Trwa ładowanie...
Moto Target
porady
7 lutego 2012, 11:47

Podsumowanie afery z pedałem gazu w Toyotach

Podsumowanie afery z pedałem gazu w ToyotachŹródło: zdjęcie producenta
d2kokrg
d2kokrg

Ta historia zawiera w sobie wszystkie elementy filmowego hitu. Są szybkie zwroty akcji, dramatyzm i szczęśliwe zakończenie. Toyota po 2 latach od afery z zacinającym się pedałem gazu, powoli oczyszcza się z zarzutów. Więc o co w tym wszystkim chodziło?

8 milionów samochodów wezwanych do serwisów lub wycofanych z rynku, setki negatywnych publikacji w mediach na całym świecie, ale przede wszystkim spadek sprzedaży i zaufania do marki Toyota. Taki jest efekt jednego z największych skandali w historii motoryzacji, który dotyczył zacinających się pedałów gazu w samochodach Toyoty. W kilka miesięcy po zakończeniu medialnej nagonki, można pokusić się o analizę i kilka wniosków.

Efraim Leavy, motoryzacyjny analityk agencji Standard and Poor's, przyglądając się wynikom badań zleconych przez amerykańską Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), powiedział "te wyniki to najlepsza rzecz na jaką Toyota mogła liczyć" i trudno się z tym zdaniem nie zgodzić. Testy, analizy i badania przeprowadzone m.in. przez specjalistów z NASA nie wykazał żadnej wady systemu elektronicznego pedału gazu, który był głównym podejrzanym w sprawie.

Badania komponentów elektronicznych były przeprowadzane w specjalnym centrum testowym Chryslera w Auburn Hills, a mechaniczne części poddawano testom w Centrum Lotów Kosmicznych im. Goddarda. Koszt operacji wyniósł 1,5 mln $. Efekt? Zamiast elektronicznych "chochlików" naukowcy dostrzegli ciekawą zależność.

d2kokrg

Większość zgłoszonych wypadków, których rzekomym powodem było zacięcie się gazu i samoistne przyspieszanie, okazało się fatalną pomyłką kierowców, którzy naciskali gaz zamiast hamulca. Pozostała jeszcze kwestia pedału gazu klinującego się pod dywanikiem. Tu sprawa była prosta - Toyota już na początku zadeklarowała zmianę kooperanta, dostarczającego ten element do japońskich samochodów. Wadę wykryto w kilkudziesięciu tysiącach aut.

Sekretarz transportu USA Ray LaHood, który w 2010 roku głośno domagał się szybkich wyjaśnień od Toyoty, już w 2011 powiedział dziennikarzom Autonews "Wydaje nam się, że Toyota to bezpieczny samochód". Co więcej LaHood doradził również swojej córce, żeby zakupiła Toyotę Siennę 2011. Ponoć transakcja została sfinalizowana.

Tymczasem wartość marki Toyota w 2010 roku spadła o 16 proc. do 25,7 miliardów $. Jednocześnie koncern wypłacił prawie 50 mln $ w odszkodowaniach i zmagał się z 400 pozwami sądowymi.

(źródło: mototarget.pl)

d2kokrg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2kokrg
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj