Porsche Panamera po liftingu z hybrydą plug-in
Niemiecki producent luksusowych samochodów o sportowym charakterze odświeża czterodrzwiową Panamerę. Porsche znane jest z powściągliwości, gdy zajmuje się zmianami stylistycznymi. Nie inaczej jest tym razem. Choć producent twierdzi, że zmiany są znaczące, to główną różnica są nowe światła. Dużo ważniejszą nowością jest wersja hybrydowa typu plug-in.
Opisując zmiany stylistyczne Porsche wymienia bardziej cofniętą tylną boczną szybę, która wydłuża sylwetkę. Z tyłu zmieniono pokrywę bagażnika, a także poszerzono spojler. Te zmiany jednak są kosmetyczne i na pierwszy rzut oka nie tak łatwe do zauważenia. Bardziej nowoczesny wygląd uzyskano zmieniając klosze przednich i tylnych lamp, które teraz są bardziej wyraziste. W liftingowanym modelu Porsche wprowadza pierwszy na świecie pojazd z napędem hybrydowym plug-in do klasy pojazdów luksusowych. Wraz z Panamerą S E-hybrid (z systemem napędowym o łącznej mocy 416 KM) debiutują również dwie luksusowe wersje Executive Panamery S i 4S z przedłużonym rozstawem osi i zupełnie nowym, trzylitrowym silnikiem V6 z doładowaniem BiTurbo.
Nowa Panamera S E-hybrid to efekt rozwoju projektu równoległego napędu hybrydowego o zwiększonej mocy silnika elektrycznego z akumulatorami oferującymi możliwość ładowania bezpośrednio z sieci elektrycznej. Napęd elektryczny wytwarza 95 KM, czyli ponad dwa razy więcej, niż w poprzedniej wersji auta (47 KM). Silnik pobiera energię z nowo zaprojektowanego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 9,4 kWh. Nowy akumulator podłączony do gniazdka z podwyższonym napięciem ładuje się przez około dwie i pół godziny poprzez zintegrowaną ładowarkę pokładową i standardowy Porsche Universal Charger (AC). Po podłączeniu systemu do standardowego gniazdka domowego, akumulator ładuje się przez mniej niż 4 godziny.
W nowej hybrydzie plug-in zużycie paliwa zostało zredukowane do 3,1 l/100 km. Realny zasięg Panamery S E-Hybrid na silniku elektrycznym to od 18 do 36 km. Wyłącznie na zasilaniu elektrycznym nowa Panamera może rozpędzić się do 135 km/h. Przyspieszenie hybrydowej Panamery od 0 do 100 km/h wynosi 5,5 s. Przy dynamicznym starcie pomocna jest funkcja doładowania elektrycznego, dzięki której silnik elektryczny zwiększa wydajność spalinowego. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 270 km/h. Koncepcja równoległej hybrydy rozwinięta przez Porsche oferuje również jazdę przy większych prędkościach z wyłączonym silnikiem spalinowym i włączoną funkcją odzyskiwania energii doładowującą akumulator.
Nowa Panamera oferuje zupełnie nowy silnik - V6 o pojemności skokowej wynoszącej trzy litry i z doładowaniem BiTurbo. Nowa jednostka napędowa zastępuje poprzedni 4,8-litrowy silnik V8, stosowany w Panamerze S i 4S, i jest również wykorzystywana w nowej wersji Executive Panamery 4S. Już podstawowe parametry. Moc zwiększono o 20 KM, o 20 Nm wyższy jest też moment obrotowy. Co równie ważne, cechuje go o 18 proc. mniejsze zużycie paliwa.
Nowa generacja modeli Panamera zostanie wprowadzona na rynek w lipcu 2013 r. Na początku 2014 roku obecnego diesla zastąpi nowy silnik o mocy 300 KM. Nieco później na rynku pojawią się również nowe Porsche Panamera Turbo S oraz Panamera Turbo S Executive.
sj, moto.wp.pl