Rajd Dakar oczami Martina Kaczmarskiego
Odcinki specjalne charakteryzują się bardzo długimi dystansami o zmiennej nawierzchni od wielkich piaskowych wydm do tras czysto szutrowych - WRC. Organizator ściśle trzyma się godzin startów, dzięki czemu rzadko kiedy mają miejsce opóźnienia. Na każdym starcie znajduje się autobus dowodzenia. Wyobraźcie sobie, że podczas całego odcinka specjalnego nad trasa krążą nie tylko helikoptery, ale również wielki samolot AWAX z kilkunastoosobową załogą! Mogliście go zobaczyć w amerykańskiej armii (wygląda jak samolot pasażerski z potężnym radarem w kształcie talerza). Samolot ten służy do utrzymywania stałego kontaktu organizatora z centrum dowodzenia, które znajduje się w Paryżu!
W Dakarze 2013 wystartowało 196 motocykli, 40 quadów, 161 samochodów oraz 75 ciężarówek - światowa elita rajdów cross-country. Każdy samochód jest inny i spersonalizowany do kierowcy. I tu kolejne zaskoczenie - dwie skrajności: zespoły fabryczne Mini czy Toyoty gdzie członków teamu jest ponad 100 osób a team australijski, gdzie cały team to kierowca, pilot oraz 1 mechanik. Spotkałem się także z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, takimi jak niezależne zawieszanie w Toyocie, którą jedzie czołowy kierowca teamu Overdrive. Rajdówki są wyposażone w specjalnie zdublowany, dedykowany sprzęt nawigacyjny, oraz sprzęt ratunkowy (jedno z urządzeń stale monitoruje przeciążenia panujące w samochodzie i gdy ono przekroczy ustalony limit od razu włącza się tryb ratunkowy, który informuje organizatora i załogi nadjeżdżające o niebezpieczeństwie).