Trwa ładowanie...

Przejazd kolejowy: jak się zachować

Przejazd kolejowy: jak się zachowaćŹródło: Materiały prasowe
d4jdngl
d4jdngl

Zderzenia samochodów z pociągami stanowią niewielki odsetek wszystkich wypadków. Ich przebieg jest jednak tragiczny. W konfrontacji z rozpędzoną masą kilkuset ton kierowca i jego pasażerowie nie mają najmniejszych szans.

Dane policji i PKP nie pozostawiają suchej nitki na kierowcach. W około 98 proc. odnotowanych zdarzeń wina za spowodowanie wypadku na przejeździe kolejowym leży po stronie użytkowników samochodów. Można jeszcze zrozumieć sytuację, w której zmęczony kierujący, na nieznanym sobie terenie, nocą, nie zauważy źle oznakowanego przejazdu. Nie da się jednak wytłumaczyć tego, że niektórym zdarza się omijać zamknięte półrogatki. Pośpiech i wiara w doskonałą ocenę odległości zbliżającego się pociągu oraz jego prędkości były w 2012 roku przyczyną 78 wypadków na przejazdach kolejowych. Zginęło w nich 39 osób, w tym 33 na przejazdach niestrzeżonych.

Dlaczego w starciu z rozpędzonym pociągiem kierowca i pasażerowie samochodu nie mają dużych szans na wyjście z wypadku bez szwanku? Masa samej lokomotywy to ok. 80 ton. Przyjmując, że przeciętny samochód osobowy waży 1,3 tony, zderzenie z lokomotywą jest równoznaczne ze zderzeniem z 60 autami naraz. A przecież najczęściej lokomotywa nie jedzie samodzielnie, tylko ciągnie za sobą jeszcze kilka, albo kilkanaście wagonów. Maszynista, który zauważy samochód wjeżdżający na przejazd kolejowy, może co prawda podjąć próbę nagłego hamowania, ale mimo to prawdopodobieństwo uniknięcia kolizji jest nikłe. Droga hamowania pociągu jest zbyt długa. Dla składu jadącego z prędkością 100-120 km/h wynosi ona nawet kilometr.

Szczególnie latem, gdy wielu Polaków podróżuje, a co za tym idzie, przejeżdża zupełnie nieznanymi sobie drogami, warto uważać na przejazdy kolejowe. Dodatkowo informują o nich niektóre aplikacje do nawigacji. Polskie Linie Kolejowe również nie próżnują, na początku tego roku rozpoczęły wprowadzanie w życie planu modernizacji przejazdów kolejowych. Zgodnie z jego założeniami do roku 2015 zostaną wprowadzone modyfikacje na 231 przejazdach, znajdujących się na 68 liniach w całej Polsce.

Źródło: Yanosik

tb/mw/tb, moto.wp.pl

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj