RC30 Forever również w Europie. Honda będzie oferować części do kultowego VFR750R

Honda wie, jak zadbać o swoje dziedzictwo. Bo bez wątpienia tak trzeba nazwać kultowy sportowy model VFR750R. Właściciele tych rzadkich kolekcjonerskich maszyn będą mogli nimi jeździć bez obaw, gdyż również w Europie będzie można kupić części zamienne do nich.

Honda VFR750RHonda VFR750R
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Honda
Szymon Jasina

W przypadku starych motocykli może pojawić się problem z dostępnością części, szczególnie gdy mowa o rzadko spotykanych modelach. Takim jest Honda VFR750R znana też jako RC30. Ten jednoosobowy sportowy motocykl produkowany był w latach 1987-1990 (w Europie sprzedawany od 1988 r.). Motocykl ten powstał w celach homologacyjnych dla serii World Superbike Championship i na całym świecie sprzedano tylko 5000 egzemplarzy.

Honda VFR750R znacząco się różniła od VFR750F, na której bazowała. Ta wyjątkowa maszyna dostała rozwiązania techniczne rodem z motocykli wyścigowych. Przy jej produkcji wykorzystano takie materiały jak włókno węglowe, kevlar czy magnez, co nawet dziś jest czymś wyjątkowym.

Honda VFR750R
Honda VFR750R © Materiały prasowe | Honda

Honda VFR750R napędzana jest silnikiem V4 o pojemności 748 cm3 i kącie rozwarcia cylindrów równym 90 stopni. Maksymalna moc tej jednostki napędowej to 120 KM przy 11 000 obr./min. Również ona, jak i reszta podzespołów mechanicznych, została zmodyfikowana i użyto specjalnych części.

W efekcie ta wyjątkowa część historii japońskiej marki dziś potrafi sprawiać problemy. Właściciele mają utrudniony dostęp do części, a dzięki temu nie mogą lub nie chcą jeździć motocyklami o kodzie modelowym RC30. Honda jednak wychodzi im naprzeciw. Program RC30 Forever, który w 2020 r. ruszył w Japonii, od maja 2021 r. działa też w Europie. W jego ramach możliwy jest zakup około 150 różnych nowych części do Hondy VFR750R.

Honda VFR750R
Honda VFR750R © Materiały prasowe | Honda

Taka operacja jest bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać. Trzeba było stworzyć nowe formy do produkcji podzespołów. A wszystko to w oparciu o dwuwymiarowe rysunki techniczne stosowane w latach 80. Są one dużo mniej szczegółowe niż stosowane dziś trójwymiarowe modele komputerowe. Aby zapewnić odpowiednią jakość, do stworzenia cyfrowych modeli wykorzystano również części z prawdziwych motocykli VFR750R.

Silnik Hondy VFR750R
Silnik Hondy VFR750R © Materiały prasowe | Honda
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła