Polonez Kombi - lipiec 1999
POLONEZ KOMBI, lipiec 1999, Daewoo
Historia Poloneza jest nierozerwalnie związana z historią polskiej motoryzacji. Do końca 1998 roku wyprodukowano ponad 900 tys. Polonezów w wersji osobowej. Dzięki systematycznym modernizacjom nadwozia, silnika, instalacji oraz wyposażenia pozycja tego modelu wśród aut klasy średniej jest stale wysoka. Najnowsza oferta Daewoo to Polonez Kombi. Produkcję nowego modelu rozpoczęto w fabryce Daewoo-FSO na Żeraniu 15 kwietnia bieżącego roku.
Koniunktura na kombi
Analizując wyniki sprzedaży ostatnich czterech lat, zauważamy systematyczny wzrost zainteresowania polskiego klienta samochodami kombi. W 1995 sprzedano 1 675 pojazdów tego typu, co stanowiło 0,6% udziału w rynku. W następnym roku sprzedaż wzrosła ponad czterokrotnie do 7 353 aut, a udział w rynku wyniósł 2%. W 1998r. liczba nabywców kombi osiągnęła 34 753 co stanowiło 6,74% wszystkich sprzedanych samochodów. Systematycznie wzrastająca sprzedaż świadczy o stałym zapotrzebowaniu klientów na auta rodzinne tej klasy.
Nowy Polonez Kombi
Nowy Polonez Kombi łączy w sobie cechy pojazdu rodzinnego i użytkowego. Będzie to więc oferta atrakcyjna dla małego biznesu: właścicieli sklepów, handlowców, rzemieślników, ale również dla klientów indywidualnych pragnących posiadać samochód przestronny i pojemny. Ze względu na funkcje jakie ma spełniać nowe auto oraz charakterystykę odbiorców, Polonez będzie dostępny w dwóch wersjach: rodzinnej (Polonez P-120 Kombi) oraz komercyjnej (Polonez P-120 Kombi Van).
Polonez Kombi powstał na bazie modelu Atu Plus. Wymiary zewnętrzne, takie jak: długość i szerokość całkowita, pozostały bez zmian. Wzrosła natomiast nieznacznie (9 cm) wysokość auta. Zmiany nadwozia widoczne są w tylnej części pojazdu. Dodano piąte drzwi o dość ostro ściętej płaszczyźnie. W efekcie bryła nowego Poloneza nawiązuje swoim kształtem do klasycznych wersji aut kombi.
Wyposażenie
W Polonezie Kombi zadbano o wygodę i komfort prowadzenia pojazdu. W wyposażeniu standardowym zastosowano układ wspomagania kierownicy oraz możliwość regulacji jej wysokości. Zaprojektowano czytelną i przejrzystą tablicę rozdzielczą o estetycznych, opływowych kształtach. Zastosowano nowe elementy, takie jak podłokietniki, wewnętrzne lusterko, oraz nową kierownicę. Samochód wyposażony jest w obrotomierz, a także mechaniczne otwieranie drzwiczek wlewu paliwa z miejsca kierowcy. Tablicę przyrządów wzbogaca zegar cyfrowy. Ponadto, w wyposażeniu dodatkowym proponowane są elektrycznie opuszczane szyby drzwi przednich, a także elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne. Polonez Kombi posiada instalację przygotowaną do montażu radia (antenę oraz przednie głośniki). Standardowym zabezpieczeniem jest immobilizer. Na życzenie nabywcy, samochód można wyposażyć w autoalarm.
Przykładami rozwiązań technicznych, ułatwiających eksploatację pojazdu są wyłącznik opóźniający wygaszanie oświetlenia wnętrza, funkcja zapłonu ułatwiająca rozruch dzięki samoczynnemu odcięciu urządzeń elektrycznych, możliwość regulacji wysokości ustawienia świateł reflektorów z miejsca kierowcy, czy też zabezpieczenie samochodu przed pozostawieniem go z włączonymi światłami mijania. Godne uwagi jest zastosowanie w wersji standardowej układów sygnalizujących przepalanie się żarówek oraz zużycie przednich nakładek hamulcowych.
Do zasilania instalacji elektrycznej użyty został bezobsługowy akumulator, a hermetyczne złącza elektryczne zapobiegają zawilgoceniom oraz zwarciom. Poprawia to w sposób zdecydowany sprawność układu elektrycznego. Polonez Kombi wyposażony jest w system ogrzewania i wentylacji wnętrza o dużej wydajności i stosunkowo nieznacznym poziomie hałasu. Dzięki nagrzewnicy o mocy 250 watów wnętrze pojazdu szybko się ogrzewa.
Nowy Polonez wyposażony jest w rzędowy, 4-cylindrowy silnik 1,6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa o stopniu sprężania 9,5, osiągający maksymalną moc 62 kW (84 KM) przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 130 Nm przy 3800 obr./min. W modelu tym zastosowano bezobsługowy układ rozrządu z popychaczami, który nie wymaga regulacji przez cały okres eksploatacji silnika.
Polonez Kombi posiada kontrolowane strefy zgniotu, a także belki wzmacniające drzwi, które chronią pasażerów przy zderzeniach bocznych. Dzięki swojej mocnej i stabilnej konstrukcji jest bezpiecznym autem. Tylne drzwi wyposażono w zamki z blokadą zabezpieczającą przed otwarciem przez dzieci. Atutem Poloneza jest dobra widoczność we wszystkich kierunkach. Zapewniają ją szerokie szyby oraz dobrze przeszklone, piąte drzwi.
Bagażnik
Jednym z najistotniejszych atutów Poloneza Kombi jest przestronny bagażnik. Wyposażenie auta w tylną kanapę dzieloną asymetrycznie w proporcjach 2:3, pozwala kształtować przestrzeń bagażową stosownie do potrzeb. Pojemność bagażnika wynosi 449 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta maksymalnie do 1539 litrów. Łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej zapewniają piąte drzwi unoszone do wysokości 182 cm. Pod podłogą znajduje się koło zapasowe. Walory użytkowe Poloneza zwiększają standardowo montowane na dachu relingi.
Polonez Kombi Van wyposażony jest w metalową siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową od części pasażerskiej. Element ten zabezpiecza i chroni podróżnych przed przedmiotami przesuwającymi się w czasie jazdy lub ostrego hamowania. W obu wersjach Poloneza istnieje możliwość montowania rolety winylowej zasłaniającej bagaż.
Sprzedaż i serwis
Strategicznym założeniem firmy Daewoo jest stałe dążenie do poprawy jakości oferowanych usług. Kluczem do sukcesu jest dobrze rozwinięta sieć sprzedaży i serwisu. Będzie to istotny argument, decydujący o wyborze Poloneza Kombi. Równie ważne są niskie koszty części zamiennych oraz możliwość ich nabycia niemal w każdym punkcie kraju.
Warunki gwarancyjne Poloneza Kombi obejmują: cztery lata na perforację nadwozia, dwa lata na lakier nadwozia, rok na wszystkie elementy mechaniczne przy nieograniczonym limicie kilometrów. Dodatkowo, w okresie gwarancji, samochód został objęty bezpłatnym, całodobowym systemem pomocy drogowej assistance. Program ten zapewnia: pomoc w miejscu awarii, holowanie samochodu do najbliższej autoryzowanej stacji obsługi, zaś w uzasadnionych wypadkach pokrycie kosztów noclegu, a nawet zwrot kosztów podróży.