Popularny "Borkoś" już jeździ bez sygnałów. Ministerstwo mu nie pozwoliło

Marcin Borkowski jest ratownikiem medycznym, który po pracy dalej ratuje życie i zdrowie ludzi jeżdżąc motoambulansem, czyli specjalnie przygotowanym skuterem. Aby jak najszybciej dotrzeć do poszkodowanych używał sygnałów świetlnych, ale musiał je zdemontować. Wszystko dlatego, że nie dostał na nie pozwolenia.

Marcin Borkowski musiał zdemontować sygnały świetlne ze swojego skuteraMarcin Borkowski musiał zdemontować sygnały świetlne ze swojego skutera
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Szymon Jasina

Znany jest jako "Borkoś", a swoją popularność zawdzięcza prowadzonemu przez siebie kanałowi na serwisie YouTube, gdzie publikuje nagrania ze swoich akcji ratowniczych. Ma ponad 150 tys. subskrybentów, każdy z jego filmów oglądają przynajmniej dziesiątki tysięcy osób, a nierzadko zdarza się, że osoby, którym pomaga, rozpoznają go właśnie z internetu.

Borkowski jest m.in. byłem funkcjonariuszem BOR-u, a przede wszystkim ratownikiem medycznym z ogromnym doświadczeniem. Dzięki temu, że po godzinach pracy jako wolontariusz jeździ skuterem po Warszawie i udziela pomocy medycznej potrzebującym, zyskał wielu fanów, którzy mu kibicują, ale też dziękują i podziwiają. Do tego wszystkiego "Borkoś" wykorzystuje odpowiednio przygotowany skuter piaggio MP3 500, który sam nazywa motoambulansem.

W ten sposób Borkoswki jest w stanie szybko dotrzeć do potrzebujących pomocy, przebijając się przez warszawskie korki. Ponieważ ma uprawnienia do jazdy pojazdami uprzywilejowanymi, to wyposażył swój skuter w sygnały świetlne. Dzięki temu inni kierowcy z daleka widzą, że jedzie i przepuszczają. Jednak teraz musiał zdemontować migające niebieskie światła, gdyż nie dostał zgody MSWiA na korzystanie z nich.

– Gdy budowałem motoambulans, musiałem mieć dokument upoważniający do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych. I go mam – tłumaczy Marcin Borkowski w rozmowie z WP Moto. – Potrzebowałem jeszcze wpisu w karcie pojazdu, że jest on uprzywilejowany. Złożyłem odpowiednie dokumenty do MSWiA i wtedy dowiedziałem się, że muszę mieć umowę z podmiotem leczniczym, który będzie moim dyspozytorem. Ja jednak do tej pory działałem sam dzięki informacjom od świadków zdarzenia – dodaje.

Jak wyjaśnia "Borkoś", kilka podmiotów, do których się zgłosił, nie chciało z nim podpisać takiej umowy, przez co nie dostał pozwolenia MSWiA na korzystanie z sygnałów świetlnych.

– To skutkowało koniecznością zdemontowania sygnałów i obecnie nie mogę ich używać – podsumowuje Borkowski. – To jednak nie zmienia tego, że nadal patroluję ulice i ratuję ludzi, co można śledzić na moich filmach. Tylko teraz muszę to robić bez sygnałów – wskazuje.

Zatem problem leży w tym, że "Borkoś" nie ma oficjalnego dyspozytora i działa na własną rękę. Choć w niektórych miastach w Polsce są ratownicy jeżdżący na motocyklach, to działają w ramach zarejestrowanych struktur. W przypadku Marcina Borkowskiego, który jeździ sam, MSWiA nie wydało zgody i ratownik działający po godzinach pracy musi jeździć skuterem bez sygnałów świetlnych.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę