Polacy nie chcą już tanich jednośladów. Drogie sprzedają się coraz lepiej
W czerwcu 2021 roku zarejestrowano 4552 nowe jednoślady – poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Najciekawsze jest to, że Polacy coraz rzadziej decydują się na najtańsze modele, a chętnie wybierają te z najwyższych półek.
W czerwcu tego roku liczba rejestracji nowych motocykli i motorowerów była niższa aż o 13,3 proc. w porównaniu z 2020 r., gdy branża odbiła się po zamknięciu salonów sprzedaży na początku pandemii koronawirusa. Jednak nawet w porównaniu z czerwcem 2019 r. wynik był o 7,1 proc. niższy. Co ważniejsze – zmienił się też obraz rynku.
W czerwcu zarejestrowano 1696 nowych motorowerów, co oznacza spadek o 26,4 proc. i był to najsłabszy czerwiec - przynajmniej od 2005 r., kiedy PZPM rozpoczęło monitoring rynku. W przypadku motocykli było to już 2856 sztuk, czyli tylko o 3,2 proc. mniej niż przed rokiem. Tutaj jednak też widać spadek popularności maszyn z małymi pojemnościami silnika.
"125-tki" co prawda stanowiły 40 proc. zarejestrowanych nowych jednośladów, ale i tak odnotowały spadek o 4,5 proc. Warto pamiętać, że dzięki wzrostom w kolejnych 6 miesiącach, w całym 2020 r. motocykle na kategorię B odpowiadały za ponad połowę sprzedaży wśród nowych. Duże spadki w czerwcu 2021 r. miała też mniej popularna grupa 125-250 cm3. Jednak wszystkie większe segmenty już rosły.
Drugim najpopularniejszym jest ten obejmujący maszyny z silnikami powyżej 750 cm3. Zatem czerwiec był kolejnym miesiącem 2021 r., w którym to najdroższe maszyny cieszyły się dużym i dalej rosnącym zainteresowaniem. Ma to swoje odbicie również na liście najpopularniejszych marek motocykli. Pierwsze miejsce rankingu nieprzerwanie zajmuje Honda (2089 motocykli w ciągu pierwszego półrocza 2021 r.), ale na drugim swoją pozycję ugruntowało BMW (1623), już zauważalnie wyprzedzając trzecią Yamahę (1358).
Patrząc na podsumowanie pierwszych 6 miesięcy 2021 r., nie jest niespodzianką, że zarejestrowano więcej jednośladów niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Ale wzrost ten był minimalny (o 1,9 proc.). Było to 12 248 motocykli (wzrost o 17,4 proc.) i 5900 motorowerów (spadek o 20,1 proc.). Za nie tak dobry wynik, jak można by się spodziewać, odpowiada między innymi spadek sprzedaży związany wprowadzeniem nowej normy emisji spalin Euro 5. Zaowocował on większą liczbą rejestracji na koniec 2020 r. i niepełną ofertą na początku kolejnego roku.
W czerwcu 2021 r. zarejestrowano też 8695 używanych jednośladów sprowadzonych z zagranicy – o 8,1 proc mniej niż przed rokiem. Tradycyjnie w tej grupie przeważały motocykle (7437 sztuk). W pierwszej połowie roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 41 136 używanych jednośladów i to był wzrost o 11 proc. rok do roku.