Trwa ładowanie...
30-04-2016 14:22

Rankingi opon letnich

Rankingi opon letnichŹródło: shutterstock, fot: shutterstock
d4dimuw
d4dimuw

Zima ustępuje już wiośnie, a wraz z nią przychodzi potrzeba wymiany sezonowego ogumienia. Zanim odwiedzimy warsztat wulkanizacyjny, warto się przyjrzeć używanemu dotychczas kompletowi opon letnich. Przepisy określają, że minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm. Na takim też poziomie zrównuje się on z umieszczonymi na oponie klockami kontrolnymi. Jeśli jednak zależy nam na bezpieczeństwie, powinniśmy rozejrzeć się za nowym kompletem już wtedy, gdy wysokość bieżnika spadnie poniżej 3 mm. Bardziej zużyte ogumienie może mieć trudności z odprowadzaniem wody. Szybka jazda podczas intensywnych opadów deszczu może się więc wiązać z ryzykiem powstania aquaplaningu, czyli wytworzenia się pomiędzy oponą i asfaltem poduszki wodnej uniemożliwiającej zmianę kierunku jazdy. Jak wybrać nowe opony?

Wskazówką dla klientów może być nalepka informacyjna. Znajdziemy ją na zdecydowanej większości oferowanych w sklepach opon. Umieszczone są na niej informacje dotyczące skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni (skala od "A" - najlepsza - do "F" - najgorsza), generowanego hałasu (wartość podawana w dB - wzrost o 3 dB to dwukrotnie głośniejsza praca), a także oporów toczenia (skala od "A" - najniższe spalanie - do "G" - najwyższe spalanie). Co to oznacza w praktyce? Jeśli chodzi o opory toczenia, różnica spalania pomiędzy kompletem opon zakwalifikowanych jako "A" a ogumieniem, które otrzymało notę "G", wynosi mniej więcej 7,5 proc. W całym cyklu życia kompletu ma się to przełożyć na ok. 80 litrów paliwa. W przypadku hamowania na mokrej nawierzchni różnica pomiędzy oponami o skrajnych notach to blisko 18 metrów. Próba odbywa się przy prędkości początkowej wynoszącej 80 km/h.

Z nalepek nie dowiemy się jednak niczego na temat trakcji na mokrej nawierzchni czy hamowania na suchym asfalcie. W rzeczywistości więc świadomy wybór opon wymaga od nas sięgnięcia do niezależnych testów ogumienia. Poniżej przedstawiamy dwa testy opon letnich – ADAC 2016 oraz GTÜ 2016.

Test opon letnich ADAC 2016

Niemiecki automobilklub ADAC przygotował test opon letnich w popularnych rozmiarach 185/65 R15 H oraz 225/45 R17 Y, montowanych w wielu samochodach osobowych różnych klas.

d4dimuw

Produkty oceniono w pięciu kategoriach, z których najważniejszą jest jazda po mokrej nawierzchni, a najmniej znaczącymi są hałas wpływający na komfort jazdy i różnica w zużyciu paliwa. W żadnej z kategorii nie przyznano najwyższej ("bardzo dobrej") oceny. Według metodologii, im mniej punktów przyznano oponie, tym lepszy wynik końcowy. Przyjrzyjmy się zatem temu, jakie opony sprawdzą się latem.

Opony w rozmiarze 185/65 R15 H - "niedostateczne" i "dostateczne".

Najniższą ocenę w teście zdobyła opona GT Radial Champiro VP1, której zachowanie na mokrej i suchej nawierzchni oceniono jako "bardzo słabe". Jest to produkt indonezyjskiej firmy, w ekonomicznej klasie cenowej. Nieco lepiej wypadła azjatycka Nankang Green-Sport Eco-2+. Kiepsko jednak poradziła sobie na mokrej nawierzchni, ma też niekorzystny wpływ na zużycie paliwa.

Ocena "niedostateczna":
GT Radial Champiro VP1 - łączna nota: 5,5
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 5,5
Hałas i komfort: 3,3
Zużycie paliwa: 2,2
Zużycie opon: 1,5

d4dimuw

Ocena "dostateczna":
Nankang Green-Sport Eco-2+ - łączna nota: 3,8
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 3,8
Hałas i komfort: 3,3
Zużycie paliwa: 2,4
Zużycie opon: 2,0

Opony w rozmiarze 185/65 R15 H – "zadowalające"

Taka ocena przypadła aż 7 produktom w tym zestawieniu. Najniżej oceniono oponę Semperit Comfort-Life 2, najwyżej Sava Intensa HP.

Semperit Comfort-Life 2 - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 3,2
Hałas i komfort: 3,9
Zużycie paliwa: 2,1
Zużycie opon: 1,5

d4dimuw

Nexen N Blue HD Plus - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 1,6
Mokry asfalt: 3,1
Hałas i komfort: 3,8
Zużycie paliwa: 1,9
Zużycie opon: 2,0

Bridgestone Turanza T001 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 1,6
Mokry asfalt: 3,0
Hałas i komfort: 2,8
Zużycie paliwa: 1,7
Zużycie opon: 2,0

Barum Brillantis 2 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,0
Hałas i komfort: 3,2
Zużycie paliwa: 2,2
Zużycie opon: 1,5

d4dimuw

Michelin Energy Saver+ - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,8
Hałas i komfort: 3,5
Zużycie paliwa: 1,6
Zużycie opon: 1,0

Infinity Ecosis - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 2,8
Hałas i komfort: 2,5
Zużycie paliwa: 2,3
Zużycie opon: 2,5

Sava Intensa HP - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,7
Mokry asfalt: 2,2
Hałas i komfort: 3,9
Zużycie paliwa: 2,2
Zużycie opon: 2,0

Opony w rozmiarze 185/65 R15 H - "dobre"

d4dimuw

W górze tabeli znalazło się także 7 opon tej klasy i rozmiaru. Klasyfikację otwiera kolejny azjatycki produkt - Kumho Ecowing ES01 KH27. Najlepsze oceny zebrała w tym sezonie holenderska Vredestein Sportrac 5.

Kumho Ecowing ES01 KH27 - łączna nota: 2,4
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 2,4
Hałas i komfort: 3,2
Zużycie paliwa: 2,1
Zużycie opon: 2,5

Nokian Line - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 1,7
Mokry asfalt: 2,3
Hałas i komfort: 3,6
Zużycie paliwa: 1,8
Zużycie opon: 2,5

d4dimuw

Hankook Kinergy Eco K425 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 1,7
Mokry asfalt: 2,2
Hałas i komfort: 3,1
Zużycie paliwa: 2,0
Zużycie opon: 2,5

Goodyear EfficientGrip Performance - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 2,0
Mokry asfalt: 2,1
Hałas i komfort: 3,9
Zużycie paliwa: 2,1
Zużycie opon: 2,0

Ocena "dobra": Dunlop Sport BluResponse - łączna nota: 2,2 Suchy asfalt: 1,7 Mokry asfalt: 2,3 Hałas i komfort: 3,6 Zużycie paliwa: 1,8 Zużycie opon: 2,0 Ocena "dobra": Continental ContiPremiumContact 5 - łączna nota: 2,2 Suchy asfalt: 1,6 Mokry asfalt: 2,3 Hałas i komfort: 3,4 Zużycie paliwa: 2,0 Zużycie opon: 2,0 Vredestein Sportrac 5 - łączna nota: 2,1
Suchy asfalt: 1,8
Mokry asfalt: 2,0
Hałas i komfort: 3,3
Zużycie paliwa: 2,1
Zużycie opon: 2,0

Opony w rozmiarze 225/45 R17 Y - "dostateczne".

Jako dostateczną w teście opisano oponę Victra VS01 Maxxis. Jej zachowanie na mokrej nawierzchni nie zyskało uznania w oczach testerów. To jedyna opona w tej kategorii, której przyznano taką ocenę.

Victra VS01 Maxxis - łączna nota: 3,8
Suchy asfalt: 1,6
Mokry asfalt: 3,8
Hałas i komfort: 3,4
Zużycie paliwa: 2,0
Zużycie opon: 2,3

Opony w rozmiarze 225/45 R17 Y - "zadowalające".

Taką ocenę wywalczyło aż 11 produktów. U dołu tabeli uplasowała się GT Radial Champiro HPY. Najlepiej w tej grupie wypadła Hankook Ventus S1 evo2 K117.

GT Radial Champiro HPY - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 1,5
Mokry asfalt: 3,2
Hałas i komfort: 3,2
Zużycie paliwa: 2,0
Zużycie opon: 2,8

Semperit Speed-Life 2 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,0
Hałas i komfort: 3,4
Zużycie paliwa: 1,6
Zużycie opon: 1,8

Fulda SportControl - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,9
Mokry asfalt: 3,0
Hałas i komfort: 3,0
Zużycie paliwa: 1,8
Zużycie opon: 1,3

Firestone Firehawk SZ90 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 3,0
Hałas i komfort: 3,8
Zużycie paliwa: 2,2
Zużycie opon: 2,0

Toyo Proxes T1 Sport - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 1,6
Mokry asfalt: 2,9
Hałas i komfort: 3,3
Zużycie paliwa: 2,4
Zużycie opon: 2,8

Michelin Pilot Sport 3 - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 1,3
Mokry asfalt: 2,3
Hałas i komfort: 3,0
Zużycie paliwa: 2,2
Zużycie opon: 2,8

Uniroyal RainSport 3 - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 2,8
Mokry asfalt: 2,5
Hałas i komfort: 3,5
Zużycie paliwa: 1,7
Zużycie opon: 2,5

Yokohama Advan Sport V105 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 1,2
Mokry asfalt: 2,7
Hałas i komfort: 3,5
Zużycie paliwa: 2,7
Zużycie opon: 1,5

Nokian zLine - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 2,7
Hałas i komfort: 3,5
Zużycie paliwa: 2,0
Zużycie opon: 2,3

Sava Intensa UHP - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 2,6
Hałas i komfort: 3,0
Zużycie paliwa: 2,4
Zużycie opon: 0,8

Hankook Ventus S1 evo2 K117 - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 1,8
Mokry asfalt: 2,6
Hałas i komfort: 3,3
Zużycie paliwa: 1,9
Zużycie opon: 2,3

Opony w rozmiarze 225/45 R17 Y - "dobre".

Najlepiej oceniona czwórka to produkty Vredestein, Pirelli, ESA-Tecar i Continental. O ile opony z Holandii, Włoch i Niemiec są dobrze znane na naszym rynku, o tyle ESA-Tecar jest nieco egzotyczną firmą. To również produkt europejski, a dokładniej szwajcarski, sygnowany przez niemiecki koncern Tecar specjalizujący się w podzespołach dla przemysłu samochodowego.

Vredestein Ultrac Vorti - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 1,3
Mokry asfalt: 2,5
Hałas i komfort: 3,1
Zużycie paliwa: 2,5
Zużycie opon: 2,3

Pirelli P Zero - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 2,0
Hałas i komfort: 3,1
Zużycie paliwa: 2,1
Zużycie opon: 2,3

ESA-Tecar Spirit 5 UHP - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 1,7
Mokry asfalt: 2,5
Hałas i komfort: 3,1
Zużycie paliwa: 1,3
Zużycie opon: 2,3

Continental ContiSportContact 5 - łączna nota: 2,0
Suchy asfalt: 1,2
Mokry asfalt: 1,9
Hałas i komfort: 3,3
Zużycie paliwa: 2,1
Zużycie opon: 2,0

Test opon letnich GTÜ 2016

Jednym z ważniejszych testów ogumienia jest również zestawienie przygotowywane przez niemieckie GTÜ. Ranking opublikowany w 2016 roku zawiera porównanie 14 produktów w stosunkowo dużym przedziale cenowym. Co kupić w rozmiarze 225/45 R17?

Miejsca od 10 do 14

Modele opon sklasyfikowanych przez GTÜ na tych pozycjach osiągnęły ogólny wynik niższy niż 220 punktów na 300 możliwych do zdobycia.

  1. Toyo Proxes T1 Sport+ Liczba punktów: 218/300 Jazda na mokrym asfalcie: 105/150 Jazda na suchym: 113/150 Hałas: 71 dB
  1. Yokohama Advan Sport Liczba punktów: 209/300 Jazda na mokrym asfalcie: 93/150 Jazda na suchym: 116/150 Hałas: 72 dB
  1. GT Radial Sport Active Liczba punktów: 185/300 Jazda na mokrym asfalcie: 78/150 Jazda na suchym: 107/150 Hałas: 71 dB
  1. Linglong Green-Max Liczba punktów: 182/300 Jazda na mokrym asfalcie: 73/150 Jazda na suchym: 109/150 Hałas: 72 dB
  1. Westlake Sport SA-37 Liczba punktów: 172/300 Jazda na mokrym asfalcie: 70/150 Jazda na suchym: 102/150 Hałas: 72 dB

Miejsca od 6 do 9

Modele opon sklasyfikowanych przez GTÜ na tych pozycjach osiągnęły ogólny wynik nie większy niż 240 punktów na 300 możliwych do zdobycia.

  1. Nokian zLine Liczba punktów: 240/300 Jazda na mokrym asfalcie: 119/150 Jazda na suchym: 121/150 Hałas: 72 dB
  1. Bridgestone Turanza T001 Liczba punktów: 235/300 Jazda na mokrym asfalcie: 109/150 Jazda na suchym: 126/150 Hałas: 71 dB
  1. Michelin Primacy 3 Liczba punktów: 227/300 Jazda na mokrym asfalcie: 84/150 Jazda na suchym: 143/150 Hałas: 69 dB
  1. Hankook Ventus S1 evo2 Liczba punktów: 225/300 Jazda na mokrym asfalcie: 102/150 Jazda na suchym: 123/150 Hałas: 71 dB
  1. Falken Azenis FK510

Opony wzorcowo radzą sobie ze zjawiskiem aquaplaningu (maksymalne noty), ale zawodzą w konkurencji hamowania na mokrej nawierzchni - jedynie 23 punkty na 40 możliwych do zdobycia. Na suchym asfalcie bez zarzutu.

Liczba punktów: 240/300
Jazda na mokrym asfalcie: 114/150
Jazda na suchym: 130/150
Hałas: 70 dB

  1. Remis na wysokim szczeblu

Mimo zastosowania 13 kryteriów o szerokiej skali oceny punktowej, w teście GTÜ na trzeciej pozycji znalazły się dwie opony o takim samym wyniku ogólnym. Tym samym nie mamy miejsca czwartego.

Dunlop Sport Maxx RT2
Liczba punktów: 263/300
Jazda na mokrym asfalcie: 133/150
Jazda na suchym: 130/150
Hałas: 68 dB

Pirelli P Zero

Pod względem pewności prowadzenia na mokrej nawierzchni włoski produkt ustępuje jedynie zwycięzcy testu.

Liczba punktów: 263/300
Jazda na mokrym asfalcie: 133/150
Jazda na suchym: 130/150
Hałas: 71 dB

  1. Goodyear Eagle F1 Asymetric 3

Doskonały rezultat hamowania na suchym asfalcie idzie tu w parze ze świetnymi wynikami na mokrej nawierzchni. W czołówce wyniki różnią się niewiele.

Liczba punktów: 267/300
Jazda na mokrym asfalcie: 134/150
Jazda na suchym: 133/150
Hałas: 68 dB

  1. Continental ContiSport Contact 5

Niemiecki produkt to ideał? Testy przeprowadzone przez GTÜ na suchej i mokrej nawierzchni sugerują, że tak. Rysą na tym wizerunku może być tylko wysoka głośność ogumienia.

Liczba punktów: 278/300
Jazda na mokrym asfalcie: 146/150
Jazda na suchym: 132/150
Hałas: 72 dB

d4dimuw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4dimuw
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj