Pomysłodawcą projektu stworzenia pojazdów autonomicznych dla Łodzi jest Wojciech Wycichowski z Rady Fundacji Ulicy Piotrkowskiej. Stworzeniem systemu zająć się mają zespoły inżynierów z Politechniki Warszawskiej i Łódzkiej. Nad wyglądem pojazdów pracują zaś projektancipod kierownictwem Jacka Chrzanowskiego, mający na swoim koncie m.in. projekt Syrma Hypersport Concept - jeden z najlepiej przyjętych samochodów koncepcyjnych na *Genewa *Motorshow 2015.
Projekt przewiduje stworzenie elektrycznego pojazdu poruszającego się autonomicznie, czyli bez kierowcy ("drive-by-wire") po głównej ulicy miasta - Piotrkowskiej. Auto ma się poruszać po wirtualnej szynie GPS ze średnią prędkością 10-15 km/h.
- Ten system będzie korzystał ze swojego rodzaju szyny GPS, czyli będzie się poruszał w ściśle określonych liniach, używając koordynatów GPS, w tym przypadku na ulicy Piotrkowskiej - opowiada Jacek Chrzanowski.
W przyszłości system ma być rozbudowany także na inne rejony miasta. Według Chrzanowskiego niewykluczone, że jeżeli Łódź otrzyma organizację *Expo *2022, to już w trakcie tej wystawy pojazdy mogłyby przewozić pasażerów między terenami wystawowymi w Nowym Centrum Łodzi a ulicą Piotrkowską.
Pojazd przeznaczony dla 4-6 osób ma charakteryzować się łatwością obsługi. Jego przywoływanie odbywać się będzie za pomocą specjalnej aplikacji w telefonie, a poprzez zamontowane w środku panele będzie można określić miejsce, do którego chcemy jechać i w którym pojazd ma się zatrzymać.
Projektanci chcą także, żeby na szybach auta, za pomocą specjalnych rzutników, były wyświetlane informacje o mijanych na trasie np. zabytkach czy restauracjach. W przyszłości mogłyby się w nim pojawić wyświetlacze z rozszerzoną rzeczywistością.
Pojazd sam ma przewidywać zachowania pieszych i innych uczestników ruchu na trasie, a także omijać ewentualne przeszkody. System kamer, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych, ma być dozorowany przez centrum dowodzenia, którego pracownicy reagować mają w razie sygnalizowanych problemów.
Nad systemem informatycznym i mechaniką pojazdu pracować będą zespoły naukowców z Łodzi i Warszawy: zespół prof. Sławomira Wiaka - nowego rektora PŁ i szefa Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych PŁ oraz prof. Włodzimierza Choromańskiego - kierownika Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie Politechniki Warszawskiej.
- To jest obecnie najważniejsza rzecz, żeby stworzyć platformę, która się porusza i system, będący w stanie obsługiwać takie pojazdy. Później wkroczymy już my, z projektem wyglądu i budową pojazdu - dodał projektant. Według niego prace nad systemem, który ma zarządzać samochodami potrwają ok. trzech lat; budowa samego pojazdu powinna trwać krócej. Trwają starania o uzyskanie finansowania projektu, także ze środków unijnych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze auta mogą pojawić się na ulicy Piotrkowskiej już w 2018 roku - zapowiada Chrzanowski.
Projektanci One One Lab pochodzą z Polski, Indii, Chin, Izraela, Iranu, Tajwanu, Meksyku, Włoch, Niemiec i Rosji; są absolwentami najbardziej prestiżowych szkół projektowych. Główne biuro projektowe znajduje się w łódzkim Bionanoparku, ale wkrótce powstać ma oddział w indyjskim Bombaju.