W 2009 roku Land Rover zaprezentował koncepcyjny model LRX. Jego oficjalna premiera miała miejsce 30 września 2010 roku na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu. Teraz wchodzi do produkcji jako Range Rover Evoque. Będzie to najmniejszy, najlżejszy i jednocześnie najbardziej ekologiczny samochód marki.
Zupełnie nowy Range Rover Evoque stanowi urzeczywistnienie samochodu koncepcyjnego, zaprezentowanego jako LRX. To kompaktowy SUV klasy Premium, którego producent określa jako "cross-coupe". Range Rover Evoque dostępny jest w dwóch wersjach: jako model coupe oraz samochód 5-drzwiowy o nieco innej linii dachu, zapewniającej bardziej praktyczny charakter.
Sylwetka 5-drzwiowego Range Rovera Evoque znacząco bazowała na sylwetce modelu coupe. Obydwie wersje mają identyczną długość i szerokość. Aby zapewnić jeszcze więcej przestrzeni wewnątrz pojazdu, dokonano niewielkiej modyfikacji kąta dachu, a 5-drzwiowy Evoque jest o 30 mm wyższy, niż wersja coupe. Oferując tyle miejsca w przestrzeni bagażowej co kompaktowe kombi, ma szansę sprawdzić się jako samochód rodzinny. Większa jest też powierzchnia szyb.
Zobacz jak jeździ nowy Range Rover Evoque
* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA NOWEGO RANGE ROVERA EVOQUE * Evoque to najmniejszy Range Rover w historii. Mierzący 4.355 mm model coupe jest aż o 425 mm krótszy od Range Rovera Sport, a oba modele mają wymiary zbliżone do typowego średniego kombi. Dzięki opadającej linii dachu model coupe jest również o 180 mm niższy od Range Rovera Sport, wersja 5-drzwiowa jest od niego niższa o 150 mm.
Jednym z podstawowych celów prac rozwojowych nad małym Range Roverem była redukcja ciężaru auta. Dlatego inżynierowie zastosowali lekkie materiały, dzięki którym Evoque o minimalnej masie 1.670 kg jest również najlżejszym Range Roverem w historii.
Wnętrze Evoque jest uporządkowane, proste i przejrzyste. Podobnie jak w większych Range Roverach znajdziemy tu połączenie potężnych poziomych elementów zestawu wskaźników z mocnymi liniami pionowymi konsoli środkowej. Projektanci Range Rovera Evoque czerpali także inspirację z form stylistycznych wnętrza samochodu koncepcyjnego LRX: wysoki kąt nachylenia konsoli środkowej oraz linie zestawu wskaźników. Zachowano też otwarty schowek pod opadającą konsolą.
Do wykończenia górnej części zestawu wskaźników użyto wysokiej jakości, wyprawianej ręcznie skóry Windsor z ręcznym wykończeniem i podwójnymi szwami. Do wykończenia każdego egzemplarza Range Rovera Evoque konieczne jest użycie w sumie ponad 10 metrów kwadratowych skóry.
Pośrodku deski rozdzielczej znajduje się ośmiocalowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości. Stanowi podstawowy element sterujący i wyświetlający parametry systemu audio, wideo, nawigacji i telefonu. Grafika na ekranie daje wrażenie trójwymiarowości przycisków. W wersji z technologią Dual View pozwala na wyświetlanie różnych obrazów dla pasażera i kierowcy, dzięki czemu na tym samym ekranie pasażer może np. oglądać film, a kierowca śledzić nawigację.
Range Rover Evoque jest dostępny z dwoma hi-endowymi systemami audio firmy Meridian. Potężny 380-watowy zestaw z 11 głośnikami jest oferowany w standardzie, natomiast topowy 825-watowy system 17-głośnikowy z pełnym dźwiękiem surround to opcja. Pasażerowie na tylnych siedzeniach mogą korzystać z pełnego pakietu multimedialnego z 8-calowymi ekranami wideo w przednich zagłówkach, pilotem z ekranem dotykowym i bezprzewodowymi słuchawkami na podczerwień.
* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA NOWEGO RANGE ROVERA EVOQUE * Tylne siedzenia zapewnią komfort trzem pasażerom. Oprócz większej ilości miejsca w górnej części kabiny nad głowami, pasażerowie z tyłu mogą się cieszyć o 50 mm większą przestrzenią na wysokości ramion, niż osoby podróżujące wersją coupe.
Po raz pierwszy zastosowano w Range Roverze system wspomagający parkowanie równoległe. Pozwala na parkowanie w bardzo krótkich lukach (zaledwie 1,2 długości samochodu). Monitoring martwego pola ostrzega kierowcę o pojazdach znajdujących się w strefie niewidocznej w lusterkach. Camera Surround System wykorzystuje pięć kamer cyfrowych, rozmieszczonych dyskretnie wokół samochodu, wyświetlających na ekranie dotykowym obraz obejmujący strefę 360 stopni wokół samochodu. Kierowca może przeglądać obrazy z pojedynczych kamer lub obraz połączony.
Ciekawostką jest dwustrefowa klimatyzacja z timerem i funkcją nagrzewnicy postojowej, pozwalającą na wstępne ogrzanie lub schłodzenie wnętrza, stosownie do potrzeb. Timer można ustawić, używając 7-dniowego kalendarza lub jako jednorazowe działanie z wyprzedzeniem nawet 16 dni.
Aby zagwarantować, że Evoque zachowa stabilność przy dużym skoku zawieszenia, inżynierowie zadbali o odpowiednie zestrojenie sprężyn i amortyzatorów. Za dopłatą oferowane jest aktywne zawieszenie Adaptive Dynamics z systemem zmiennego amortyzowania MagneRide. Kierowca może wybierać pomiędzy dwoma ustawieniami: komfortowym i sportowym.
Układ Adaptive Dynamics monitoruje ruchy pojazdu 1000 razy na sekundę, reagując na sygnały od kierowcy i z drogi w ułamku sekundy, aby zwiększyć kontrolę i zminimalizować ryzyko przewrócenia się pojazdu. System „wyczuwa” nawet zmiany warunków na drodze i odpowiednio dopasowuje siłę amortyzowania.
Kierowca może także wybrać tryb Dynamic w układzie Terrain Response, który modyfikuje ustawienia amortyzatorów, aby zapewniać jeszcze większą kontrolę nadwozia, z bardziej płaską jazdą i ostrzejszymi reakcjami. Do dyspozycji są cztery programy systemu, wybierane pokrętłem w konsoli środkowej: program do normalnej jazdy (szosowej i w łatwym terenie), program Trawa/Żwir/Śnieg (do śliskich nawierzchni twardych i terenowych), program Błoto i Koleiny oraz program Piasek.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa na stromych pochyłościach Range Rovera Evoque wyposażono również system kontroli zjazdu (HDC), automatycznie ograniczający prędkość i system zapobiegający gwałtownemu przyśpieszaniu na pochyłości (GRC).
* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA NOWEGO RANGE ROVERA EVOQUE * Standardowa skrzynia biegów w modelach z napędem na cztery koła to innowacyjny inteligentny system, który rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną osią napędzającą przy użyciu sterowanego elektronicznie sprzędła Haldex, zapewniając maksymalną przyczepność i równowagę odpowiednią dla bieżących warunków jazdy.
Pod maską Range Rovera Evoque może pracować jeden z trzech benzynowych i wysokoprężnych silników z turbodoładowaniem, łączonych z 6-stopniowymi skrzyniami biegów: tylko w wersji automatycznej dla silników benzynowych, a w przypadku Diesla zarówno automatycznymi, jak i manualnymi.
Najmocniejszy jest 2-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy Si4 (240KM). Zapewnia przyspieszenie do setki w 7,1 sekundy. Aby miał dobre brzmienie, zastosowano w nim generator dźwięku. Ten kompaktowy, 4-cylindrowy silnik wykonany w całości z aluminium jest znacznie lżejszy niż tradycyjne jednostki o porównywalnej mocy. Waży około 40 kg mniej niż 3,2-litrowy silnik Land Rovera o mocy 233 KM.
Kolejna propozycja to 2,2-litrowy silnik Diesla z turbodoładowaniem w dwóch wersjach mocy: 190KM i 150KM. Obie jednostki mają układy common-rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, turbosprężarkę ze zmienną geometrią i chłodzeniem cieczą, system zmiennych zawirowań komór spalania oraz udoskonalony układ sterowania silnikiem, dla zagwarantowania optymalnej wydajności spalania i system recyrkulacji spalin EGR. Niski poziom hałasu osiągnięto dzięki zastosowaniu bloku cylindrów z podwójnymi ściankami. Model Evoque z silnikiem wysokoprężnym i manualną skrzynią biegów będzie pierwszym Range Roverem, oferującym system start/stop.
Nowy Range Rover Evoque będzie dostępny w Polsce w cenie od 160 000 zł.
mw/mw/mw
"Range Rover Evoque - Dane techniczne" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4 turbo, benzyna /diesiel" |
Pojemność silnika cm3 | "2000 - 2200" |
Moc KM / przy obr./min | "150 - 240" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "" |
Skrzynia biegów | "6-stopniowa manualna / automatyczna" |
Prędkość maksymalna km/h | "" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "7,1" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "550 - 575 / 1350 - 1445" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4355 - 4365 / 2125 / 1605 - 1635" |
Cena wersji podstawowej w zł | "160 000" |
Cena testowanego modelu w zł | "" |
Plusy | "" |
Minusy | "" |