Trwa ładowanie...
d1rgy5y

Polskie mosty są bezpieczne

d1rgy5y
d1rgy5y

Polskie mosty są w "średnim stanie", ale z całą pewnością są bezpieczne i nie będzie dochodziło do takich katastrof, jaka miała miejsce na rzece Missisipi w Minneapolis w USA - ocenił w rozmowie z PAP dr Janusz Rymsza z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

W środę wieczorem czasu miejscowego w Minneapolis zawalił się most, kilkadziesiąt samochodów spadło 18 metrów w dół do rzeki. W katastrofie zginęły - według oficjalnych danych - co najmniej cztery osoby.

W Polsce przeprawy przez rzeki były budowane w różnych okresach. Zdaniem Rymszy polskie mosty przedwojenne są lepsze niż te budowane w latach 70. i będą jeszcze długo i dobrze służyły.

"To nie jest tak, że im most jest starszy, tym jego wytrzymałość jest mniejsza. Obecnie w większości rozbieramy te konstrukcje, które były budowane w latach 70. Przedwojenne mosty są rozbierane głównie ze względu na zbyt wąską jezdnię, natomiast nie ze względu na nośność" - powiedział ekspert.

d1rgy5y

Jednak - jak zaznaczył - nie należy obawiać się katastrof na mostach budowanych w czasach PRL-u. "W większości z nich trzeba po prostu wymienić pewne elementy, np. ze względu na prefabrykowane konstrukcje, takie jak użyte na Trasie Toruńskiej w Warszawie. Jest to most zbudowany z belek, które nie nadają się do żadnej modernizacji czy przebudowy - trzeba je po prostu wymienić" - dodał.

W Polsce jest 30 tys. mostów na drogach publicznych, a ich średnia rozpiętość to około 20 m. Dlatego - jak podkreślił ekspert - na polskie mosty nie można patrzeć z punktu widzenia Warszawy i ich rozpiętości przez Wisłę.

"Na szczęście nie musimy budować takich długich przepraw wodnych jak w Stanach Zjednoczonych. Średnia rozpiętość mostu w Ameryce to 100 metrów, więc technicznie to jest inny świat, pomimo że na całym świecie technologia budowy jest podobna" - powiedział Rymsza.

"Trzeba też wziąć pod uwagę, że tam gdzie zdarzyła się tragedia występują tornada, trzęsienia ziemi i to musi być uwzględnione przy budowie mostów" - dodał.

d1rgy5y

Rymsza podkreślił, że aby doszło do zawalenia konstrukcji mostu musi zaistnieć wiele czynników. Zwrócił uwagę, że most w Stanach zawalił się w momencie przejazdu pociągu.

"Były drgania, które mogły przenieść się na konstrukcję. Poza tym posiadał on podpory typu słupowego, a więc dość delikatne. Natomiast konstrukcją nośną była kratownica, która jest bardzo wiotka. Istotny jest również fakt, że na moście naprawiana była nawierzchnia i ruch nie odbywał się po wszystkich pasach. Obciążenie było rozłożone niesymetrycznie. To wszystko mogło spowodować zawalenie się mostu" - wyjaśnił.

Na pytanie, które mosty są bezpieczniejsze - te budowane metodą tradycyjną, czy o konstrukcji podwieszanej - Rymsza nie chciał jednoznacznie odpowiedzieć. Wyjaśnił, że mosty podwieszane są bezpieczne z punktu widzenia przejazdów, natomiast są one nieodporne na jakiekolwiek uszkodzenia elementów niosących.

d1rgy5y

"Są to obiekty, które bardzo trudno zmodernizować, ale są one bezpieczne, czyli modnie, a nie praktycznie" - powiedział.

Największe w Polsce mosty podwieszone do jednego pylonu to: Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku (230 m), Most Świętokrzyski nad Wisłą w Warszawie (180 m), Akwedukt nad Wisłą w Krakowie (156 m).

Budowa mostów w Polsce sięga XIV wieku. W 1323 r. zbudowano pierwsze mosty na Śląsku przez Odrę i Nysę. W 1500 r. powstał pierwszy most stały przez Wisłę w Toruniu, a w 1573 r. pierwszy stały most przez Wisłę w Warszawie.

Z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że przeciętna długość obiektu mostowego wynosi 19,4 m, a średnia odległość pomiędzy nimi wynosi 12,9 km. W Polsce są 183 duże mosty o długości większej niż 200 m, w tym 91 dużych obiektów przez rzeki: Wisłę, Odrę, Bug, Wartę, Narew, Dunajec, San, Pilicę, Sołę. (PAP)

d1rgy5y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1rgy5y
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj