Ponad 261 tys. aut wyjechało z polskich fabryk
Od początku tego roku do końca kwietnia z fabryk w Polsce wyjechało 261 107 samochodów osobowych i dostawczych, o 10,6 proc. więcej niż przed rokiem - podał instytut Samar, monitorujący rynek.
Tylko w kwietniu wyprodukowano 62,5 tys. samochodów, o prawie 10 proc. więcej niż rok wcześniej, ale o 12,8 proc. mniej niż w poprzednim miesiącu.
Tegoroczna produkcja samochodów osobowych to 223 947 sztuk, o 12,9 proc. więcej niż przed rokiem. Najwięcej aut osobowych wyprodukował tradycyjnie Fiat - od początku roku 115 701 (wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o 23,8 proc.), co dało mu 51,7 proc. rynku.
Drugą pozycję zajmuje Opel - 61 843 (-2 proc.). Drastyczny spadek produkcji odnotował trzeci na rynku Volkswagen, w którego zakładach w Poznaniu od początku roku powstało 23 926 pojazdów (- 24,6 proc.).
Rekordowy wskaźnik wzrostu osiągnął natomiast producent z warszawskiego Żerania - FSO. Taśmy montażowe tej fabryki opuściło w ciągu czterech miesięcy tego roku 22 449 aut (+123,3 proc.).
Niespełna 3,4 proc. krajowej produkcji samochodów osobowych pozostało na polskim rynku (7 529 aut); zdecydowaną większość - 96,6 proc., czyli 216 418 aut, wyeksportowano.
Tegoroczna produkcja pojazdów dostawczych w Polsce wyniosła 37 160 sztuk i jest o 1,3 proc. mniejsza niż przed rokiem.
Na pozycji lidera umocnił się Volkswagen, który wyprodukował od początku roku 31 195 aut, o 26,7 proc. więcej niż w ubiegłym roku i zwiększył udział w rynku z 65,4 do 84,0 proc.
Drugie miejsce zajmuje Fiat - 5 899 pojazdów, o 52,9 proc. mniej niż rok wcześniej.
Na trzecim jest Intrall, którego fabrykę opuściło od początku roku 66 samochodów użytkowych, co oznacza spadek o 86,6 proc. w ciągu roku.