Trwa ładowanie...

Polski Fiat 125p czyli "Kredens"

Polski Fiat 125p czyli "Kredens"
d2xqs7l
d2xqs7l

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12303/fso-02.jpeg',500,345) ) |
| --- | Jeremi Przybora mówił o nim "samochód polskiego inteligenta". Znacznie później został ulubioną bryką młodocianych przestępców.

"Duży" Fiat przestawił na nowe tory całą polską motoryzację. Wraz z nim zawitały do nas nowoczesne metody produkcji. Starania o licencję były koronkową robotą dyplomatyczną. Należało przekonać nie tylko władze w kraju, ale również stróżów doktryny RWPG, że nowoczesny wóz Polsce potrzebny jest. Włosi byli otwarci, choć w samochodzie jaki oferowali były ślady jego poprzedników: płyta podłogowa pochodziła z modelu 1300/1500, a środkowa cześć nadwozia ze 124. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12303/fso-04.jpeg',500,350) ) |
| --- | Wprowadzono modyfikacje, które lepiej przystosowały Fiata 125 do naszych warunków. Parę nietrwałych kwadratowych reflektorów zastąpiono okrągłymi, a miskę olejową i tarcze hamulcowe wyposażono w osłony.

d2xqs7l

Produkcja Polskiego Fiata 125p ruszyła w 1967 roku. Na pierwszy ogień poszła wersja 1300, przez wielu wspominana jako najlepsza, montowana początkowo z włoskich części. Hamulce były aż za dobre. Dość częstym wypadkiem było wtedy najechanie na tył ostro hamującego Fiata. Gros aut na ulicach miało mniej skuteczne "bębny". Silnik 1500 pojawił się w 1969 roku. W 1971 roku przedstawiono kombi, opracowane jeszcze we Włoszech, na bazie którego nad Wisłą zaprojektowano sanitarkę i pikapa. Powstały rajdowe modele z silnikami od Fiata 132: "Monte Carlo" – z silnikiem 1600 i "Akropolis" - 1800 cm3. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12303/fso-07.jpeg',500,345) ) |
| --- | Edward Gierek otworzył 22 lipca 1974 roku Trasę Łazienkowską z pokładu wydłużonego, sześciodrzwiowego kabrioletu przygotowanego specjalnie na tę okazję. Później budowano "jamniki" w krótkich seriach, również w odmianie z dachem. Prototypami pozostały dwudrzwiowy kabriolet oraz terenowe kombi 4x4.

d2xqs7l

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12304/fso-06.jpeg',500,350) ) |
| --- | Fiat został sztandarowym towarem eksportowym "dziesiątej potęgi gospodarczej świata" i genialnym narzędziem propagandy sukcesu. Regularnie uczestniczył w rajdach, a w 1973 roku na podwrocławskiej autostradzie za jednym zamachem ustanowił rekordy świata w prędkości na dystansie 25 tys. km, 50 tys. km i 25 tys. mil. Wśród dużych importerów Polskiego Fiata były nie tylko "demoludy", ale również Anglia i Francja. Port Północny, nasze "okno na świat" wypełniały szeregi czekających na zaokrętowanie samochodów. Spośród prawie półtora miliona wyprodukowanych do 1991 roku aut ponad połowę wysłano za granicę. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12303/fso-08.jpeg',500,353) ) |
| --- | W kraju postępowała "fiatyzacja" przemysłu motoryzacyjnego. Częściami Fiata odmłodzono Syrenki, Nysy i Żuki. Dostał ich nieco rolniczy Tarpan, a nawet autobus Autosan H-9. Konstruktorzy używali zespołów Fiata do budowy prototypów, między innymi intrygujących coupe.

d2xqs7l

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12303/fso-09.jpeg',500,339) ) |
| --- | Powab auta zaczął blaknąć, gdy w 1978 roku pojawił się Polonez. Pięć lat później wygasły prawa do używania marki "Polski Fiat" i samochód oznaczono zwyczajnie - FSO 1300/1500. W serialu "07 zgłoś się" Fiat grał jeszcze postrach szos. Kilka lat potem w "Zmiennikach" był już zwykłą, taksówkarską furą.

d2xqs7l

W burzliwych latach "młodego" kapitalizmu po raz ostatni zwrócił na siebie uwagę. Z ksywką "kanciak" vel "kredens" był zabierany "na robotę" przez złodziei samochodów i innych szukających łatwego zarobku. Resztki elegancji odarli z niego sobotnio-niedzielni kaskaderzy. Dopiero od niedawna próbują mu ją przywrócić kolekcjonerzy wyszukujący nieliczne już egzemplarze w przyzwoitym stanie.

d2xqs7l

Autor: Michał Kij

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj