25 lat popularnego kompaktu
Ćwierć wieku Renault zaprezentowało kompaktowy model 19. Sprzedawany do 1995 r. również w polskich salonach był jednym z najważniejszych samochodów marki w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.
Od początku lat 80. na rynkach zachodnioeuropejskich odnotowano znaczny wzrost sprzedaży samochodów segmentu kompaktowego. W listopadzie 1984 r., kilkanaście miesięcy po wprowadzeniu Renault 11, rozpoczęto prace nad jego następcą, fabrycznie oznaczonym jako X53. Projekt nadwozia był dziełem zespołu stylistów Renault oraz włoskiego designera, Giorgio Giugiaro. Po raz pierwszy użyto komputera, który wykonał model 3D nadwozia 3 lub 5-drziowego hatchbacka. Sylwetka była dopracowana pod kątem aerodynamiki - współczynnik Cx wyniósł 0,31. Po zapoznaniu się z projektem ówczesny dyrektor generalny firmy, Georges Besse, uznał go za absolutny priorytet. W czerwcu 1986 r. rozpoczęły się testy drogowe kilkudziesięciu prototypów, które przeprowadzono od afrykańskiej sawanny do okolic koła podbiegunowego w Finlandii - łącznie auta przejechały 7,5 mln km.
W maju 1988 r. fabrykę w Douai opuściły przedseryjne egzemplarze, zaś oficjalna premiera odbyła się 27 września 1988 r. podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Warto dodać, że Renault 19 był ostatnim samochodem osobowym marki, który otrzymał cyfrowe oznaczenie. Auto przyjęto entuzjastycznie - liczba zamówień przekraczała prognozy Renault. Przygotowano specjalny spot reklamowy z udziałem Christophera Lambera, który nawiązywał do legendarnego thrillera "Szczęki" oraz filmu o Jamesie Bondzie.