R.S. 01 - nowa wyścigówka Roberta Kubicy
Fani wyścigów samochodowych z pewnością z niecierpliwością będą czekali na informacje o pierwszym od dłuższego czasu starcie Roberta Kubicy. Polak weźmie udział w piątej tegorocznej rundzie Renault Sport Trophy. Zawody odbędą się na słynnym torze Spa Francorchamps w Belgii. A w jakim aucie będziemy mogli zobaczyć Kubicę?
Renault Sport R.S. 01
Polak weźmie udział w piątej tegorocznej rundzie Renault Sport Trophy. Zawody odbędą się na słynnym torze Spa Francorchamps w Belgii. A w jakim aucie będziemy mogli zobaczyć Kubicę?
Renault Sport R.S. 01
Auto zostało zaprezentowane dwa lata temu i otrzymało homologację w kategorii GT3 FIA. Wykorzystywane jest do pucharowej serii francuskiego producenta Renault Sport Trophy, powołanej do życia w tym samym roku. Od ubiegłego sezonu cykl tych wyścigów wszedł do kalendarza FIA.
Kierowcy w RST są podzieleni na klasy (Elite i Prestige) i ścigają się w formacie zawodów wytrzymałościowych (wyścig trwa 90 lub 60 min + 1 okrążenie), oraz dwóch 25-minutowych biegów. Nagrodą główną dla zwycięzcy sezonu jest możliwość udziału w zawodach Nismo Super GT. Jeśli zawodnik po testach nie przejdzie do tej kategorii, otrzymuje nagrodę finansową, ma tez możliwośc wystartowania w kategorii LMP2 w 24h wyścigu w Le Mans.
Renault Sport R.S. 01
Jego konstrukcja opiera się o karbonowy monocoque, pozwalający na uzyskanie odpowiednio niskiej masy przy zachowaniu wytrzymałości i bezpieczeństwa. Wraz z ekipą Renault, za konstruowanie auta odpowiadali tez inżynierowie Dalary (wcześniej budującej m.in. jednomiejscowe bolidy Formuły Renault 3.5)
Renault Sport R.S. 01
Jednostka o poj. 3,8 l w układzie V6 została przygotowana przez Nismo i poddana modyfikacjom koniecznym do wykorzystania jej w wyścigach torowych. Moc doładowania przez dwie turbiny ustawiono na poziomie gwarantującym 500 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Silnik współpracuje z siedmiobiegową przekładnią sekwencyjną Sadev, a napęd przenoszony jest na koła tylnej osi. Zmiana przełożeń możliwa jest dzięki łopatkom umieszczonym za kołem kierownicy. Cały system został przygotowany przez ZF Race Engineering. 150 l. zbiornik paliwa ulokowany jest wewnątrz monocoqu.
Renault Sport R.S. 01
Samochód ma 4710 mm długości, 2000 mm szerokości i rozstaw osi wynoszący 2744 mm. Dzięki możliwości ustawiania siły docisku, auto przede wszystkim za pomocą tego parametru ma zagwarantowaną przyczepność. Jego minimalna masa wynosi 1145 kg.
Maksymalna prędkość R.S. 01 to 300 km/h przy docisku aerodynamicznym wynoszącym 1,7 tony. To parametry porównywalne z tymi, jakimi dysponował bolid Formuły Renault 3.5, wykorzystywany w cyklu World Series by Renault (w którym także startował Robert Kubica)
Renault Sport R.S. 01
Do zatrzymania się wyścigówka wykorzystuje sześciotłoczkowe zaciski oraz węglowe tarcze o średnicy 380 mm. Układ jest także wyposażony w wyczynowy ABS firmy Bosch.
18-calowe felgi i opony zostały opracowane przez Michelin i podobnie jak w bolidach formuły, koła mocowane są jedynie centralną nakrętką.
Robert Kubica wystartuje w Belgii w barwach zespołu Duqueine Engineering, a jego partnerem w tej rundzie będzie Christophe Hamon. Zawody odbędą się w dniach 24-25 września.
Borys Czyżewski