Produkcja Porsche 918 Spyder została zakończona

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Po 21 miesiącach produkcji, zgodnie z planem z linii montażowej zakładów w Zuffenhausen zjechał ostatni egzemplarz Porsche 918 Spyder. Z jego innowacyjnych technologii będą korzystały kolejne generacje sportowych samochodów niemieckiej marki.

Porsche 918 Spyder było od podstaw rozwijane jako samochód supersportowy z hybrydowym napędem plug-in. Prototyp modelu zadebiutował w 2010 roku, podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Najważniejsza jest tu koncepcja układu napędowego z wysoce wydajnym silnikiem spalinowym i dwiema jednostkami elektrycznymi oraz jego wyrafinowana strategia działania. Uwzględnia ona zróżnicowane potrzeby, od stylu jazdy ukierunkowanego na efektywność paliwową aż po maksymalne osiągi. Aby w pełni wykorzystać możliwości napędu, jego niskie zużycie paliwa oraz wysoką moc, 918 Spyder oferuje łącznie pięć trybów jazdy. Podobnie jak w samochodach wyścigowych, aktywuje się je przełącznikiem na kierownicy.

W 918 Spyder zastosowano również przełomową koncepcję zarządzania termicznego z pięcioma osobnymi obiegami chłodzącymi i innowacyjnym, wodno-powietrznym chłodzeniem tylnego silnika elektrycznego. Kolejnym przykładem przyszłościowego rozwiązania jest inteligentny system kontroli generatora i hamulców, pozwalający odzyskiwać znacznie więcej energii kinetycznej podczas hamowania od innych hybryd. Jego działanie znacznie zwiększa zasięg i wydajność. W podobnej formie zastosowano go już w prototypach LMP1 919 Hybrid, które niedawno odniosły podwójne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Platforma technologiczna "918" wyróżnia się też innymi ciekawymi rozwiązaniami, m.in. nadwoziem wykonanym w całości z włókien węglowych, aktywną aerodynamiką czy skrętnymi kołami tylnej osi. Adaptacyjna aerodynamika i skrętna tylna oś były już zresztą stosowane w sportowych samochodach Porsche, takich jak 911 Turbo, 911 GT3 oraz 911 GT3 RS.

918 Spyder ucieleśnia klasyczne wartości Porsche, a równocześnie przeciera szlaki dla przyszłych modeli. Z jednej strony to bezkompromisowa maszyna dysponująca napędem o mocy 887 KM, która we wrześniu 2013 r. pokonała Północną Pętlę toru Nürburgring w rekordowym dla aut seryjnych czasie 6 minut i 57 sekund. Do dzisiaj żaden innych samochód nie zrobił tego szybciej. Z drugiej strony 918 Spyder jest wzorcem wydajności: w cyklu pomiarowym NEDC zużywa mniej paliwa od większości małych aut. W przekonujący sposób prezentuje więc potencjał hybrydowego napędu plug-in - nie tylko w przypadku jazdy ekonomicznej, ale i w oferowaniu przyjemności typowej dla samochodów sportowych.

Innowacyjne idee Porsche wprowadziło również na potrzeby produkcji 918 Spyder. Opatentowano wiele rozwiązań w zakresie montażu i kontroli jakości, spełniających najbardziej rygorystyczne wymogi w dziedzinie ergonomii. Przykładowo, cały proces montażu odbywa się za pomocą narzędzi bezprzewodowych. Najlepszym przykładem są tu wiertarki z łącznością Bluetooth: wyróżniają się cichą pracą i większą elastycznością w miejscu pracy, a połączenie z bazą danych sprawia, że zapewniają momenty dokręcania zgodne ze specyfikacją. Specjalnie opracowany wózek podnośnikowy służył do końcowego montażu dwuosobowego monokoku. Kolejną nowością są nożycowe platformy podnośnikowe, które ułatwiały instalację ważącego 140 kg akumulatora. Także ergonomia wykańczania skórzanej tapicerki wyznacza najwyższe standardy - stołów montażowych można używać do produkcji różnych elementów i w pełni wykorzystać cykl czasowy poszczególnych stacji. W ten sposób Porsche osiąga maksymalną wydajność już na etapie produkcji 918 Spyder.

Źródło: Porsche

mp/moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy