Ranking ADAC: najbardziej zawodne 5-letnie samochody
Liczące sobie 5 lat auta to nie lada kąsek na rynku wtórnym. Takie samochody straciły już sporo na wartości, dzięki czemu ich cena jest bardziej przystępna, ale wciąż są dość nowoczesne i można oczekiwać od nich niezawodności. Jak się okazuje, z tą ostatnią różnie jednak bywa
Do celu z przeszkodami
Liczące pięć lat auta to nie lada kąsek na rynku wtórnym. Takie samochody straciły już sporo na wartości, dzięki czemu ich cena jest bardziej przystępna, ale wciąż są dość nowoczesne i można oczekiwać od nich niezawodności. Jak się okazuje, z tą ostatnią różnie jednak bywa. Na następnych slajdach prezentujemy ranking najbardziej zawodnych pięciolatków w poszczególnych segmentach według rankingu ADAC.
Podstawą do jego stworzenia były dane zebrane w ciągu roku przez dział pomocy drogowej ADAC. Dane dotyczące wezwań do unieruchomionych samochodów porównano z liczbą zarejestrowanych sztuk danego modelu. W ten sposób otrzymano wskaźnik, przedstawiający liczbę awarii na tysiąc pojazdów. Im wyższa liczba, tym gorzej.
Wśród piątki najgorszych samochodów według ADAC aż trzy produkowano w Polsce. Najsłabszy wynik osiągnął zaś hit Fiata z ostatnich lat - nawiązujący wyglądem retro do poprzednika sprzed lat model 500.
1. Fiat 500 - 27
2. Fiat Panda - 24,6
3. Hyundai i10 - 12,1
4. Smart Fortwo - 12
5. Ford Ka - 1,4
Samochody miejskie
W tej kategorii w najgorszej piątce pojawiły się trzy modele niemieckich marek lub koncernów. Najsłabiej wypadł Opel Meriva, który jest dość popularny wśród naszych rodaków.
1. Opel Meriva - 20,2
2. Hyundai i20 - 17,7
3. Skoda Roomster - 16,6
4. Seat Ibiza / Cordoba - 15,5
5. Suzuki Swift - 15,1
Segment C i kompaktowe crossovery
W tym przypadku obiegowa opinia o długowieczności samochodów na "F" i tych z Francji sprawdziła się tu tylko w części. W piątce najgorszych modeli znalazły się również dwa Ople. Dziwi fatalny wynik Peugeota 308, który w oczach mechaników uchodzi za dobrze skonstruowane auto.
1. Peugeot 308 - 26,9
2. Ford Kuga - 24,5
3. Opel Zafira - 21,9
4. Renault Kangoo - 21,2
5. Opel Astra - 19,8
Samochody klasy średniej
W rankingu ADAC Opel Insignia kontynuuje niechlubną tradycję modelu Signum. Fanów japońskiej motoryzacji z pewnością zaskoczy czwarte miejsce Mazdy 6.
1. Opel Insignia - 29,4
2. Ford S-Max - 23,7
3. Ford Mondeo - 19,3
4. Mazda 6 - 12,9
5. Volkswagen Sharan - 12,5
Segment E
Ze względu na fakt, że ranking ADAC w tej klasie obejmuje tylko pięć modeli samochodów, przytaczamy wszystkie wyniki dla pięcioletnich samochodów. Wśród wyników samochodów wyprodukowanych w roku 2011 w niemieckiej tabeli nie ma rezultatu dla Mercedesa ML. Model ten został więc pomienięty.
1. Mercedes Klasy E - 18,7
2. Skoda Superb - 15,8
3. Audi A6 - 5,6
4. BMW serii 5 - 5,4
Czytając ranking ADAC, należy z rezerwą podchodzić do danych uzyskanych przez naszych zachodnich sąsiadów. Pamiętajmy, że w zestawieniu znalazły się tylko przypadki awarii, które unieruchomiły samochód na drodze. Nie ma tu więc wszystkiego. Na przykład przypadki zauważonego w porę niedomagania osprzętu silnika zakończone wizytą u mechanika, a nie unieruchomieniem pojazdu, nie znalazły się w danych ADAC. Jak informują Niemcy, najczęstszą przyczyną wzywania pomocy na drodze w ciągu ostatniego roku były niedomagania akumulatorów. Ranking ADAC mówi nam raczej o samochodach, które najrzadziej sprawiają, że nie można dojechać do punktu docelowego niż o modelach, których utrzymanie - w tym naprawy - okażą się najtańsze.
Tomasz Budzik, moto.wp.pl