Porsche Panamera Sport Turismo
Pierwsze kombi w historii marki
Panamera Sport Turismo wydaje się sporym wozem i - mierząc już ponad pięć metrów długości oraz blisko dwa metry szerokości - rzeczywiście nim jest. Nie jest jednak większa od standardowej Panamery. Co do milimetra zachowała jej wymiary i rozstaw osi, za wyjątkiem tylko linii dachu, która jest poprowadzona pięć milimetrów wyżej i znacznie później opada. W pierwszej kolejności docenią to pasażerowie tylnej kanapy, którzy mają teraz odczuwalnie więcej miejsca na głowę. By jeszcze zwiększyć praktyczność tej wersji, po raz pierwszy w historii Panamera zyskała piąte miejsce siedzące, choć – biorąc pod uwagę wyprofilowanie dwóch bocznych miejsc i solidny tunel napędowy przebiegający pod siedziskiem, pozostaje ono rozwiązaniem awaryjnym. Nawet samo Porsche nazywa to konfiguracją 4+1, a nie pełnoprawną, pięcioosobową kabiną. Niemniej możliwość legalnego przewiezienia trzeciej osoby z tyłu zawsze jest przydatna i nie zaszkodziłaby także w bazowej wersji nadwozia.
Największe zmiany siłą rzeczy zaszły tu w przestrzeni bagażowej, która jest teraz o 25 litrów większa przy tylnych siedzeniach na swoim miejscu i o 86 litrów, gdy te są złożone (co pozwoliło osiągnąć wartości kolejno 520 i 1390 litrów). Panamera Sport Turismo odhacza wszelkie wymogi porządnego kombi: ma teraz niżej poprowadzony próg załadunkowy i większy otwór, a sama przestrzeń ma równy, foremny kształt nawet po złożeniu obydwu części oparcia kanapy - każda z nich składa się indywidualnie. Można tu sobie zamówić gadżety porządkujące drobniejsze przedmioty, siatki i gniazdko do zasilania ładowarki bądź przenośnej lodówki. Najbardziej praktycznym modelem w gamie Porsche pozostaje jednak nowy Cayenne, który ma większą kabinę i pojemniejszy bagażnik (standardowo aż 770 litrów). Wchodząca w tej chwili zupełnie nowa generacja modelu ma podobnie zaawansowane wnętrze i zbliżone jednostki napędowe, ale w zestawieniu z ich odpowiednikami w Sport Turismo, Cayenne okazuje się - dość zaskakująco - blisko o sto tysięcy złotych tańszy.