| [
]( http://www.kpdi.pl/ ) |
| --- | Nowe samochody są dla Polaków bardzo drogie, w związku z czym w głowie niejednego miłośnika motoryzacji pojawia się - na poły żartobliwy - pomysł, że właściwie lepiej byłoby zrobić sobie auto we własnym garażu. Czy to rzeczywiście możliwe? Z technicznego punktu widzenia, oczywiście tak, ale co z przepisami?
Prawo zabrania rejestracji samochodów własnej produkcji. Wyjątek w tym zakresie stanowią jedynie samochody typu "SAM". Są to samochody zbudowane przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej (art. 66a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym). Auto tego typu montowane jest zwykle samodzielnie przez jego właściciela od podstaw lub na skutek przeróbki innego samochodu. Aby pojazd marki "SAM" mógł poruszać się po drogach publicznych, musi spełniać kilka wymagań przewidzianych prawem i pomyślnie przejść badanie techniczne oraz proces rejestracji.
Badanie techniczne pojazdu marki "SAM"
Zakres oraz sposób przeprowadzenia badań zgodności z warunkami technicznymi pojazdów zbudowanych przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury (Dz.U. Nr 238, poz. 2395). Niniejsze badanie polega na sprawdzeniu prawidłowości konstrukcji i montażu pojazdu, weryfikacji, czy auto spełnia wymagane warunki techniczne oraz czy stan faktyczny pojazdu odpowiada temu, co zgłosił właściciel samochodu we wniosku o przeprowadzenie badania pojazdu marki "SAM". Obowiązku tego można dopełnić w okręgowych stacjach kontroli pojazdów lub niektórych podstawowych stacjach posiadających odpowiednie uprawnienia. Zgodnie z rozporządzeniem, jednostkami upoważnionymi do przeprowadzania badania zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi są również:
- Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie,
- Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie,
- Ośrodek Badawczo-Rozwojowy "BOSMAL" w Bielsku-Białej,
- Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych w Kobyłce k. Warszawy- wyłącznie dla samochodów ciężarowych, specjalnych i przyczep,
- Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa w Warszawie, Oddział w Kłudzienku - wyłącznie dla ciągników rolniczych i przyczep przeznaczonych do łączenia z nimi;
- Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.
W celu przeprowadzenia badania należy zgłosić się do odpowiedniej jednostki z wypełnionym wnioskiem o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi, zawierającym opis techniczny pojazdu.
Jeżeli kontrola pojazdu przebiegnie prawidłowo, jednostka upoważniona do przeprowadzania badań wyda dokument identyfikacyjny oraz zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu z warunkami technicznymi. Dokument ten będzie niezbędny do dokonania rejestracji pojazdu w Wydziale Komunikacji.
Inne porady Kancelarii Prawnej Domański i Wspólnicy, www.kpdi.pl: JKonsekwencje jazdy na rowerze po alkoholu
Samochód musi mieć numery
Kolejnym krokiem, jaki należy podjąć w celu dopuszczenia pojazdu marki SAM do ruchu, jest nadanie mu cech identyfikacyjnych. Zgodnie z prawem pojazd uczestniczący w ruchu powinien posiadać nadane przez producenta cechy identyfikacyjne, tj. numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy. W samochodach, które pochodzą z fabryki, taki numer nadawany jest przez producenta. Jednakże w przypadku pojazdu marki "SAM" decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych wydaje starosta właściwy ze względu na późniejszą rejestrację pojazdu. Numer nadwozia, podwozia czy ramy umieszcza na nadwoziu, podwoziu lub ramie stacja kontroli pojazdów wskazana w decyzji starosty. Po uzyskaniu decyzji starosty oraz nabiciu przydzielonych cech identyfikacyjnych można już rozpocząć właściwą procedurę rejestracji.
Rejestracja pojazdu
W celu rejestracji samochodu marki "SAM" należy udać się do wydziału komunikacji właściwego urzędu i przedłożyć następujące dokumenty:
- wniosek właściciela o rejestrację pojazdu,
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi oraz dokument identyfikacyjny pojazdu marki "SAM" wystawione przez upoważnioną do tego jednostkę,
- zaświadczenie potwierdzające nadanie oraz umieszczenie cech identyfikacyjnych,
- dowód uiszczenia opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł, ze wskazaniem cech identyfikacyjnych pojazdu,
-pisemne oświadczenie właściciela, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, o prawie własności zespołów oraz części służących do zbudowania pojazdu.
Należy przy tym mieć na uwadze fakt, że silnika do pojazdu własnej konstrukcji nie można zbudować samodzielnie, a zatem w celu zarejestrowania należy przedłożyć dokumenty kompletnego zespołu silnika.
Wskazane powyżej dokumenty powinny zostać złożone w formie oryginału. Dalszy proces rejestracji samochodu oraz związane z tym koszty są analogiczne jak w przypadku rejestracji seryjnie produkowanych pojazdów.
Inne porady Kancelarii Prawnej Domański i Wspólnicy, www.kpdi.pl: JKonsekwencje jazdy na rowerze po alkoholu