Renault Fuego Turbodiesel "stuknęła" 30-stka
Mija 30 lat od debiutu Renault Fuego Turbodiesel - pierwszego na świecie coupe z silnikiem wysokoprężnym. Na przełomie lat 1982/1983 był to też najszybszy seryjny diesel świata.
Prace projektowe nad jednostką wysokoprężną inżynierowie Renault rozpoczęli w 1925 r. - kilkanaście miesięcy po debiucie pierwszej ciężarówki MAN zasilanej olejem napędowym. Już 3 lata później tego typu silnik zastosowano w pojeździe ciężarowym Renault. Z czasem jednostki takie pracowały w autobusach oraz innych pojazdach powyżej 3,5 t.
Kryzys paliwowy w 1973 r. skupił uwagę inżynierów Renault nad użyciem silników diesla w samochodach osobowych. W wyniku współpracy Peugeota, Renault i Volvo powstał silnik o symbolu J8S. Średnica tłoka wyniosła 86 mm, zaś skok tłoka był o 3 mm dłuższy. Pojemność jednostki wyniosła 2 086 cm3, zaś konstruktorzy wykorzystali rotacyjną pompę wtryskową Bosch.
We wrześniu 1979 r. odbyła się oficjalna premiera Renault 20 Diesel, który osiągał moc 64,9 KM. Auto rozwijało prędkość 147 km/h i spalało ok. 8 litrów ON/100 km. Od lipca 1980 r. jednostkę montowano też w Renault 18.
Jeszcze w latach 70-tych Renault rozpoczęło współpracę z liderem w produkcji turbosprężarek, Garrett AiResearch, który to zaprojektował tego typu urządzenie do słynnego Renault 5 Turbo. Z czasem użyto turbosprężarki w silniku J8S, dzięki której jego moc wzrosła do 85 KM.
Na początku 1981 r. trwały badania drogowe prototypów Renault 30 z turbodieslem pod maską. Produkcja modelu rozpoczęła się rok później a auto było eksportowane głównie do krajów o relatywnie wysokiej cenie benzyny. Samochód rozpędzał się do 158 km/h zaś przyspieszenie do "setki" trwało 15,5 s.
Auto było ciekawą propozycją przede wszystkim dla osób pokonujących wysokie przebiegi. Posiadało bogate wyposażenie seryjne, m. in. Elektryczne szyby czy wspomaganie kierownicy. Po rynkowym sukcesie modelu Renault zdecydowało o wprowadzeniu auta z nadwoziem typu coupe i doładowanym silnikiem Diesla. Pojazd zaprezentowano podczas paryskiego salonu samochodowego w 1982 r.
Moc silnika wzrosła o kolejne 3 konie mechaniczne dzięki zastosowaniu zmodyfikowanej pompy wtryskowej oraz intercoolera ochładzającego powietrze . Ze względu na rozbudowany zespół turbosprężarki zmodyfikowano kształt maski silnika - otrzymała ona charakterystyczne prostokątne przetłoczenie, zaś w zderzaku znalazły się dwa podłużne wloty powietrza.
Renault Fuego Turbodiesel ważył 1 165 kg, jego prędkość maksymalna wynosiła 177 km/h, zaś rozpędzenie do 100 km/h - 13,2 s. Do czasu prezentacji BMW 524td wiosną 1983 r. był to najszybszy samochód osobowy napędzany silnikiem diesla.
Samochód posiadał welurową tapicerkę, skórzaną kierownicę, barwione na zielono szyby, centralny zamek otwierany zdalnie pilotem oraz aluminiowe obręcze Gotti. Pod koniec 1983 r. przeprowadzono dyskretny lifting nadwozia, obejmujący zmianę kształtów głównego wlotu powietrza oraz zderzaków a także modyfikację kierownicy i kokpitu. Ponad pół roku później produkcja auta zakończyła się.
/ll