Trwa ładowanie...
21-11-2013 10:57

Porsche Macan: mniejszy SUV na sportowo

Porsche Macan: mniejszy SUV na sportowoŹródło: zdjęcie producenta
d1oox4l
d1oox4l

Porsche rozszerza swoją ofertę o zupełnie nowy model. Macan to mniejszy SUV plasujący się poniżej Cayenne. Podobnie jak starszy brat, ma łączyć sportowe możliwości z dużym nadwoziem i raczej sprawdzi się na miejskich ulicach, a nie poza asfaltem. Najlepsze w klasie osiągi, wysoka jakość i luksus mają zapewnić sukces temu modelowi. Patrząc na wyniki sprzedaży Cayenne wydaje się, że Porsche nie powinno mieć problemów z realizacją planów.

Stylistycznie Porsche Macan nie jest niespodzianką. Z przodu bardzo mocno przypomina Cayenne. Zdecydowane przetłoczenia podkreślają dynamiczny charakter samochodu. Cechą charakterystyczną nowego SUV-a jest jego tył. Opada on wolniej niż w większym modelu, co ma upodobnić sylwetkę Macana do coupe i wychodzi na przeciw nowemu trendowi tworzenia SUV-ów o sportowym charakterze.

W chwili premiery rynkowej Macan obejmuje trzy modele. Macan S jest wyposażony w 3,0-litrowy silnik biturbo V6 dostarczający 340 KM i aktywny napęd na wszystkie koła z elektronicznie regulowanym, sterowanym mikroprocesorowo sprzęgłem wielotarczowym. Ten napęd na wszystkie koła jest montowany we wszystkich modelach Macan. Siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów pomaga w osiągnięciu 100 km/h w 5,4 sekundy (lub 5,2 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono). Pojazd osiąga prędkość maksymalną 254 km/h, a zużycie paliwa w badaniu NEDC wynosi 9 l/100 km.

Bardziej oszczędną, ale też najwolniejszą odmianą jest Macan S Diesel. Zużycie paliwa 3,0-litrowego silnika V6 turbo diesel w badaniu NEDC wynosi zaledwie 6,3 l/100 km, co odpowiada wartości emisji CO2 w granicach 164 g/km. Mimo tak oszczędnego gospodarowania paliwem Macan S Diesel potrzebuje zaledwie 6,3 s, aby od 0 rozpędzić się do 100 km (lub 6,1 sekundy z pakietem Sport Chrono) dzięki silnikowi o mocy 258 KM i osiąga prędkość maksymalną 230 km/h.

d1oox4l

Jako najwyższa wersja modelu, Macan Turbo jest samochodem o największej mocy w swoim segmencie. Silnik V6 biturbo 3,6 l, który zastosowano w modelu Porsche po raz pierwszy, uzyskuje niezrównaną moc 400 KM, dzięki czemu pojazd od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 sekundy. Z pakietem Sport Chrono prędkość tę można osiągnąć w 4,6 s. Choć maksymalna prędkość wynosi 266 km/h, zużycie paliwa Macan Turbo badane w NEDC wynosi tylko 9,2 i 8,9 l/100 km, co równa się wartości CO2 w granicach od 216 do 208 g/km.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Istnieją trzy wersje podwozia dla Macan. Podstawowa to konstrukcja ze sprężynami stalowymi. Oś przednia ma konstrukcję opartą na układzie pięciu wahaczy, natomiast oś tylną tworzą wahacze w układzie trapezowym. Na tylnej osi oddzielny układ sprężyn i amortyzatorów na nośniku koła poprawia komfort jazdy i reakcję amortyzatorów poprawiającą właściwości jezdne. Druga wersja podwozia Macan stanowi połączenie konstrukcji ze sprężynami stalowymi i systemu PASM, czyli elektronicznym sterowaniem. Trzecią wersją podwozia Porsche Macan, niespotykaną w tym segmencie pojazdów jest opcjonalne zawieszenie pneumatyczne obejmujące system poziomowania, regulację wysokości i PASM.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W Macanie S i Macanie S Diesel, z przodu zamontowano tarcze hamulcowe o średnicy 350 mm, natomiast w Turbo mają one średnicę 360 mm. Na tylnej osi mierzą one 330 mm (Macan S i Macan S Diesel), a w Turbo - 356 mm. Po raz pierwszy w SUV-ie Porsche zdecydowało się na wykorzystanie elektromechanicznego wspomagania kierownicy, które zdaniem niemieckiej marki przyczynia się ograniczenia zużycia paliwa.

Porsche Macan będzie jednym z najtańszych modeli w ofercie marki, a dzięki swojemu uniwersalnemu charakterowi z dużym prawdopodobieństwem zostanie pozytywnie przyjęty. Mniejszy SUV będzie wytwarzany w fabryce w Lipsku, której linię produkcyjną może opuszczać 50 000 egzemplarzy rocznie.

sj, moto.wp.pl

d1oox4l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1oox4l
Więcej tematów