Prawie 400 000 aut VW w Chinach do naprawy
Volkswagen ogłosił w środę, że ogłosi akcję przywoławczą dla ponad 384 tys. sprzedanych w Chinach pojazdów, by naprawić usterkę skrzyni biegów, wytkniętą mu w programie wyemitowanym w ubiegłym tygodniu przez państwową telewizję CCTV z okazji światowego dnia praw konsumenta.
Dziennikarze stacji zarzucili niemieckiemu koncernowi, że sprzedaje w Chinach samochody z niskiej jakości skrzyniami biegów. Volkswagen przyznał w poniedziałek, że problemy związane z montowanymi w jego autach dwusprzęgłowymi, siedmiobiegowymi przekładniami DSG mogą powodować nieoczekiwane zmiany prędkości jazdy, wibracje i chwilową utratę mocy. Jak informuje Automotive News Europe, wymianie podlegać będzie osprzęt skrzyni, a także jej oprogramowanie. Usterka zostanie naprawiona na koszt producenta.
Chińskie rządowe biuro ds. jakości poinformowało w osobnym oświadczeniu, że wycofane zostaną auta wyprodukowane w Chinach oraz sprowadzone do tego kraju pomiędzy grudniem 2008 roku a bieżącym miesiącem. Akcja obejmie wiele modeli Volkswagena, w tym Sirocco, Golfa Wagona, Jettę, Magotana, Tourana i Passata. naprawiane będzie również Audi A3 i Skoda Octavia. Sprawa dotyczy aut wyprodukowanych od 2008 do 2013 roku. Szacuje się, że akcja naprawcza będzie kosztowała VW 600 mln dolarów. Może się jednak okazać, że to nie koniec kłopotów koncernu Volkswagena w Państwie Środka. W podanym okresie Niemcy sprzedali w Chinach aż 680 tys. samochodów ze skrzyniami DSG.
Niemiecki koncern sprzedaje w Chinach więcej pojazdów niż w jakimkolwiek innym kraju. Według danych firmy badającej rynek LMC Automotive w ubiegłym roku sprzedał ich tam ok. 2,8 miliona, uzyskując 14 proc. udziału w chińskim rynku. Samochody, artykuły spożywcze i inne produkty wytwarzane przez zagraniczne firmy są przez Chińczyków uważane za solidniejsze i bezpieczniejsze niż produkty krajowe, ale państwowe chińskie media nagłaśniają wszelkie problemy związane z ich jakością - ocenia hongkońska i zachodnia prasa.
Jak podaje CNN, w dwugodzinnym programie CCTV, emitowanym co roku z okazji obchodzonego 15 marca światowego dnia konsumenta, obok firm chińskich krytyce poddawane są również firmy zagraniczne. W tegorocznej edycji oprócz Volkswagena znalazł się w nim także Apple, któremu dziennikarze zarzucili kiepską obsługę klienta. W ubiegłym roku CCTV skrytykowała McDonalda i Carrefoura.