Polscy kierowcy najbardziej nieodpowiedzialni w Europie? Nie pod względem alkoholu

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Jacek Bednarczyk

Polskim zmotoryzowanym można zarzucić niejedno. Nagminne przekraczanie dozwolonej prędkości, niebezpieczne wyprzedzanie albo ignorowanie pieszych - to główne grzechy naszych użytkowników czterech kółek. Z tych zachowań wyłania się obraz kierowcy nieodpowiedzialnego. Jak pokazuje najnowsze europejskie badanie na ten temat, pod względem rozwagi za kierownicą jesteśmy w ogonie państw wspólnoty. Pod względem jazdy po spożyciu alkoholu nie jest jednak tak źle, jak można byłoby przypuszczać.

Według europejskich danych z 2012 roku w Polsce na milion mieszkańców na drogach zginęły 93 osoby, co stawia nasz kraj niemalże na równi z Chorwacją. Gorzej jest tylko w Rumunii - 101 zabitych, a europejska średnia wynosi 56 osób. Najlepsze wyniki należą do Wielkiej Brytanii (28 ofiar) oraz Danii i Norwegii (29 ofiar), Szwecji (30 ofiar), a także Holandii (35 zabitych). Odpowiedzialności za taki stan rzeczy nie można w pełni zrzucić na infrastrukturę drogową zupełnie nieprzystosowaną do natężenia ruchu, jaki obserwujemy w ostatnich latach, czy na wiekowe samochody Polaków, które w razie wypadku nie zapewniają takiej ochrony życia, jak w przypadku aut mieszkańców lepiej rozwiniętych państw. W pewnej części to również wina kierowców.

Potwierdza to „Europejski barometr odpowiedzialnej jazdy 2015”. Przeprowadzone w 10 krajach badania ankietowe nie pozostawiają złudzeń co do postrzegania polskich kierowców. Na pytanie o kraj, w którym kierowcy są najbardziej odpowiedzialni, 37 proc. ankietowanych wskazało Szwecję, 27 proc. Niemcy i 11 proc. Wielką Brytanię oraz Holandię. Najsłabszy wynik - 1 proc. - odnotowały Włochy, Grecja i właśnie Polska.

W pytaniu o kraje, w których kierowcy są najbardziej nieodpowiedzialni, Polska uplasowała się na trzecim miejscu z wynikiem 16 proc., 20 proc. ankietowanych wskazało na Grecję, a niechlubnym zwycięzcą - z wynikiem 31 proc. - zostały Włochy. Co ciekawe, jednocześnie 67 proc. ankietowanych Europejczyków uważa się za dobrych kierowców, a 22 proc. za bardzo dobrych.

Co sądzą o sobie polscy kierowcy? Aż 68 proc. ankietowanych uważa, że za kierownicą odznaczają się ostrożnością i opanowaniem, a 30 proc. uznaje się za uprzejmych. Tylko 3 proc. zapytanych ocenia swoją postawę za kierownicą za agresywną, a po 1 proc. za nieodpowiedzialną i niebezpieczną. Jednocześnie 38 proc. zmotoryzowanych przyznaje się do obrażania innych kierowców, 50 proc. do nadmiernego używania klaksonu względem kierowcy, który nas zdenerwował, a 23 proc. do jeżdżenia zbyt blisko tylnego zderzaka samochodu takiego kierowcy. Aż 25 proc. ankietowanych przyznało, że zdarzało im się wychodzić z samochodu, aby omówić problemową sytuację drogową z innym kierowcą.

Co ciekawe, na tle Europy Zachodniej nie wypadamy źle pod względem jazdy „po kieliszku”. Tylko 3 proc. ankietowanych Polaków przyznaje się do prowadzenia samochodu po spożyciu alkoholu przekraczającym dozwolony limit, ale jednocześnie bez odczucia działania alkoholu. W Grecji do takich praktyk przyznało się 29 proc. zapytanych, w Belgii 25 proc., a we Francji 15 proc. Należy przy tym pamiętać, że limit alkoholu we krwi w wielu krajach na zachód od Odry wynosi 0,5 prom.

Obraz
© (fot. Policja)

Na pytanie dotyczące jazdy samochodem przy odczuwaniu skutków spożycia alkoholu na odbiór rzeczywistości twierdząco odpowiedziało 3 proc. polskich zmotoryzowanych. W Grecji przyznało się do tego 13 proc. ankietowanych, w Belgii 8 proc., a we Włoszech i we Francji 4 proc. Pozytywnie wypadamy również pod względem jazdy po zażyciu leków mogących wpływać na koncentrację. Przyznało się do tego 6 proc. Polaków, podczas gdy we Francji odsetek ten wynosił 13 proc., w Niemczech 12 proc., a w Belgii i Hiszpanii 11 proc.

Skąd więc w Polsce tak duża liczba wypadków? Jednym z problemów jest przemęczenie za kierownicą. Polscy ankietowani przyznali, że przerwę w prowadzeniu samochodu robią sobie średnio po 4 godzinach i 10 minutach jazdy. Tymczasem w Hiszpanii czas ten wyniósł 2 godziny i 47 minut, we Francji 2 godziny i 52 minuty, w Holandii 2 godziny i 54 minuty, a w Wielkiej Brytanii 2 godziny i 55 minut.

Od dekady liczba wypadków w Polsce spada systematycznie - z wyjątkiem roku 2011, gdy zanotowano niewielki wzrost. Jednocześnie liczba zarejestrowanych pojazdów rośnie w szybkim tempie. Na dogonienie Zachodniej Europy pod względem zdarzeń drogowych i ginących w nich ofiar trzeba będzie poczekać przynajmniej kilkanaście lat. Zmiany te muszą dotyczyć nie tylko zwiększenia siatki dróg ekspresowych i autostrad, czy odmłodzenia samochodów, którymi dysponują nasi rodacy, ale też zmiany świadomości kierowców. O tym, jak wiele można w ten sposób osiągnąć, mogą przekonywać wyniki pytań ankietowych, dotyczących jazdy po spożyciu alkoholu.

tb/sj/tb

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła