Renault 19 - czerwiec 1998
Blaski i cienie samochodów używanych - Renault 19, Auto Moto Market, nr 5(132) czerwiec 1998, str. 16
Dziś, po latach, można z dużą pewnością stwierdzić, że Renault 19 stał się dla francuskiego koncernu autem przełomowym. Samochód ten był ostatnim na rynku modelem tej firmy o oznaczeniu liczbowym. To też w pewnym sensie symbolizowało głębokie zmiany strategiczne w koncernie Renault, związane z produkcją nowoczesnych samochodów. Odtąd każdy wyprodukowany tam nowy model, ma swoją nazwę (np. R19 zastąpił Megane) i skutecznie może konkurować na rynku pod względem nowoczesności i trwałości.
W wyniku wspomnianej nowej strategii produkcji w sposób zasadniczy zmieniła się jakość i trwałość aut pochodzących z tego koncernu. Zresztą Renault 19 egzystował na rynku i tak stosunkowo krótko (niecałe 8 lat). Już w momencie jego pierwszego pokazu odezwały się, chyba trochę przesadzone, głosy krytyczne. Zarzucano mu, że jest modelem o konserwatywnej linii nadwozia. Zdarzały się zresztą i ostrzejsze wypowiedzi malkontentów, które wprost mówiły o przestarzałej koncepcji nadwozia. Tymczasem wśród klientów Renault 19 od początku spotkał się z zainteresowaniem.
Zresztą, w 1992 roku nadwozie zmodernizowano i dzięki temu samochód zyskał na swym wyglądzie, a współczynnik Cx wynoszący 0,30 niewątpliwie dobrze świadczy o kształcie karoserii. Wnętrze samochodu też jest stosunkowo obszerne. W połączeniu z dobrym resorowaniem, komfort jazdy jest więc bez zarzutu. Kupowano go chętnie w rodzimej Francji, ale także na potężnym, lecz bardzo wybrednym rynku niemieckim. Tu Renault 19 częstokroć okazywał się numerem 1 wśród najlepiej sprzedawanych aut importowanych. Co ważniejsze, samochód ten dzięki odpowiednim zabezpieczeniom przed korozją, zrywał z dawną niechlubną tradycją w koncernie Renault, który - w odróżnieniu od innych spraw technicznych - akurat te kwestie traktował trochę po macoszemu.
W eksploatacji okazywało się, że Renault 19 to samochód wygodny i spełniający w swojej klasie określone wymogi niezawodności. Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać, że jest to wóz klasy średniej i tylko z takimi może być on rzetelnie porównywany. Ponadto - "dziewiętnastka" należy już do aut minionej epoki i trudno jest stawiać je w jednym rzędzie z najnowszymi modelami samochodów. Kto o tych kilku sprawach pamięta, może bez obaw zająć się wyborem i kupnem używanego R19.