Trwa ładowanie...

Polscy studenci budują auto napędzane wodorem

Proekologiczny pojazd elektryczny zasilany ogniwem wodorowym buduje grupa studentów z Politechniki Gdańskiej. Według szacunków auto powinno pokonać ok. 300 km na jednym litrze wodoru. W maju studenci chcą je zaprezentować w Londynie na konkursie proekologicznych pojazdów.

Polscy studenci budują auto napędzane wodoremŹródło: PAP, fot: Tomasz Gzell
d4jdngl
d4jdngl

Trzykołowy pojazd, którego nadwozie wykonano z włókna węglowego, ma trzy metry długości i waży około 40 kg. - Oczywiście dzięki tak małej wadze potrzeba mniej energii do rozpędzenia auta - powiedział PAP Bartłomiej Ząbek prezes Międzywydziałowego Koła Naukowego „Eco CarPG” Politechniki Gdańskiej, którego członkowie budują pojazd.

W aucie wykorzystano pakiet ogniw paliwowych o łącznej mocy 500 W. Wytwarzają one z wodoru prąd, który następnie zasila silnik Maxon 200 W. - Dzięki wykorzystaniu ogniw pojazd jest bardzo przyjazny dla środowiska – zaznaczył Ząbek. Jak wyjaśnił, to już kolejna wersja pojazdu wykorzystującego ogniwa wodorowe budowanego przez członków koła - udoskonalona wersja poprzedniego.

Dziś nad pojazdem pracuje kilkanaście osób z różnych wydziałów Politechniki, ale w projekcie brało już udział w sumie około 50 osób. W czasie prac nad pojazdem stworzono m.in. autorski układ odzyskujący energię podczas hamowania. - Przetestowaliśmy też różne rodzaje przekładni i silników do napędu naszego pojazdu i mamy nadzieję, w efekcie tych prac powstał pojazd, który pozwoli nam osiągnąć dobry wynik w konkursie Shell Eco-marathon w Londynie, czyli przejechać jak największą liczbę kilometrów na jak najmniejszej ilości paliwa – powiedział PAP Ząbek.

Nie przeprowadzono dotąd testów, ale według szacunków studentów auto powinno móc pokonać około 300 kilometrów na jednym litrze wodoru.

d4jdngl

Adresowany do młodych konstruktorów konkurs Shell Eco-marathon odbędzie się pod koniec maja w Londynie. W rywalizacji biorą udział zespoły ze szkół średnich i uczelni wyższych z całego świata. Przed rokiem w konkursie wystawiono ponad 200 aut. Pojazdy pokonywały wyznaczoną trasę, a jury – na podstawie zużycia paliwa - oceniało ich energetyczną wydajność; w poszczególnych kategoriach zwyciężały drużyny, których pojazdy były w stanie pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh.

Studenci z Politechniki Gdańskiej już trzykrotnie (w latach 2014-2016) brali udział w zawodach. Jak dotąd nie udało im się stanąć na podium, ale mają nadzieję, że udoskonalany z roku na rok pojazd przyniesie im w końcu sukces. - Sam konkurs to świetna okazja do wymiany doświadczeń. Przyjeżdżają ludzie z całego świata i każda ekipa ma jakieś swoje nowatorskie rozwiązania, z którymi można się zapoznawać – zaznaczył Ząbek.

W przyszłości studenci chcą nadal udoskonalać auto, w tym hamownię, która zoptymalizuje napęd oraz elektronikę. Ząbek dodał, że koło szuka też sponsorów, którzy byliby w stanie pomóc studentom w dalszych pracach nad pojazdem, w tym w zakupie niektórych materiałów i części.

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj