. Auto jest zwrotne, a jego średnica zawracania wynosi 8,65 m - średnio o 1 metr mniej niż w samochodach, które stanowią dla niego bezpośrednią konkurencję. Wnętrze nowego Twingo jest większe, niż u poprzednika, ale nadal nie tak przestronne, jak u niektórych konkurentów. Nowe Twingo ma dłuższą o 22 cm kabinę, pomimo zmniejszenia wymiarów zewnętrznych o 10 cm. Jest praktyczne. Ma pięciodrzwiowe nadwozie, pomysłowe schowki i bagażnik o pojemności 219 l z całkowicie płaską podłogą o długości 1,35 m - po złożeniu symetrycznie dzielonych, tylnych siedzeń oraz zaskakującą możliwość przewożenia we wnętrzu ładunków o długości 2,20 m. Zapewnia znakomitą widoczność do przodu, a fotel kierowcy znajduje się wysoko, co jest szczególnie cennym atutem w mieście.
Nowe Twingo to przede wszystkim sympatyczny wygląd i wyrazisty styl. Na życzenie klienta dosłownie wszystko w tym aucie może być kolorowe, nawet wnętrza rozmieszczonych w kabinie schowków. Samochód jest dostępny w czterech kolorach nadwozia: jasnoniebieskim, białym, żółtym i czerwonym. Ma ciekawą sylwetkę i sympatyczny wygląd. Krótka maska i obszerna kabina to zapowiedź wysokiej zwrotności i sporej ilości miejsca w środku. Nowe Twingo ma długość 3,59 m, a przesunięte na sam skraj nadwozia koła i krótki zwis zapewniają mu rekordowo duży rozstaw osi: 2,49 m. Dzięki temu, w kabinie jest dużo miejsca, zwłaszcza na wysokości kolan (13 cm).
Z przodu zwracają uwagę dynamiczne przetłoczenia na masce i bloki przednich świateł, podkreślone kierunkowskazami. Oprócz świateł głównych, pojawiają się dwa okrągłe światła dzienne z czterema świetlnymi punktami. U dołu zderzaka wkomponowano szeroki wlot powietrza. Zarysowana w przedłużeniu kierunkowskazów linia nadkola biegnie wzdłuż boków nadwozia. Niewidoczne klamki tylnych drzwi dają złudzenie 3-drzwiowego nadwozia, ale po raz pierwszy w historii Twingo będzie dostępne tylko w wersji 5-drzwiowej.
Zajrzymy do wnętrza. Daszek nad zespołem zegarów i kierownica są utrzymane w sportowej stylistyce. Deska rozdzielcza zwraca uwagę prostą bryłą. Konsola, z szerokim białym obramowaniem o fakturze przypominającej piłkę golfową lub lakierowanej na gładko, mieści wszystkie instrumenty pokładowe: duży i czytelny zegar, umieszczony na wprost kierowcy oraz centralny ekran. Obramowanie, dopasowane do wybranej stylistyki deski rozdzielczej, jest dostępne w niebieskim, białym, czarnym lub czerwonym kolorze. Siedzenia z wbudowanymi zagłówkami mają bardzo wyrazistą i czystą linię, wyeksponowaną kolorowym rantem (czerwonym, niebieskim lub szarym).
Kolorystyka wnętrza opiera się na kontrastowym zestawieniu barw. Nowe Twingo oferuje wybór trzech wystrojów wnętrza: tapicerka siedzeń i podłokietników może być niebieska, szara lub czerwona z pojedynczymi kolorowymi akcentami, podkreślającymi osobowość auta.
Dostępne jest również bardziej sportowe wykończenie wnętrza kabiny, utrzymane w czerni, z pojedynczymi czerwonymi akcentami kolorystycznymi, łączące skórę ekologiczną z tkaniną. W wyposażeniu nowego Twingo może się znaleźć system audio z aplikacją R & GO, którą nabywcy Nowego Twingo mogą pobrać nieodpłatnie, umożliwia automatyczne podłączenie smartfona do samochodowego radioodbiornika.
Twingo ma być samochodem z łatwością dostosowuje się do osobowości swojego właściciela – może być zarówno męskie, jak i kobiece, sportowe lub „vintage”. Klienci mogą więc spersonalizować swoje Twingo za pomocą zewnętrznych i wewnętrznych elementów, o kolorach i wykończeniu dopasowanym do kolorów nadwozia. Na zewnątrz możemy zmieniać obudowy lusterek, listwę na osłonie chłodnicy i listwy boczne. W środku: listwy, nawiewy i wstawki w kierownicy.
Możliwości personalizacji Renault Twingo poszerzają 15- i 16-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich. Ten mały miejski samochód może być również wyposażony w elektrycznie sterowany, materiałowy, otwierany dach. Sztandarowym rozwiązaniem we wnętrzu jest Flexicase, pozwalające na dowolne zagospodarowanie kabiny, dzięki licznym schowkom: siatce pod tylną kanapą, kieszeniom w tylnych drzwiach z uchwytami, konsoli między przednimi siedzeniami, przenośnemu schowkowi w dolnej części centralnej konsoli i różnym wersjom schowków w desce rozdzielczej o łącznej pojemności 52 litrów.
Dzięki umieszczeniu silnika z tyłu, nowe Twingo jest o metr zwrotniejsze, niż porównywalne modele konkurencji. To rozwiązanie wymusiło też zmiany konstrukcyjne w silniku, pochylenie bloku pod kątem 49 stopni w celu zmniejszenia jego wysokości i zachowania pojemnego bagażnika. Nowe Twingo może być napędzane jednym z dwóch silników najnowszej generacji. Pierwszym jest wolnossąca jednostka SCe 70, opracowana na bazie jednostki TCe. Ten wolnossący silnik rozwija moc 70 KM z pojemności 999 cm3 i dysponuje momentem obrotowym 91 Nm, dostępnym od 1 000 obr./min. To wersja ekonomiczna. Ma być oszczędny, zarówno jeśli chodzi o cenę zakupu, jak i eksploatację. Jednostka będzie oferowana z systemem Stop & Start.
Druga jednostka, która będzie montowana w nowym Twingo to Energy TCe 90. Turbodoładowany silnik o pojemności 898 cm3 wykazuje dużą szybkość reakcji już na niskich obrotach i zapewnia sporą przyjemność jazdy dzięki mocy 90 KM i momentowi obrotowemu 135 Nm. Turbo, zaprojektowane specjalnie dla nowego Twingo, jest wyposażone w elektrycznie sterowany zawór waste gate, zapewniający lepszy stosunek osiągów do zużycia paliwa. Silnik Energy TCe 90, oferowany z technologią Stop & Start, spełnia wymagania normy Euro 6.
Nowe Twingo to przepis na mały samochód, równie odważny, jak model R5 z 1972 roku, do którego ma nawiązywać najnowszy model Renault. W 2008 roku konstruktorzy Renault zaczęli od zera prace nad przyszłym Twingo. Zadanie było trudne, a oczekiwania wysokie, bo chodziło przecież o remake kultowego modelu, symbolizującego innowacyjne podejście i rewolucyjne rozwiązania. Celem było stworzenie małego, przestronnego i zwrotnego samochodu o - w miarę możliwości - jak najmniejszych gabarytach.
Już wtedy pojawił się w Renault pomysł samochodu z silnikiem z tyłu, ale koszty rozwoju takiego rozwiązania okazały się zbyt wysokie. Wtedy właśnie skrzyżowały się drogi Renault i Daimlera, który rozpoczął pracę nad przyszłymi 2- i 4-osobowymi modelami Smarta. W kwietniu 2010 roku podpisano umowę o wspólnym projekcie, pozwalającym uzyskać znaczące efekt synergii. Dzięki podzieleniu się kosztami projektowymi i rozwojowymi z Daimlerem, mogliśmy wprowadzić na rynek Nowe Twingo z silnikiem umieszczonym z tyłu – powiedział Carsten Krapf, zastępca wiceprezesa ds. programu małych samochodów.
mw/, moto.wp.pl