Potwór pod maską - grudzień 2000
Potwór pod maską, grudzień 2000, Magdalena Kieliszek
Audi A8 6,0 quattro przyspiesza do setki w niecałe 6 sekund, natomiast prędkość maksymalną, która wynosi 250 km/h, to szybkie auto osiąga po 38 sekundach.
W A8 6,0 quattro zastosowano, znaną z poprzednich modeli, pięciobiegową przekładnię Tiptronic. Dzięki niej kierowca sam może zdecydować czy zmianą biegów ma regulować automat czy on sam. Na życzenie przyciski zmiany biegów mogą być umieszczone w kierownicy.
Nadwozie Audi A8 wykonano z aluminium. Spowodowało to, że samochód jest lżejszy, a co za tym idzie, szybszy i bardziej ekonomiczny niż modele wykonywane ze stali. Ze stopów metali lekkich wykonane są też wahacze tylnej i przedniej osi, wszystkie zaciski hamulców tarczowych, łożyska amortyzatorów i obręcze kół.
Audi szczyci się tym, że jest jedynym producentem montującym seryjnie dwunastocylindrowy silnik z cylindrami umieszczonymi w układzie podwójnego V. Firma twierdzi, że mimo większej liczby cylindrów i znacznie większej pojemności skokowej silnik dwunastocylindrowy W jest tak samo zwarty jak ośmiocylindrowy silnik V, a jego wymiary są znacznie mniejsze niż wymiary tradycyjnego silnika dwunastocylindrowego w układzie V.
Konstruktorzy połączyli dwie jednostki V6 pod kątem 72 stopni, w ten sposób powstała nowa silnik. Jedną z jego zalet jest niewielka wysokość w porównaniu z tradycyjnym silnikiem W12. Dzięki temu samochód zachował swój aerodynamiczny kształt.
Jednostkę wyposażono w elektroniczny system wtrysku sekwencyjnego Bosch Motronic ME 7.1.1., który odpowiada za przygotowanie mieszanki. Do systemu tego należy także elektroniczny system sterowania przepustnicą (E-Gas) oraz przepływomierz masy powietrza.
Dwunastocylindrowy silnik montowany jest w wydłużonej wersji Audi A8. Model ten różni się nieco od pozostałych wersji A8. Charakterystycznymi elementami, które pozwalają na wyłonienie A8 6,0 quattro z tłumu innych wersji tego auta są chromowane, pionowe listwy osłony chłodnicy.
Symbol W12 umieszczono z przodu pojazdu - na obramowaniu osłony chłodnicy - oraz w jego wnętrzu powyżej schowka na tablicy rozdzielczej. Z tyłu samochodu widoczne jest oznakowanie A8 L quattro oraz dwie rury wydechowe. Standardowo w najmocniejszym A8 montowane są osiemnastocalowe, aluminiowe obręcze kół z dziesięcioma otworami oraz opony 245/55 ZR 18.
Wnętrze auta wykończono zgodnie ze standardami przyjętymi w tej klasie samochodów. Wszystkie fotele obito skórą. Osłony listwy ramy dachu, okien oraz dźwignię zmiany biegów wykonano z aluminium.
Samochód wyposażono w dwuwarstwowe szyby tłumiące, które chronią przed zbyt silnym słońcem i odgłosami z zewnątrz. W utrzymaniu właściwej temperatury pomaga automatyczna klimatyzacja, a zapachy we wnętrzu nadzoruje czujnik czystości powietrza połączony z filtrem z węglem aktywnym.
W standardowym wyposażeniu A8 6,0 quattro znalazł się system nawigacji satelitarnej Pus, natomiast jako opcja dostępny jest system Audi telematics - nowy rodzaj systemu serwisowego i informacyjnego.
Niemiecka firma zadbała o to, aby kierowca i pasażerowie Audi czuli się bezpiecznie. Właściwie prawie ze wszystkich stron umieszczono poduszki powietrzne. Znajdują się one przed i z boku przednich foteli oraz z tyłu. Dodatkową ochroną jest system poduszek powietrznych chroniących głowę.
A8 6,0 quattro naszpikowany jest elektroniką. W samochodzie zainstalowano między innymi ABS, system kontroli ciśnienia w oponach, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP).