Rajd Dakar oczami Martina Kaczmarskiego
Odcinki specjalne charakteryzujÄ siÄ bardzo dĆugimi dystansami o zmiennej nawierzchni od wielkich piaskowych wydm do tras czysto szutrowych - WRC. Organizator ĆciĆle trzyma siÄ godzin startĂłw, dziÄki czemu rzadko kiedy majÄ miejsce opĂłĆșnienia. Na kaĆŒdym starcie znajduje siÄ autobus dowodzenia. WyobraĆșcie sobie, ĆŒe podczas caĆego odcinka specjalnego nad trasa krÄ ĆŒÄ nie tylko helikoptery, ale rĂłwnieĆŒ wielki samolot AWAX z kilkunastoosobowÄ zaĆogÄ ! MogliĆcie go zobaczyÄ w amerykaĆskiej armii (wyglÄ da jak samolot pasaĆŒerski z potÄĆŒnym radarem w ksztaĆcie talerza). Samolot ten sĆuĆŒy do utrzymywania staĆego kontaktu organizatora z centrum dowodzenia, ktĂłre znajduje siÄ w ParyĆŒu!
W Dakarze 2013 wystartowaĆo 196 motocykli, 40 quadĂłw, 161 samochodĂłw oraz 75 ciÄĆŒarĂłwek - Ćwiatowa elita rajdĂłw cross-country. KaĆŒdy samochĂłd jest inny i spersonalizowany do kierowcy. I tu kolejne zaskoczenie - dwie skrajnoĆci: zespoĆy fabryczne Mini czy Toyoty gdzie czĆonkĂłw teamu jest ponad 100 osĂłb a team australijski, gdzie caĆy team to kierowca, pilot oraz 1 mechanik. SpotkaĆem siÄ takĆŒe z innowacyjnymi rozwiÄ zaniami technicznymi, takimi jak niezaleĆŒne zawieszanie w Toyocie, ktĂłrÄ jedzie czoĆowy kierowca teamu Overdrive. RajdĂłwki sÄ wyposaĆŒone w specjalnie zdublowany, dedykowany sprzÄt nawigacyjny, oraz sprzÄt ratunkowy (jedno z urzÄ dzeĆ stale monitoruje przeciÄ ĆŒenia panujÄ ce w samochodzie i gdy ono przekroczy ustalony limit od razu wĆÄ cza siÄ tryb ratunkowy, ktĂłry informuje organizatora i zaĆogi nadjeĆŒdĆŒajÄ ce o niebezpieczeĆstwie).