Trwa ładowanie...
10-07-2002 16:04

Potwór pod maską - grudzień 2000

Potwór pod maską - grudzień 2000
d13xijt
d13xijt

Potwór pod maską, grudzień 2000, Magdalena Kieliszek

Po raz pierwszy do seryjnej produkcji Audi wprowadzi limuzynę napędzaną dwunastocylindrowym silnikiem. Firma zdecydowała się na umieszczenie aluminiowej, dwunastocylindrowej jednostki o pojemności 6 litrów i mocy 420 KM w modelu A8.

(WP)
Źródło: (WP)

Audi A8 6,0 quattro przyspiesza do setki w niecałe 6 sekund, natomiast prędkość maksymalną, która wynosi 250 km/h, to szybkie auto osiąga po 38 sekundach.

d13xijt

W A8 6,0 quattro zastosowano, znaną z poprzednich modeli, pięciobiegową przekładnię Tiptronic. Dzięki niej kierowca sam może zdecydować czy zmianą biegów ma regulować automat czy on sam. Na życzenie przyciski zmiany biegów mogą być umieszczone w kierownicy.

Nadwozie Audi A8 wykonano z aluminium. Spowodowało to, że samochód jest lżejszy, a co za tym idzie, szybszy i bardziej ekonomiczny niż modele wykonywane ze stali. Ze stopów metali lekkich wykonane są też wahacze tylnej i przedniej osi, wszystkie zaciski hamulców tarczowych, łożyska amortyzatorów i obręcze kół.

Audi szczyci się tym, że jest jedynym producentem montującym seryjnie dwunastocylindrowy silnik z cylindrami umieszczonymi w układzie podwójnego V. Firma twierdzi, że mimo większej liczby cylindrów i znacznie większej pojemności skokowej silnik dwunastocylindrowy W jest tak samo zwarty jak ośmiocylindrowy silnik V, a jego wymiary są znacznie mniejsze niż wymiary tradycyjnego silnika dwunastocylindrowego w układzie V.

Konstruktorzy połączyli dwie jednostki V6 pod kątem 72 stopni, w ten sposób powstała nowa silnik. Jedną z jego zalet jest niewielka wysokość w porównaniu z tradycyjnym silnikiem W12. Dzięki temu samochód zachował swój aerodynamiczny kształt.

d13xijt

Jednostkę wyposażono w elektroniczny system wtrysku sekwencyjnego Bosch Motronic ME 7.1.1., który odpowiada za przygotowanie mieszanki. Do systemu tego należy także elektroniczny system sterowania przepustnicą (E-Gas) oraz przepływomierz masy powietrza.

Dwunastocylindrowy silnik montowany jest w wydłużonej wersji Audi A8. Model ten różni się nieco od pozostałych wersji A8. Charakterystycznymi elementami, które pozwalają na wyłonienie A8 6,0 quattro z tłumu innych wersji tego auta są chromowane, pionowe listwy osłony chłodnicy.

Symbol W12 umieszczono z przodu pojazdu - na obramowaniu osłony chłodnicy - oraz w jego wnętrzu powyżej schowka na tablicy rozdzielczej. Z tyłu samochodu widoczne jest oznakowanie A8 L quattro oraz dwie rury wydechowe. Standardowo w najmocniejszym A8 montowane są osiemnastocalowe, aluminiowe obręcze kół z dziesięcioma otworami oraz opony 245/55 ZR 18.

d13xijt

Wnętrze auta wykończono zgodnie ze standardami przyjętymi w tej klasie samochodów. Wszystkie fotele obito skórą. Osłony listwy ramy dachu, okien oraz dźwignię zmiany biegów wykonano z aluminium.

Samochód wyposażono w dwuwarstwowe szyby tłumiące, które chronią przed zbyt silnym słońcem i odgłosami z zewnątrz. W utrzymaniu właściwej temperatury pomaga automatyczna klimatyzacja, a zapachy we wnętrzu nadzoruje czujnik czystości powietrza połączony z filtrem z węglem aktywnym.

W standardowym wyposażeniu A8 6,0 quattro znalazł się system nawigacji satelitarnej Pus, natomiast jako opcja dostępny jest system Audi telematics - nowy rodzaj systemu serwisowego i informacyjnego.

d13xijt

Niemiecka firma zadbała o to, aby kierowca i pasażerowie Audi czuli się bezpiecznie. Właściwie prawie ze wszystkich stron umieszczono poduszki powietrzne. Znajdują się one przed i z boku przednich foteli oraz z tyłu. Dodatkową ochroną jest system poduszek powietrznych chroniących głowę.

A8 6,0 quattro naszpikowany jest elektroniką. W samochodzie zainstalowano między innymi ABS, system kontroli ciśnienia w oponach, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP).

d13xijt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d13xijt
Więcej tematów